Använder Cascos produkter till mitt badrum. Skall man ha fiberduk på ALLA skruvskallar?
Eller räcker det med skivskarvar och ytter/innerhörn samt mellan golv och vägg?

Allt är spacklat slipat.

Varför undrar jag????

Hantverkaren som jag har anlitat för golvbrunnsbyte sa att jag skulle använda fiberduk på skruvskallarna trots att jag har spacklat dom. Hur har ni gjort / gör ni?

Inget spackel. En klick tätskikt och ett penseldrag, en bit fiberremsa och så pensla på tätskikt. Enkelt och smidigt, man klipper till en hög bitar och en kvart senare är det fixat. Man behöver inte spackla skruvskallar och skarvar/hörn utan förseglar med tätskikt och någon form av remsa beroende av fabrikat.

Ok jag har redan spacklat alla skarvar och skruvskallar.

Det skadar inte att ha hängsel och livrem så jag kör med fiberduk på skruvskallarna.

Vad har du spacklat med??? Vanligt spackel är inte godkänt i badrum.. Inte heller våtrumsspackel om de ska upp kakel...

Inte heller våtrumsspackel om de ska upp kakel...
Varför inte? Enligt dom plattsättare jag har pratat med så funkar våtrumsspackel som underlag för kakel.

Det är vad jag har hört från dels en plattsättare här i stan.. Sen vad många andra här inne skrivit... Om man ska spackla en vägg de ska upp kakel på ska man använda cementbaserade spackel..

Är det någon av plattsättarna som brukar hänga här som kan kommentera? Håller själv på att spackla just en badrumsvägg och vill inte att det ska vara kört.... ;)

Våtrumsspackel går bra men inte sandspackel.

Gutte skrev:
Är det någon av plattsättarna som brukar hänga här som kan kommentera? Håller själv på att spackla just en badrumsvägg och vill inte att det ska vara kört.... ;)

AndersS skrev:
Enkelt och smidigt, man klipper till en hög bitar och en kvart senare är det fixat.
Vårt badrum är bara 2,5 kvadrat men nog tog det betydligt längre tid än en kvart. Fast jag är ju å andra sidan nästan nog så pedantiskt noggrann. Men det är ju bättre än att vara tvärt om  ;D

// Lidman

Stefan_h skrev:
Vad har du spacklat med??? Vanligt spackel är inte godkänt i badrum.. Inte heller våtrumsspackel om de ska upp kakel...
Casco Husfix Rapid det är ett cement baserad spackel. Ja det är godkänt spackel för kakel.

Det tog inte en kvart att "tejpa" skruvskallarna ;-)

Och jag som tycker att allt tar lång tid för mig, jag får nog omvärdera :D . Jag avsåg bara de skruvarna som inte sitter vid en skarv, dvs de som sitter i mitten på gipsskivorna och då blir det inte så många.

Jag satte upp dubbla gipsskivor limmade med PL400. Jag satte ett gäng skruvar mitt i för att säkerställa att skivorna limmades ihop ordentligt.

Lite brevid ämnet men hur kommer dte sig att man inte kan använda vanligt spackel? Har det med vidhäftningen att göra eller fukten? Fukten kan jag inte se att den spelar någon roll då spacklet hamnar på den torra sidan av fuktspärren.

Enl de jag pratat med så håller vanligt sandspackel inte för vikten av allt kakel.... Det blir ju några kilo kakel på en vägg...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.