Hej
Jag har ett rum som är ca 11 kvm, som jag har två golvbrunnar i, en som skall vara till en bastu och en annan som skall vara till ett badkar. Just nu ligger det bara golvspånskivor där och två stycken golvbrunnar som jag har monterat med monteringsplatta så just nu ligger golvbrunnen i samma höjd som golvspånet.
Under golvet har jag satt cc30 dessutom med kortlingar var 1,5 meter och golvvärme under golvspånskivan.
Det jag helt enkelt vill veta är, hur fortsätter jag härifrån när jag vill sätta klinkers, vad är nästa steg, vilka mera "lager" skall jag ha ?
1. Räcker det med 1 golvgipsskiva ?
2. Har jag gjort bort mig iom att golvbrunnen ligger i samma nivå som golvspånskivan. Jag menar Övriga golvet kommer ju att bli ngn cm högre i och med gipsen :-/
3. Finns det en minimum tjocklek på flytspacklet man lägger ut ?
4. Iom att jag vill lägga så lite flytspackel som möjligt, kan jag lägga en 13mm golvgips över hela golvet förutom vid golvbrunnen där jag lägger en 6mm gips istället (säg 50 cm radie runt golvbrunnen) för att få mera naturligt fall, eller är detta inte tillåtet ? Om detta inte är tillåtet, hur kan man göra för att få ett mera "naturligt fall" just vid golvbrunnarna utan att behöva flytspackla så rackarns mycket ?
5. Stämmer det att man inte skall låta frånluften ifrån en bastu gå ut i det fria utan denne måste gå tillbaka till det rum som luften kom ifrån ?
Många frågor jag vet
Men skulle verkligen uppskatta hjälp 
MVH
Joakim.
Jag har ett rum som är ca 11 kvm, som jag har två golvbrunnar i, en som skall vara till en bastu och en annan som skall vara till ett badkar. Just nu ligger det bara golvspånskivor där och två stycken golvbrunnar som jag har monterat med monteringsplatta så just nu ligger golvbrunnen i samma höjd som golvspånet.
Under golvet har jag satt cc30 dessutom med kortlingar var 1,5 meter och golvvärme under golvspånskivan.
Det jag helt enkelt vill veta är, hur fortsätter jag härifrån när jag vill sätta klinkers, vad är nästa steg, vilka mera "lager" skall jag ha ?
1. Räcker det med 1 golvgipsskiva ?
2. Har jag gjort bort mig iom att golvbrunnen ligger i samma nivå som golvspånskivan. Jag menar Övriga golvet kommer ju att bli ngn cm högre i och med gipsen :-/
3. Finns det en minimum tjocklek på flytspacklet man lägger ut ?
4. Iom att jag vill lägga så lite flytspackel som möjligt, kan jag lägga en 13mm golvgips över hela golvet förutom vid golvbrunnen där jag lägger en 6mm gips istället (säg 50 cm radie runt golvbrunnen) för att få mera naturligt fall, eller är detta inte tillåtet ? Om detta inte är tillåtet, hur kan man göra för att få ett mera "naturligt fall" just vid golvbrunnarna utan att behöva flytspackla så rackarns mycket ?
5. Stämmer det att man inte skall låta frånluften ifrån en bastu gå ut i det fria utan denne måste gå tillbaka till det rum som luften kom ifrån ?
Många frågor jag vet
MVH
Joakim.
Du kan skippa golvgipsen och lägga ut ett armeringsnät och flytspackla 15 mm som lägst. Golvbrunnen ska ligga i nivå med färdigt golv men du kan sätta i en förhöjningsring i brunnen.
Lite info/bilder om golvbrunnsanslutning:
http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/golvbrunnar.pdf
http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/golvbrunnar.pdf
Varför skulle han behöva göra det?!kakelmaster skrev:
Med ett bjälklag på c/c 300 och 22 mm golvspån har han redan uppnåt erforderlig böjstyvhet. Det räcker därmed att spackla, utan minimumkrav på tjocklek, för att få ett golvfall och formstabilt/"dött" underlag.
Reglerna på spån är att det ska spacklas på nät minst 12 mm utan golvvärme och 15 mm med golvvärme ingenting annat.
Med ett bjälklag på c/c 300 och 22 mm golvspån har han redan uppnåt erforderlig böjstyvhet. Det räcker därmed att spackla, utan minimumkrav på tjocklek, för att få ett golvfall och formstabilt/"dött" underlag. [/quote]
Varför skulle han behöva göra det?!ACME skrev:
Med ett bjälklag på c/c 300 och 22 mm golvspån har han redan uppnåt erforderlig böjstyvhet. Det räcker därmed att spackla, utan minimumkrav på tjocklek, för att få ett golvfall och formstabilt/"dött" underlag. [/quote]
kakelmaster; Du har rätt. Sorry...e trött idag. Men alternativet med golvgips är godkänt som alternativ till spacklingen, förutsatt att man gör rätt vid golvbrunnen.
Diziz; Här finns rekommendationerna: http://www.bkr.se/branschregler/tillagg10.pdf
Vad det gäller bastuventilationen så skall den gå tillbaka till samma rum som den togs ifrån, eller ett utrymme med likvärdigt tryck. Annars riskerar du att bränna aggregatet. Andra rekommendationer gäller om du har vedeldad bastu.
Diziz; Här finns rekommendationerna: http://www.bkr.se/branschregler/tillagg10.pdf
Vad det gäller bastuventilationen så skall den gå tillbaka till samma rum som den togs ifrån, eller ett utrymme med likvärdigt tryck. Annars riskerar du att bränna aggregatet. Andra rekommendationer gäller om du har vedeldad bastu.
[quote author=kakelmaster link=1142943500/0#9 date=1143049786]Reglerna på spån är att det ska spacklas på nät minst 12 mm utan golvvärme och 15 mm med golvvärme ingenting annat.
Återigen oklart för mig....böjstyvhet är ju frågan här. det som sägs ovan trodde jag gällde när man bjälklag cc600, nu var det ju cc300 och har då ACME rätt att erfoderlig böjstývhet uppnås redan vid 22 mm spån?
i mitt fall går jag lite längre och planerar att göra så här
1. cc300 på bjälklag
2. 22 mm spån (urspårad för vv slingor)
3. limmad golvgips, men ej runt brunnar där spacklas fall från 13 mm --> 6mm (nivån på spacklet invid golbrunnen)
den urfräsda golvspånskivan skall primas, även där slingorna ligger
funkar detta?
Återigen oklart för mig....böjstyvhet är ju frågan här. det som sägs ovan trodde jag gällde när man bjälklag cc600, nu var det ju cc300 och har då ACME rätt att erfoderlig böjstývhet uppnås redan vid 22 mm spån?
1. cc300 på bjälklag
3. limmad golvgips, men ej runt brunnar där spacklas fall från 13 mm --> 6mm (nivån på spacklet invid golbrunnen)
funkar detta?
Den där lösningen verkar ju intressant måste jag säga.skruven61 skrev:[quote author=kakelmaster link=1142943500/0#9 date=1143049786]Reglerna på spån är att det ska spacklas på nät minst 12 mm utan golvvärme och 15 mm med golvvärme ingenting annat.
1. cc300 på bjälklag
funkar detta?
Om du gör så så blir väl inte böjstyvheten tillräcklig vid golvbrunnen? Du får alltså 22mm golvspån och bara 6mm spackel. Som jag har förstått det så är det ju just pga att man gör fel i anslutningen mot golvbrunn som man har skärpt reglerna. Borde du inte ha dubbelgips (2x13) och sen lämna den övre gipsskivan öppen runt golvbrunnen för att kunna spackla fallet? Man ska väl också undvika att spackla på organiskt material såsom spånskivor pga att de kan röra sig med sprickbildning som påföljd.diziz skrev:[quote author=skruven61 link=1142943500/0#12 date=1143056722][quote author=kakelmaster link=1142943500/0#9 date=1143049786]Reglerna på spån är att det ska spacklas på nät minst 12 mm utan golvvärme och 15 mm med golvvärme ingenting annat.
1. cc300 på bjälklag
funkar detta?
Är jag ute och cyklar?