Badrum
Rostig_9000i_-88: Vassego! Det var redan avhandlat i: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=16954 8-)
johan77: Mörk fog, av funktionella skäl. Jag har använt fogskydd på köksgolvets ljusgrå fog som jag lade i mars förra året. Än har jag inte sett några missfärgningar där.
Bricky: a) Väldigt länge, bara ni har bra ventilation vilket är bland det viktigaste i ett badrum. Skyddar ni fönstret på det sättet är det väldigt lite vatten som kommer på fönstret.
morsan: Sök på "badrum i källare" badrum senaste året ;) Myyyyyyycket finns det skrivet om det :)
johan77: Har ej testat att måla fogar själv, men sök på forumet så hittar du säkert någon som gjort det.
Bob_the_builder: [citat] Du kan lägga slingan direkt på spånskivan (fast den ska primas först). Därefter flytspacklar du minst 15 mm vid brunnen (de flesta spackelleverantörer kräver dessutom armeringsnät).
drx: Köpte min inredning på Coop Forum när de hade drive ( 20% billigare ). Det är Björbo snickeri som gör en hel del av deras inredningar. http://www.bjorbobad.nu/ Jag gav 8500 kr för kommod, högskåp och sidoskåp. Helt överkomligt enligt mig :) Var iofs inte priset som avgjorde för oss utan denna tillverkaren var den enda som kunde erbjuda den färgen som vi önskade. Allt håller en
koko: På www.dansani.se finns broschyrer med prislistor. De är dock inte så överblickbara och jag vet inte om det motsvarar priserna du är ute efter...
Misse: Vi skall ha klinkers som är 16*16 cm, ser lite ut som någon grå sten i vårt mindre badrum. Man går in i detta badrum från hallen. I hallen hade vi tänkt behålla de klinkers som är "standard"- 30*30 cm, slät, grå klinkers som är helt ok. Nu har jag dock börjat fundera på om det ser konstigt ut att ha olika klinkers i badrummet och hallen?! Det går att uppgradera plattorna i hallen
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted9/0]Hantverkare & entreprenörer[/link] [move by] MathiasS.
Blomman77: Ok, tack för svaret :)! Vivill inte att våran nuv. "plattis" skall lägga skiffer-golvet/mosaiken då han aldrig arbetat med skiffer innan och säger "jag försöker väl"... Dvs dålig inställning... Vart hittar man en duktig, noggran plattsättare i närheten/runt av Skövde? [citat] Då man ska göra ett uppvik på dörrfodret med tätskiktet så måste man alltså gå mot tröskeln och
Lindgrenski: Jag läser tråden och tackar för alla svar, ville inte avbryta nånting med att gå in och tacka. :-/
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18547/0]Vatten & avlopp[/link] [move by] MathiasS.
Thomas_I: Jag håller på med i princip samma sak men bygger ett helt nytt badrum på en annan plats i huset. Jag började med att riva ut allt gamalt och reglade sedan upp en ny vägg innan jag rev den gamla. Detta för att vara säker på att jag inte ställde till något ifall väggen skulle ha någon form av bärande funktion. Den nya väggen har jag lämnat öppen mot det angränsande rummet för att
ByggaNytt: Dessa kanske är bra? [bild] http://www.nivapinnar.com/ Inspiration: [bild]
Blomman77: Ja, vi tog RÄTT beslut till slut iallafall :D! Vi har hittat en duschhörna från Hafa som är 90x80 cm med inåtsvängda dörrar... Plattisen var tvungen att sätta "mini-fog" pga mosaikbården vi har i duschen, men den kommer bli täckt av dörrfästena på nämnda duschhörna, så det borde inte bli ngt problem tycker jag. Men plattisen kommer säkert tycka att vi (läs:jag) är urjobbig som
petervincent: 1 ... om man inte skyddar det? 2 ... om man skyddar det med duschdraperi? Håller det bara 10 år är det ok för vår del, men blir det ofräscht under tiden? Finns det några risker med att köra på?
Blomman77: Tosca, jag har EN fråga till ytterligare till Dig... Hopppas att det är ok? Vi har ändrat oss under dagen beträffande glasblocks-väggen... Känns som att ALLA har sådana & dessutom så tar väggen plats somvi eg inte har - för badkarets hörnkant slutar bara 2 cm från glasblocken... Väldigt tajt mao! Tror du att det kommer kännas omodernt med glasblock om 5 år? Hur stor är eran
hank74: En del bygghandlare har sådana för utlåning.
johan77: Precis. Alcro har också en vattentät färg som inte kräver någon väv. Den har jag själv använt då jag snyggat upp mitt originalbadrum från 50-talet. Ytterligare ett alternativ är våtrumstapet. Skulle jag bygga ett nytt halvkaklat badrum så hade jag kört med ett system som innehåller väv. Något som också kan vara kul att göra är att typ ha en kaklad fondvägg på väggen som har
hipshot: [citat] Tack så jättemycket! Det behöver ju bara komma musik ur dem. Inget fancy.. Tack än en gång för alla bra svar! Seriöst forum!
erikssonjorgen: Hej, Eftersom vi inte har hittat något badkar som har våra mått 1600 x 900 mm, mm, kommer vi att bygga in ett 800 mm brett kar. Bygga in är kanske lite mycket sagt. Vi kommer att ersätta fronterna med körsbärsträskivor och bygga en liten "hylla" i samma materiel för att kompensera de 100 mm. Någon som vet vad man bör tänka på innan man åker till snickaren och handlar? /Jörgen
Jeppe85: orkade inte läsa allt ovan men man ska endast använda primer i källare! får absolut inte sätta på nått annat tätskickt.. kommer fukten utifrån så lyfter den tätskickten o tar kakel o allt med sig..