A
Alko: Tack så mycket för svaren! Och visst, jag surfade runt igår och hittade en del belysningslösningar för duschen, så det lär vi sätta upp. Bra med rejäla reglar i mellanväggen, tjockleken lär också bero på hur "tjock" vattentanken är som vi vill bygga in. /A
3 svar · 4,3k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: En silikonspackel, typ Silifix, hjälper oerhört mycket för utseendet OCH hållfastheten. Man kan i princip dra av silikonet utan maskeringstejp och fogen blir helt slät och jämn. - Fyll fogen rejält - Duscha med svag diskmedelslösning - Dra av med silikonspackeln - Efter 10 minuter kan man duscha lite till och jämna ut ev. "fnasighet" i ytterkanterna
7 svar · 10,3k läst
Misse
Misse: Det kommer att vara relativt högt till tak i vårt badrum och vi funderar på att ha en bård vilket vi tror gör att man kanske inte tänker på takhöjden lika mycket (det är inte *jättehögt*, men jag skulle gissa på att det är runt 3 m på den högsta punkten). Vi skall ha 10*20 cm vitt, matt kakel och en bård i glasmosaik (glaskakel) som är 5*20 cm och det borde se ut ungefär så
0 svar · 3,7k läst
edholma
edholma: Det sarr svarta klisterremsor i hörnen mot gipsskivorna så dey finns nog ett tätskikt inanför fästbruket. >:( Då har jag alltså ett stort jobb framför mig! Tycker att det skulle kännas enklare att kakla på gips än att försöka få betongväggen slät o fin efter att ha tagit bort kaklet o fixet. Kan man på ngt sätt "limma" upp gipsskivorna på betongen? Bärande innerhjärtvägg
4 svar · 4,3k läst
J
johanforum: Jag har ett 'utrymme' som är ca 10kvadrat där dusch skall finnas i ett hörn. Resten av utrymmet ska vara lite stolar o sen ingång till en bastu. Nu tänker jag lägga golvvärme i den del som inte är dusch (el värme). Men fundrar, kan jag lägga kabel som kan ligga i fästmassan för klinkern på halva av utrymmet men inte på det andra (vid dushcen). Kabeln är 4mm och jag tycker det borde
0 svar · 954 läst
Miicke
Miicke: [citat] Ja, det låter helt rätt.. de flesta duschhörnor jag har jobbat med brukar ha lite justeringsmån på 1-4 cm.. Är väl antagligen en list som du sätter upp på väggen som du sedan fäster glasdörrarna i? Du justerar isåfall genom att sätta glasdörren långt in eller en bit ut i fästet.. Är väl iof inte så med alla tillverkare, men det borde stå i bruksanvisningen. Du kan ju
1 svar · 2,0k läst
P
Anonymiserad 23608: [citat] LUX-skivorna tål vatten men är inte vattentäta så du måste våtisolera innan plattsättning. Dom lär fungera utmärkt till ditt ändamål -frågan är bara vilka dimensioner du skall använda, och KGC bör kunna svara på det.
2 svar · 5,6k läst
JohanOLinda
JohanOLinda: Hade samma problem, men jag hittade en "adapter" som "försköt" röret något från väggen. Funkade finfint.
5 svar · 2,0k läst
M
Molly_M: Ja, det är ju ganska stor prisskillnad på bubbelbaden. Vi bor i Skåne och här finns ett ställe som heter Skånska Byggvaror, där de säljer till mycket bra priser. Vet inte hur bra de är i kvalitet dock... Tycker Hafa har väldigt fina badkar i sin katalog också! Det är som du säger koko, viktigt att provsitta och provhöra innan man köper något!
3 svar · 3,4k läst
D
dymlingen: Tack för svaren. Det stod 0-50mm på förpackningen så jag spcklade som jag hade tänkt. Jag tyckte det var svårt att få det bra. När det ska vara plastmatta på måste det ju vara absolut slätt, annars syns det igenom. Nästa gång låter jag ett proffs spackla fallet.
3 svar · 10,4k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Det är ju lite olika från husleverantör till husleverantör. I Älvsbyhus tror jag att det var Toa, handfat, badkar med duschmöjlighet, våtrumsmatta och våtrumstapet. Andra husleverantörer har kakel och klinker, oftast enklast möjliga. Men det finns de som erbjuder både mer och mindre som standard. Bättre att du säger precis vad du vill ha till husleverantören så kan de offerera och
1 svar · 1,8k läst
B
Bokholmen: Det borde fungera med att planlimma gips över den befintliga konstruktionen på cc 60. Detta ger en stabilare konstruktion än cc 30 när det gäller nedböjningtest. Har för mig att limmet man använder heter ardex s48 optiroc har också ett, denna konstruktion är även godkänd för klinker enligt per:s bransch regler
10 svar · 3,4k läst
K
kakelmaster: Du kan gott blanda i extra vatten utan besvär. När du blandat första gången så väntar du några minuter och sedan blandar du igen då får du bra blandning. Tänk på att röra lite då och då. Det är likadant när du fogar blanda inte som det står på förpackningen för då blir det som klister. [citat]
2 svar · 15,5k läst
snuttjulle
snuttjulle: Användes flitigt vid instaltioner av Toastol och handfat mot gjutjärn innan gummi ringarna kom. Finns säkert marknad att sälja till de som inte vet att gummi finns. ;)
1 svar · 4,5k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8/0]El[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,4k läst
P
pante: http://www.westerbergs.se
5 svar · 2,3k läst
J
JonasiMarielund: Bra idé med glespanel - låter klokt. Bra också att vika ner plasten, det hade jag missat! Det dröjer säkert några veckor innan jag kommer igång med taket, men med tanke på plastfolien så måste jag göra väggar och tak parallellt. Tack för svar! [citat]
3 svar · 7,5k läst
M
mackan: snyggt med ljusen i golvet... ser kaxigt ut... men, har blixten slagit ner i dörren?!   ;D // mackan
12 svar · 2,0k läst
·
G
Gutte: [citat] Ja jag blev lite svettig där ett tag..... Ang om jag är tvungen att flytspackla en gång till, så upptäckte jag igår att någon ::) har varit slarvig när någon gjöt det nya golvet där duschen ska vara. Så för att få upp kanten som jag ska bygga fallet ifrån (se bilden längst upp) så måste jag flyta några mm till lik förbannat :D Detta badrum tar knäcken på mig snart
20 svar · 19,3k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Stämmer bra det att den är diffusionsöppen när den är ny. Men är det någon som vet vad som händer om 10-15 år? Blir den då tät så är det inge vidare att ha den där. Nu ska ju du ändå bara täta runt badkar så risken att du sitter med helt tätskickt är ju borta.
8 svar · 8,3k läst
D
drx: Jag har sett det här någonstans, är säker på att det var någon på forumet som visade men kommer inte ihåg vilken tråd. Ska kolla lite. Edit: Oj såg nu att det var aluminium, de jag har sett var i gummi/plast.
2 svar · 3,0k läst
P
perese: [citat] Det tar många sekunder, har man sedan massa kalk i vattnet som jävlas med silen så sprutar det inte bara rakt ner... Det resulterar i iskallt vatten på en naken kropp. ;) Ibland funderar man på om man ska hoppa ur duschen.  ;D[/quote] Funderar på om det är specifikt för Mora? Vi har en gammal blandare, det kommer alltid kallvatten först när kranen varit avstängd :'( Jag
15 svar · 6,0k läst
Index
Index: Själv har jag ingen erfarenhet av badkaren men på nedanstående länkar kanske du kan få lite tips, där ser du vad som har diskuterats här tidigare ang Casper badkar. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2953/0#0 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2822/3#3 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=3218/0
2 svar · 11,3k läst
pellefant
pellefant: eller den här för synligt montage: [bild]
18 svar · 17,2k läst
Index
Index: Här är ett par förslag från Rydéns i Gnosjö. http://www.rydensgnosjo.se/hold.htm [bild] [bild]
1 svar · 3,8k läst
P
pante: Dom finns på Krauta också. 30mm monteringsdjup. Då räcker det med en 25/45 regel och 13mm gipsskiva.
23 svar · 5,5k läst
T
Testat_det_mesta: [citat] Var på KRAUTA i dag och såg en överdel (typ hyllplan) att monteras ovanpå ett skåp. Spottarna var infällda utan luftspalt men fanns bara på en bredd av 60 cm och kostade ca 1000:-. Det blir nog tyvärr utanpåliggande.
4 svar · 4,0k läst
·
Andjon
Andjon: Har också ett egnahems hus, rören i källaren var dragna till hälften i plattan och hälften i leran under. Dragningen var helt otippad! Rören anslöt till en stam som gick rakt ut i skogen, trodde vi.... det visade sig sen att den utanför huset gjorde en gigantisk U-sväng mot gatan. Troligen byggdes huset innan det fanns kommunalt avlopp i gatan. Ett tips jag fick senare var att man kan
8 svar · 9,5k läst
EB
EB: I vårt gamla hus som vi sålde hade vi ljusblått kakel och vita fogar. Efter drygt 20 år var fogarna i duschhörnet inte så snygga längre! Så jag skurade dem noga och sen målade jag det som fortfarande var fult med vit fogfärg. Det blev verkligen snyggt, men tyvärr tyckte jag inte att det höll sig fräscht så länge. (Badrummet behövde ändå renoveras pga golvet, vilket vi
4 svar · 3,4k läst
T
triumph: Jag menade "Tack för promenaden" !! Det var skönt och den satt fint efter maten.
7 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.