Badrum
pappskallen: http://www.byggahus.se/forum/badrum/1428-har-nagon-handlat-fran-megabad.html
sirbo: Ok, tack för svaret! Klart att leverantörerna av flytspackel vill att man ska flyta golvet men vad är egentligen stabilast. Det är svårt att hitta någon som är "ojävig". Struntar egentligen i vad som tar längst tid så att lägga lite extra gips känns som det kvittar. Ett annat alternativ är ju att göra som MathiaS och gjuta med betong men jag vill helst slippa vikten. Jag menar
brine: Om hantverkaren skall flytspackla, fixa tätskiktet, kakla och foga. Koppla in golvväme och dra rör för kallt och varmt vatten. Be mig gärna komplettera om jag har missat något!!
jon_h: 1. Ja, den har garanterat frusit sönder. 2. Ha mer värme på eller töm vattensystemet.
SwiftD: Någon som vet om det finns något företag eller person som åtar sig att utföra flytspackling av badrum i Malmö området? Jag har ringt och mailat över 10 företag som arbetar inom området men ingen som utför denna typ av jobb. Man vill gärna ha någon som är duktig på det oxå...
jon_h: Det verkar utmärkt phl, jag hade gjort precis som du. Bekymra dig inte om att skära den nedersta plattraden, det gör man i princip alltid i badrum.
jon_h: Det är bara att riva så får du se. Ibland släpper den lätt, ibland svårt. Och sen beror det ju på underlaget också hur det blir. Men du kommer ju säkert behöva förstärka böjstyvheten i både väggar och golv (om du inte har betongbjälklag), så om gipsskivor eller så blir skadade gör det kanske inte så mycket.
ejbyggproffs: ok, tur att vår plattsättare är certifierad då. Han och vår byggledare kommer i veckan.
jimnor: Hejsan, Dessa möbler kommer från Dansani Dock är vissa varianter på Trivselhus bilder unika för Trivselhus...
it-snubben: Visserligen är 70-75 smalt. Men det är ju också en fråga om vilka alternativ man har. Jag tror att jag skulle klara mig på det. Bättre det än ingen dusch alls. :-) Du skriver att du ska sätta duschen i hörnet. Vad är det som som finns bredvid som hindrar bredare och som gör att du inte vet exakta måttet? 5 cm (70-75 cm) gör nog stor skillnad i det sammanhanget. Vi hade liknande
Zelda: Tack! Det är ju lite prisskillnad. :( Är det någon här som köpt den billiga varianten och kan säga något om kvalitén?
JesperC: Vet någon om det ska vara blandare med lyftventil tilll Hafas tvättställ? Jag ska ha ett Hafa Solo 420 och ska nu beställa Hans Grohe Axor Starck blandare från Tyskland (halva priset) och skulle behöva lite hjälp. Hittar ingen info om det här på Hafas hemsida eller i deras katalog. Tacksam för hjälp!
Mikael_L: Om jag inte missförstod det som stod på hemsidan, så monterar man dom där LED-spottarna ungefär som en klinkerplatta, vilket betyder att den hamnar ovan tätskiktet. Sen är det en lågspänningsutrustning, så bara man placerar trafon på ett skyddat ställe borde det vara OK. Någon IP-klass kunde jag inte hitta någonstans, men däremot står det lite om vad man ska tänka vid montage i
peterand: Jag skulle heller aldrig gå på ett sånt jobb och förmodligen ingen annan seriös heller, utom möjligen hand som gjorde det från början... då är det inga problem att göra så....
wahlström: Nej det har du rätt i, dom har inte mycket för under 150:- /m2. Har själv kollat mycket hos dom för att hitta billigt kakel till gästtoaletten, men det var svårt!
ByggaNytt: Det räcker med frånluften, om den är korrekt justerad förstås :) Ja, tilluften sker ex. under dörrspringan, det blir så med automatik med en s.k. badrumströskel. Angående bastun får du också ta tilluften under dörren!
Tripod: Jag la kabeln själv. Elekriker mätte resistansen osv. före och efter spacklingen. Han kom sedan efter kaklingen och kopplade på strömmen och monterade jordfelsbrytare. Mätvärden och elfirmans underskrift i garantibeviset krävdes för att ersättning skulle kunna ges om nåt slutade funka. Elektrikern kostade en slant men det känndes värt det. Vi köpte Ebeco Cable-kit. Bra eller
Tripod: Jag anlitade elektriker för det jobbet. Enda hantverkare som fick komma i närheten av mitt bygge. Just pågrund av garantier osv. Han kom och mätte resistansen efter jag lagt ut kabeln, mätte igen efter jag flytspacklat och slutligen när kaklingen var klar kom han och kopplade in termostaten och monterade jordfelsbrytare på golvvärmen + en jordfelsbrytare på huvudströmen. Vi hade också
dave_R: Tack för tipsen, lika uppskattat som vanligt
jon_h: [citat] Det som du citerar avser alltså golvbrunnen. Där finns det aldrig, inte ens i ett gammalt trähus, någon anledning att ha mjukfog. Vad gäller golv/vägg-vinkeln så är det är inte alls säkert att det behövs mjukfog i ert hus. Men det är svårt att svara på, jag har ju ingen aning om konstruktionen ser ut överhuvudtaget. Timmerhus/stolpverkshus/regelväggar? Hur ser
jon_h: Jag röstar för att bila, det tycker jag är smidigast. Man får förstås kanske bråka lite med armeringen.
jon_h: [citat] Jepp, så ligger det till. Då är det lugnt att köra som han sagt.
PierreWiberg: [citat] Hej! ny i forumet. De toasolare som bauhaus säljer kommer från en agentur på Lidingö som heter Langefeld badrum. Det är bra grejor, jag har levererat ett par stycken av dessa stolar med tillhörande fixtur. Även min rörmockare tyckte att det verkade vara bra prylar. Ang reserv delar så finns det i tyskland ifall importören inte skulle finnas kvar. kanske lite krångligare att få
sawsaw: [citat] Dumt svar kanske men jag rekommenderar vattenburen golvvärme. Det blir billigare i längden.
jon_h: [citat] Dagens regler säger att det är grönt att köra på vilket täskikt som helst. Efter 1/7 får du, på väldigt förekommen anledning, inte ha spånskivan eller annat organiskt material emellan tätskikt och ångspärr, och dessutom måste tätskiktet ha minst en miljon s/m i ånggenomgångsmotstånd. Och detta gäller alltså om du har dusch mot yttervägg.
ByggPutte: På jobbet hade dom tagit ut vitlackade ventiler i plåt. En vit i duschen som gick till bastun den hade trä på plåten mot bastun så man inte bränner sig. Mvh Putte
annjo: ...och efter 20 min kom svaret! Våtrumstapeten heter Riviera, tillverkare är Carma. Den är vt-godkänd som våtrumstapet. Tapeten, som skall kemsvetsas, kostar 579:-/rl.. Rullstorlek 8 m x 53 cm. Lycka till!
olaake: Tack. Jag har nu efter mycket läsande och samtal med Folksams bygginfo bestämt mig för att använda vanligt gips.