4 781 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Golv på toa gips spånskiva?
Saxat från GVK
KONSTRUKTIONER
1.0. Träbjälklag c 600/Maximalt avstånd mellan bjälklagsstöd är 4,2 m
OBS! 1.0 utgör Golvbranschens Arbetsgrupp för Byggkeramik, GABY:s minimikrav för keramiska beläggningar
på träbjälklag med c 600 och med en 22 mm spånskiva.
Keramisk beläggning på träbjälklag skall förstärkas enligt följande:
Utan golvvärme något av följande två alternativ
Formstabil avjämningsmassa (min 12,0 mm) över hela den golvyta som skall beläggas med keramik.
Limmad golvgips. OBS! skall ej skruvas permanent men kan fixeras med skruv medan limmet härdar.
Sedan skall skruvarna avlägsnas. (För rätt typ av lim, kontakta din leverantör).
Med golvvärme något av följande två alternativ
Formstabil avjämningsmassa (min 15,0 mm) över hela den golvyta som skall beläggas med keramik.
Elkabelns diameter max. 7,0 mm.
Limmad golvgips. OBS! skall ej skruvas permanent men kan fixeras med skruv medan limmet härdar.
Sedan skall skruvarna avlägsnas. (För rätt typ av lim, kontakta din leverantör).
Spåntade brädgolv och plankgolv
För beläggning av keramiska plattor på spåntat brädgolv eller plankgolv måste underlaget förstärkas med en
formstabil avjämningsmassa och/eller ett formstabilt skivmaterial.
KONSTRUKTIONER
1.0. Träbjälklag c 600/Maximalt avstånd mellan bjälklagsstöd är 4,2 m
OBS! 1.0 utgör Golvbranschens Arbetsgrupp för Byggkeramik, GABY:s minimikrav för keramiska beläggningar
på träbjälklag med c 600 och med en 22 mm spånskiva.
Keramisk beläggning på träbjälklag skall förstärkas enligt följande:
Utan golvvärme något av följande två alternativ
Formstabil avjämningsmassa (min 12,0 mm) över hela den golvyta som skall beläggas med keramik.
Med golvvärme något av följande två alternativ
Formstabil avjämningsmassa (min 15,0 mm) över hela den golvyta som skall beläggas med keramik.
Elkabelns diameter max. 7,0 mm.
Spåntade brädgolv och plankgolv
För beläggning av keramiska plattor på spåntat brädgolv eller plankgolv måste underlaget förstärkas med en
formstabil avjämningsmassa och/eller ett formstabilt skivmaterial.
vad är egentligen att föredra, avjämningsmassa eller gips om man enligt byggnormen kan använda båda?
fördelar resp nackdelar med respektive alternativ?
om man lägger gips, skall det vara speciell typ av gips eller vanlig golvgips?
var kan man finna information om lim och limförfarandet?
vilket ger mest ljuddämpande effekt?
fördelar resp nackdelar med respektive alternativ?
om man lägger gips, skall det vara speciell typ av gips eller vanlig golvgips?
var kan man finna information om lim och limförfarandet?
vilket ger mest ljuddämpande effekt?
En fråga i som uppstår i samband med ovanstående: Om man skall ha golvvärme (elektrisk), klinkerplattor och allt som skall till i form av gipskivor och lutning för avlopp, vad skulle man kunna tänka sig att tjockleken på golvet blir totalt? Räknat från träbjälklaget? Jag är ute efter en ungefärlig siffra eftersom vi har lågt i tak och jag börjar bli orolig .http://www.byggahus.se/yabbfiles/Templates/Forum/default/undecided.gif
undecided
undecided
Klicka här för att svara