7 166 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Hur spackla vid rör-genomföring? (bild)
Håller på att spackla ojämnheter i väggarna inför primning och tätning med fuktskydd.
Som ni ser på bilden så är det kanske lite väl stora hål i väggen för rören här? Tänkte att man kanske skulle spackla igen hålen lite grann, men vet inte riktigt om det är så lyckat?
Se bilden på denna länk : http://www.dtek.chalmers.se/~d00chris/badrum/ror.jpg
Som ni ser på bilden så är det kanske lite väl stora hål i väggen för rören här? Tänkte att man kanske skulle spackla igen hålen lite grann, men vet inte riktigt om det är så lyckat?
Se bilden på denna länk : http://www.dtek.chalmers.se/~d00chris/badrum/ror.jpg
Jag skulle vilja säga att du inte skall spackla igen rörgenomföringen alls. Springan täcks av tätmanschetten och även täckbrickan om du tänkte använda en sådan.
Om du nödvändigtvis måste sätta igen runt rören, använd silikonfog eller nåt som tål lite rörelser.
Om du nödvändigtvis måste sätta igen runt rören, använd silikonfog eller nåt som tål lite rörelser.
Spelar det någon roll i detta fallet?
Det handlar ju om ett par kvadratcentimeter som dessutom täcks av både manschett och tätremsa som guckan kommer att få finfint fäste i. Men som sagt, min åsikt är att det inte behöver sättas igen alls. Man kommer ju inte direkt att stå och hugga med en skruvmejsel runt rören (hoppas jag).
Generellt sett är det väl iofs inte en alltför bra idé med silikon under guckan.
Det handlar ju om ett par kvadratcentimeter som dessutom täcks av både manschett och tätremsa som guckan kommer att få finfint fäste i. Men som sagt, min åsikt är att det inte behöver sättas igen alls. Man kommer ju inte direkt att stå och hugga med en skruvmejsel runt rören (hoppas jag).
Generellt sett är det väl iofs inte en alltför bra idé med silikon under guckan.
Jag har läst olika bud från olika leverantörer. Både kakelfix, cementspackel och mjukfogning. Jag har fått för mig att inte PER säger exakt vad man skall använda för hål. Kanske sunt förnuft räcker långt? Själv använder jag mjukfog där det kan bli ev rörelser och spackel där det är stilla.
Klicka här för att svara