3 705 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Billigt kakel!
Jag var på Bauhaus i dag och fick syn på vitt kakel för 39 kr kvm! Finns det olika kvaliteter på kakel och vad är då riskerna med ett billigt kakel? Behöver billigt vara lika med dåligt? Hur viktigt är det egentligen, jag menar, man sliter ju inte direkt på en badrumsvägg...?
Jo, visst är det skillnad på kakel och kakel. Men kvalitetsskillnaden är inte lika stor som prisskillnaden är. Det finns kakel för 39:- per kvm (som det du hittade på Bauhaus) och det finns kakel för föera tusen kr (som du kanske är gjort av konstnär eller liten serie eller bara för att det är ett "fint, känt" märke (jämför med klädmärken.
Kakel för 39 kr skulle ändock jag vara tveksam till. Titta på kakelplattan, den är förmodligen helt rak (platt) med vassa kanter. Färgen går förmodligen inte ner över kanten (tänk på att fogen hamnar en liten, liten bit under kakelkantnivån. Kaklet är med all säkerhet inte genomfärgat. Finishen på färgskiktet kan vara sämre, tunnare färgskikt och sämre behandling som gör att det lättare blir märken, framförallt på matt kakel. Kolla också vad det är för material i själva kakelplattan.
Vad du kan göra är att köpa en kakelbit på Bauhaus och sedan åka till någon etablerad kakelfirma och jämföra kakelbiten med liknande kakel som finns där och då se om det finns några skillnader. SJälvklart skall du också fråga på Bauhaus vad det är för sorts kakel, var det kommer ifrån, om det är 1:ahandssortering och varför det är så billigt. Tyvärr verkar inte alla på Bauhaus ha den kunskap man skulle vilja, men be att få prata med avdelningschefen, den personen borde ju veta.
Kakel för 39 kr skulle ändock jag vara tveksam till. Titta på kakelplattan, den är förmodligen helt rak (platt) med vassa kanter. Färgen går förmodligen inte ner över kanten (tänk på att fogen hamnar en liten, liten bit under kakelkantnivån. Kaklet är med all säkerhet inte genomfärgat. Finishen på färgskiktet kan vara sämre, tunnare färgskikt och sämre behandling som gör att det lättare blir märken, framförallt på matt kakel. Kolla också vad det är för material i själva kakelplattan.
Vad du kan göra är att köpa en kakelbit på Bauhaus och sedan åka till någon etablerad kakelfirma och jämföra kakelbiten med liknande kakel som finns där och då se om det finns några skillnader. SJälvklart skall du också fråga på Bauhaus vad det är för sorts kakel, var det kommer ifrån, om det är 1:ahandssortering och varför det är så billigt. Tyvärr verkar inte alla på Bauhaus ha den kunskap man skulle vilja, men be att få prata med avdelningschefen, den personen borde ju veta.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
kolla om det verkligen är vitt också... jag köpte nåt slags kakel på coop forum typ gratis... plattorna var långt ifrån vita... plattorna från spanska och portugisiska tillverkare verkar vara betydligt vitare än de turkiska iaf :-X... men det kanske inte var vitt du skulle ha förresten :
Klicka här för att svara