Badrum
snackan68: [citat] OK - missade det där med matta.... :-0 // Snäckan
peterand: Foto bör tas löpande på alla delmoment. Betalningsplan är kanske lite att ta i för ett badrumsbygge, vi brukar fakturera 30% aconto och resten efter slutfört arbete. Vidare har har vi som avtalsvillkor vite vid försening (gäller ej vid leveransproblem etc) på 2% per vecka, dvs vi garanterar ett färdigdatum och hålls inte detta utgår vitet med 2% på ordersumman per påbörjad vecka.
wahlström: [citat] Ursäkta dröjsmålet! Nej vi har inte kommit så långt än med vår toalett, har varit stiltje ett tag på grund av bröllop. Men nu kliar det rejält i fingrarna! :) Har en bit till bauhaus så ska kolla upp K-rauta också, (har närmre dit) har hört att dom också har billiga vägghängda toaletter! Kul att ert badrumsbygge går bra, vill jättegärna se bilder!! :)
zoom: Jag har nyss rivit bort den gamla mattan i badrummet, de gamla limresterna försvann utan problem när jag körde lite med slipmaskinen.
jjoneil: Hej, Jag har läst igenom tidigare trådar angående massagebadkar från tex importlagret, men har inte hittat någon som har inköpt ett från Swemax. Jag funderar på att köpa ett härifrån och undrar om det finns någon som kan dela med sig av sina erfarenheter, speciellt badkars modell WS-17085. Mvh Jenny
hempularen: Ämnet drar lååågnt från badrummstråden. Vi stänger nu.
Linska: LampLagrets spotskena (Aquadris) har IP44. Kostar 920:- LampLagret i Örebro Rydéns Gnosjö har en plafond som inte är så tokig. Även den har IP44. Kostar 1149:- https://memyselfandi.se/?page=shop_info&id=371
jon_h: Det säkraste är att ta bort allt lim, även om det kan funka med limrester kvar om de har tillräcklig vidhäftning. Men det har ju släppt ganska snällt på stora delar av golvet, så jag föreslår att du tar bort limmet. En saneringsfräs är det smidigaste till det. Några andra grejer bara, du vet att golvbrunnen måste bytas om den är äldre än 1991? Och jag ser att det är dusch mot
Boris73: Jag vet inte vad praxis är på detta, däremot kan jag säga vad jag brukar göra: Jag sätter en gips ca 100 mm upp på väggen, primar allt i samband med golvet, fiberremsar golvägghörnet med gummi. Sätter dit plattan och fogar. Plattans höjd beror på hur långt ner du tänkt dra panelen. Jag brukar ha ca 40mm mellan panel och golv, och därför ca 70-100mm platta. Om detta är enligt
dj__a: [citat] Har en platsbrunn (utan skador eller märken) så den duger gott å väl och godkänt blir det enligt GBR så jag e nöjd... (Lägenheten är från 1980). Priset är dock lite högt men om man jämför med mina andra offerter jag fick in så er det ren vinst, fick dessutom elcentralen till ett bra pris 3200:- (när jag ringde runt till elektriker skulle de ha 6000 + moms för det
lobbysleeper: Jag har satt upp flera saker med tigerfix, bland annat denna glashylla. Den sitter i duschen, med flera hygienartiklar uppställda på den... har suttit där utan problem i några månader nu. Har även toalettrulleshållare, småkrokar samt handduksring (som klarar blöta handdukars tyngd) uppsatta med tigerfix. Inga problem. Men jag har som sagt bara använt Tigers egna produkter, men
Banders: Hej, Är det nån som köpt, eller har information, om Importlagrets bubbelbadkar som heter W0823R (http://www.importlagret.com/siteImages/w0823big.jpg) ? Med vänlig hälsning, Anders
jon_h: Att en våtrumsmatta punkteras med ett antal spik kan jag inte se som ett problem om det sker på ställen som inte utsätts för vattenbegjutning. Och träpanelen har man ju inte på ställen som utsätts för vattenbegjutning. Men man får naturligtvis inte ett våtrum som är godkänt enligt PER's eller GVK's regelverk. Egentligen inte enligt nya BBR heller. Vilket inte innebär att det inte
Robert_Maria: Jag kan passa på och berätta att det går alldeles utmärkt att ta bort fog med hjälp av en morakniv eller en lagom skruvmejsel också.
dfluxx23: Kolla in Hansgrohe/Axor, dom har schyssta grejor. kolla även in privatgrossisten.dk, dom har lite olika lampor.
phl: Min undran är vad det är för kuf du fick tag på till att göra det där =)
Holger_Olofsson: Jag blev imponerad av hur du ljussatt. Vilken typ av downlight har du använt?
jon_h: Säker på vad, att man får göra det själv? Ja, jag är helt säker. Det har kommit nya regler, Boverkets byggregler kom nya i somras, och snart kommer nya PER's branschregler. Men det har överhuvudtaget ingenting att göra med huruvida du får göra det själv eller inte.
jon_h: [citat] Nej, det blir inte bra. De funkar bara om du har kakel på båda sidorna.
AndersS: Hoppa över termostaten om det bara är ett badrum och sätt dit en manuel ratt om du vill trimma något. Jag har två badrum på en push ovanvåning och källare och kör fullt blås utan problem, kanske en aning varmare i källaren.
AndersS: Lite beroende på vilken typ av badkar du önskar så finns det 1500 långa som är 1000 breda och sedan smalnar av. Vi valde ett sådant pga av samma problem som du har.
sandhall: [citat] Varför chansa? Att dela upp det på två slingor är ingen stor extrakostnad. Däremot blir det väldigt dyrt och tidsödande att fixa om det visar sig att en slinga inte räcker.
zorro: Håller på att planera renoveringen av mitt badrum och tänker ha en duschhörna nära en dörr (bara 4 cm mellan väggfästet för duschväggen och dörren, dvs foderbredden). Enligt hantverkare som skall göra jobbet är det inget problem om man fuktspärrar hela vägen ut till dörrkarmen (dvs inkl under dörrfodret) men känner mig ändå lite orolig för ev fuktskador i foder samt
jon_h: Ja, alltså, det här är ett helt vanligt sätt att förstärka träbjälklag på, vanligare än att limma gips. Vi har ju diskuterat det längre upp i tråden. Så ja, det låter väl bra..
BigGitt: Bara icke organiska material klarar sig I fukten! Kör med IKEA stommar o möbler.Räkna med att de sväller. Men. Installera golvvärme o bra fläkt! Lägg en skiva I laminat eller annat på skapet. Skydda alla snitt med primär för kakel på gips.Vanlig handfat får villa på skivan.(Dansk design).Skåpet ska skrovas I väggen \silicon,eller ställas på benen. Min konstruktion är ok efter
snurren: Hej, står i faggorna att köpa hus och vill renovera badrummet, kakla och stoppa in ett massagebadkar. Grunden är en krypgrund så jag antar att jag behöver regla upp ytterligare för att det ska bli stabilt innan kakling och för karets vikt. Någon som vet en riktigt bra handbok om hur man går till väga med både stabilisering samt underarbetet innan plattsättaren tas in? Hade funderingar
Tornhill: [citat] Mycket tufft, honom skall vi ha!! Vi som skall ha elektrisk golvvärme i den kaklade duschen, borde det inte gå att dra upp den på väggen utanför duschen och få samma effekt? Väggen är en lättbetonginnervägg som kommer att putsas. Limma fast värmemattan och sedan putsa över borde väl funka? Kommer detta att ställa till det för några godkännanden? / Fredrik
jon_h: Du kan använda gipsbruk, latex, fix, cementspackel o s v. Inte silikon. Ska du flytspackla golvet så kan du även dreva med isolering eller liknande. Edit: I taket bör du iofs använda just latex (akryl-/målarfog) för att få det tätt. Sen målar du ner takfärgen en bit på väggen och överlappar med tätskiktet.