Badrum
DACKE: min tanke är nog att armera med ett par-tre gängade stänger typ M6. För att sedan skruva fast dörren i. Annars vet jag att det finns färdiga lösningar för detta men det är enl. hörsägen svindyra. Jag tror att mitt förslag bör hålla.. Annars vaknar man väl mitt i natten med ett brak/klirr. Det är ju som vanligt... man kan inte hålla sig ifrån egna konstiga lösningar ;D
moken: [citat] Mm, men bara på golvet om man ska lita på instruktionen... Den säger att det ska räcka med primer på väggarna i badrum som våtrumsskydd, min fråga är om jag vågar nöja mej med det eller om jag ska satsa på hidroflex även på vägg eller om det kanske ger sämre vidhäftning för kaklet av nån anledning då, dvs man själper istället för hjälper, tar en senväg istället
ama: Jag har testat ett antal kar innan köpet och jag tyckte att det var stor skillnad på pump- och kompressorljud beroende på tillverkare. Jo, munstyckena låter en del, kör man vatten så låter det wooosch, wooosch, och kör man luft så blir det ett bubblande/fräsande ljud. Det som jag inte håller med om är att ljudet från pumpar/kompressorer inte skulle vara så störande så att flytt
Soeren_Gyll: Ingen brunn finns. Bara toa och handfat. Kan jag verkligen ta ut mattan och lägga klinkers? Behövs det ingen fuktspärr? Jag trodde att man var tvungen att riva ut väggar också för att kunna lägga ettklinkergolv, så har de sagt. Man kanske inte ska tro allt man hör? :) Det vore ju kanon om det går att göra så!
MathiasS: [citat] Gjuter man på detta sätt med denna tjocklek så är det fribärande på upp till cc120. Ja, det är precis så som jag gjort. Jag antar att man kan bygga på bjälklaget för att få upp brunnen men samtidigt vill du ju att avloppet går UNDER betongkakan och då går det väl inte att hissa så mycket. Använder man förhöjningsringen får man ju garanterat bärande material ända
morsan: Tidigare trådar ;) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=29947/0#0 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=12510/1#1
Anonymiserad 23608: Det är avsevärt billigare att sala på golvbjälkarna med t.e.x masoniteremsor eller virke, än att spackla en cm extra över hela ytan för att komma upp i våg. Tätskiktet hamnar ju ovanpå spacklet så du behöver inte oroa dig för problem med bakfall så länge spacklingen är schysst. Se bara till så att golvbrunnen ligger i nivå med spackelskiktets yta. Golvspånet limmar du mot
Stefan_h: Japp.. Ska nu ha bubbel iof.. Men jag gjorde som så att brunnen sitter ca 1 m ut frn väggarna.. Hade 2 cm fall på den metern. ut mot de andra väggarna så gick jag ut 60 cm med 1,5 cm fall... Om du tänker dig en fyrkant runt brunnen istället för en cirkel... Sen då 1 cm per meter..
Stefan_h: Vad jag har hört från plattsättare innan så ska man räkna ca 1000 kr kvm. Då är det inkl tätskikt och ett standardbetonat kakel o klinker...
Cricce: [citat] Jag håller med föregående talare. Så är det hos oss iaf... själv vill jag inte ha för hett i dushen 8-)
Cricce: Snyggt! Fick några bra ideer till vårt badrum som skall få sig en genomgång i sommar :) Just nu är det bara för ljust. Vill oxå få in lite kontrast. Dankeschön
Blomman77: Nää, badkaret står där det står sas :D! Vi har hittat en dusch som passar men vi skulle vilja höra vad de som har den (Ifö Solid SVR) tycker om den... [citat]
fredl: Ett inomhus hottub för två är nog det som träffar bäst, de finns bl.a. att få med två lounge sitsar. Priser från runt 50kkr och uppåt. Utbudet är bättre i tyskland, kolla in http://www.schwimmbad-und-sauna.de/
Stefan_h: Tänk på att de kan va bra att ha gjort på ett sätt försäkringsbolaget godkänner... Kan ju bli knas längre fram annars.. :P Så på med gukka i hela badrummet... De kostar inte så mycket som folk vill påskina ibland.. Håller själv på med mitt badrum för fullt.. 8 kvm golv, 26 kvm vägg.. Skulle jag följt anvisningarna från tillverkaren skulle jag gjort av med 38 kg gukka, de blev
hen_rik79: Hej! Jag undrar om det är nån mer än jag som valde smålandsvillans standardvåttapet och golv och i efterhand funderat på att sätta klinkers/kakel? Om ni har genomfört det, finns det några tips? Hur lång tid tog det? Jag funderar i första hand på att kakla väggarna, utan golvvärme är inte klinkersgolv i badrummet nåt att ha tycker jag. Hur satte ni kakel på väggarna? Ända upp
Blomman77: SÖKES: Rund, hörndussch med skjutdörrar & fasta sargprofiler. Borstad aluminium & klart säkerhetsgals. Mått: ca 80 x 80 Kom med TIPS! Vi MÅSTE hitta en dusch till vårat badrum fort!!!
AndersS: Ursäkta om jag har missförstått dialogen. Tätskiktet är det system som beskrivs i tråden av ACME. Sugande underlag stryks med en utspädd grundfärg. Sedan är den vanligaste "fuktspärren" godkänd glasfiberväv limmas med våtrumsgrundfärg och strycks sedan med grundfärg (vått i vått eller att man låter den torka beroende av fabrikat), avslutas sedan med två strykningar med
Stefan_h: Känns bättre.. Jag har kollat upp vad andra länder har för krav... Nästan alla andra länder som de fanns anvisningar på förpackningen till krävde mellan 2 o 3 kg / kvm både golv o vägg... Så jag tar de säkra före de osäkra...
JohanOLinda: Funderar du på KGC´s byggskiva? Den kostar iaf femhundringen plus moms. 2500x600x30, och det finns ju mängder med fler tjocklekar.
Tompa01: Jo, det med plastflänsen har jag förstått. Märkligt att den fortfarande säljs när den inta kan användas. Synd egentligen att den inte är godkänd, för den verkar vara en riktigt bra lösning. Angående klinkerramen så är jag fortfarande osäker, skall ringa Purus och kolla för säkerhets skull. Tompa
Stefan_h: Kolla hos båttillbehörsbutiker... Har själv jobbat i den branchen ett antal år.. Finns en hel del smått o gått man även kan använda hemma.. ;) Där finns ju både mässing kromat rostfritt osv.. ;)
Tompa01: Vet inget om det. Men om det nu skulle stämma så skulle det ju inte gå att ha dold dragning till blandare i en normalstor dusch. Dessutom så har jag svårt att se vad risken med en rörgenomföring i väggen har med att göra hur lång det är till brunnen. Att flytta bort brunnen men fortfarande duscha på samma ställe innebär ju ingen förbättring. Förmodligen måste han ha talat om
gojan: Det kanske skiljer sig från duschhörna till duschörna. Själv har jag en Duschorama från IDO och denna hade möjlighet att såga ut för rörgenomföring i aluminiumprofilen. /Gojan
Linska: Man kan ju lugnt säga att det är en klar förbättring! Fy, va muggigt det var innan!! Posta gärna fler bilder när allt är klart.
kamo: Hej Dicks kakel i Hisings backa har det hemma. I alla fall när jag köpte för ett år sedan. Kolla med dem.
kardil: Hej, Vi bor i ett hus från 1925 (hus med källarvägg). För drygt ett år sedan dränerade vi om huset och satte Isodrän som källarväggisolering. I samband med dräneringen bytte vi stammar och vatten och har nu påbörjat att renovera den f.d. råa tvättstugan. Vi ska nu inreda tvättstugan i källaren och sätta in dusch, wc och tvättställ samt bastu. Vi ska kakla i rummet och sätta