Hur har Tepro tänkt sig att man ska bygga upp fall med denna lösning?

http://www.tepro.se/UPLOADED_FILES/documents/462.pdf

Om man nu kan/får flytspackla, då kommer ju flyspacklet emellan 2 tätskikt,
Minerits VT egna fabricerade samt det man själv har på över flytspacklet.

Det är dumheter, rent ut sagt, till och med snäppet dummare än limning av golvgips. Det finns inget skäl i världen att göra det när det blir lika starkt, går väldigt mycket snabbare, och sannolikt blir billigare att bara flytspackla på golvspånet direkt.

Men alla klinkersgolv är väl inte våtrum?

Att få tillräckligt styvt underlag med cc 600, spån och endast 8 m skiva skulle t.ex vara intressant i min hall där vi inte vill att golvet ska bli onödigt högt och inte har något fall.

Jag och trådstartaren pratar bara om våtrum nu, tråden ligger i badrumsforumet.

Men du har rätt, om det inte är våtrum så sparar man 1 mm jämfört med flytspackling.

Ursäkta att jag lade mig i då.

Vadå, uppfattade du det så? Det var inte alls min avsikt. Det lät som att du trodde att jag hade pratat om klinkergolv i allmänhet, och det var därför jag förtydligade att mitt inlägg bara handlade om våtrum. Klart att jag inte har någonting emot att du uttrycker din åsikt.

Och som sagt, du har ju rätt när det gäller vanliga klinkergolv, där kan det vara enklare att limma skivor än att spackla för den som är ovan, även om det blir dyrare och man i princip inte sparar någonting i höjd. Limmar man golvgips så blir det till och med 4 mm högre än om man flytspacklar.

Edit: Jag förstår hur det lät nu, som om jag menade att man inte fick prata om någonting annat än våtrumsgolv i den här tråden. Klumpigt uttryckt av mig, menade inte alls så, som sagt.

OK!

Jag läste väl inte så noga kanske, utan fokuserade mer på frågan "Hur har de tänkt ..."

:)

Håller men jonh (som vanligt:). Men hade jag varit försäljare av produkter hade jag sagt annat.

Verkar som om man tänkt sig denna lösning i stället för flytspackel:

"Det är betydligt smidigare att limma Minerit VT "Kakelskivan" jämfört med att använda avjämningsmassor typ flytspackel."

Hur de tänkt få till fallet förtäljer inte historien. Antar att de förutsätter att underlaget har det fall som krävs. :)

Det är just det. Det går inte att få till fallet med Mineriten, och de är de medvetna om. Så flytspacklingen kommer man inte undan. Golvet blir ändå lika högt eller högre jämfört med om man flytspacklat direkt.

Vad ger bäst vridstyvhet egentligen.
Limmad cementbaserad skiva tex Masterboard sedan flytspackel ovanpå eller enbart nät på spånet och sedan enbart flytspackel?

Vidare, hur tjockt måste flytspackellagret minst vara om man väljer att limma skivor först?
Är det fortfarande min 15mm vid brunn om man har golvvärme under?

Varför är det intressant vad som blir böjstyvast? Det som är intressant är väl om det räcker? Och det gör det i båda fallen, räcker och blir över. Blir skikten lika tjocka så är böjstyvheten ganska lika. Men om man kör det onödiga och först limmar skivor och sedan spacklar 12-15 mm så får man ju en tjockare konstruktion än om man spacklat 12-15 direkt på spånet. Tjockare blir böjstyvare. Fast då är det fortfarande smartare med 28-31 mm spackel än 3 mm lim + 13 mm gips + 12- 15 mm spackel. Men det är som sagt verkligen att elda böjstyvhet för kråkorna, fullständigt onödigt.

Om man limmar skivor kan man i princip gå ner med spacklet till noll om man inte har slingor, även om det är klokt att låta det åtminstone vara några millimeter tjockt som tunnast. I det här fallet ska man prata med sin spackelleverantör, jag vet att det finns vissa som schablonmässigt säger 12 mm som minimum på träbjälklag oavsett om man limmar gips eller inte. Detta är inte av tekniska skäl utan antagligen för att de vill ha enkla och konsekventa riktlinjer, men man bör naturligtvis följa deras anvisningar. Ska man ha golvvärme så måste man i regel upp i 10-12 mm som tunnast för att få erforderlig täckning av slingorna. Samma sak där, hör med leverantören av spacklet.

Oki, tackar.
Jag är dock bara rädd för skräck scenariot att det spricker i spackel kakan om man spacklar direkt på spånet (även med nät under). Försäkringsbolaget, återigen, lät lite tveksam till enbart spackel på spån. Han såg gärna att man limmade typ masterboard el minerit 8mm först.

Fått svar från Minerit på frågan som föranledde denna tråd:

"Hej!

Tack för ditt mejl.

Det finns ingen annan lösning att utföra ett fall annat än med avjämningsmassa. Flytspackel går ej att använda. Det är viktigt att massan får torka ordetligt innan man lägger på fuktspärren. Gör man det så är det inga problem med två "spärrar". VT skivans fuktspärr med sina i detta fall otätade fogar är inte hundraprocentigt ångtät. Skivan som är cementbunden tål dessutom fukt utan att ruttna eller mögla."

Man får mao inte använda flytspackel utan endast avjämningsmassa? till ett golv på ca 12kvm då?

Vad sjutton är skillnaden på en avjämningsmassa och flytspackel? I min värld är flytspackel just en avjämningsmassa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.