Badrum
Daydreamer: www.Kakelcentralen.se där finns mkt bra att läsa, även mönsterförslag på skift
jon_h: Självklart ska du inte ha ett tätskikt i det rummet, det är jag också helt överens med de andra på. Du följer säkert försäkringbolagens regler, men du följer inte PER's branschregler. Eftersom det inte är ett rum med tätskikt så gäller inte branschreglerna. Precis som att du inte följer de branschreglerna när du kaklar ovanför diskbänken eller lägger trägolv i vardagsrummet.
hempularen: En detalj som kanske kan vara viktrig att förmedla. Jag fick besked i samband emd en liknande operation att det var viktigt att man lägger primer på den yta man tänker spackla. Dvs inte spackel (eller flytspackel) direkt på flytspacklet.
jon_h: Själva flytspacklet ligger någonstans runt 200 kronor för att bygga 10 millimeter höjd på en kvadratmeter. Detta varierar naturligtvis lite beroende på kvalitet och så vidare, men någonstans där ligger det.
ByggPutte: Jag skulle ha pratat med ett snickeri om dom kan klyva ner djupet på skåpet. Vi får ibland göra det på garderobskåp och dyl för inbyggnad. Skulle tro att det inte är så svårt att klyva ner det. Mvh Putte
ByggPutte: Varför behöver Du en L-formad profil? För att täcka över klinkern i framkant? Om man vill dra listen över klinken lägger jag först en ek bit som anslag sen limmar och skruvar jag en bit som rår lite över klinken. Och som är 25mm högre än klinkern. Det är lättast så om man inte har möjlighet att fräsa eller såga ekbiten i profil. Och jag brukar hålla in anslags listen så
wahlström: snackan68 - jo jag funderade på det men ratade den idéen när jag upptäckte att det är rätt snyggt med en infälld spegel... och ja, våra fula gäster kommer nog titta ut istället för i spegeln, *skrattar*
sirbo: Står in för nästa fas i bygget som är nytt av badrum 1.7*4.2 m. Har börjat fundera på det där med tillgång till duschen för egen del med 3 damer i huset (2 än så länge rätt små). Varianten att strypa varmvatten vågar jag inte :-)så min ide är att göra två badrum i ett. Vi har en toa nere (0.9*1.3) så där kommer efterfrukosten aktiviteterna ske så det är duscheriet som
robertdigital: Nej, du har väl tyvärr rätt i att flexibla lösningar sällan blir bra. Funderade på om man kunde sätta en ANSLUTNINGSdosa IP44 på regelmässigt korrekt avstånd från duschhörnan om den användes utan steamer och sedan dölja kabeln från anslutningsdosan till steamern under en plastlist nedanför taksockeln eller dylikt. Jordfelsbrytare är planerad, velar dock angående om det ska vara
MathiasS: De räcker med en tråd per ämne/fråga! http://www.byggahus.se/forum/badrum/60488-var-kan-man-hitta.html Mvh, MathiasS Moderator
Tornhill: Fast hur gjorde du med tätskiktet? Gjorde du en "balja" under trägolvet, med tätskikt och golvbrunn och allt, och sedan bara la trägolvet flytande på det? / Fredrik
andersmc: Närmare 10000 skulle jag tro. Jag lät sätta upp matta i tre rum med en sammanlagd golvyta av ca 15kvm. Det gick på nästan 30000.
ktm250: Teak är det material som man oftast används i båtar och de klarar ju lite stänk ;) Det var också det enda träslag som försäkringsbolaget tillät när polaren ville ha trägolv i badrummet.
Marianne.M: Ja det finns ju hur mycket som helst att läsa. Såg en som hade gjort en 3D skiss på sitt badrum, det ska jag prova. Svårast är ju att veta hur det färdiga badrummet ska se ut. Mitt är ca 2,43*2,03. Inte stort precis. Men vi tänkte ju bygga ut ca 0,50 cm. Då blir badrummet 2,43*2,53. Nackdel är väl att det blir snedtak i den utbygda delen. Men det kan väl bli bra ändå.
Alsti18: Jon_h: "Testa att söka lite: http://www.byggahus.se/forum/badrum/...-i-badrum.html" Jag veeet men du får förlåta mig-jag var stressad och gjorde livet lätt för mig...skall bättra mig. Tack för svaren i alla fall!
Anders_Roslagen: Tackar för snabba svaret...
it-snubben: Handfatet och kommoden är köpt på Silvan och heter Victoria Basic. Kostade 999 kr. Vi provade andra handfat innan, men de var antingen för dyra eller för stora eller för fula. För oss var det främst bredden som spelade stor roll då benutrymmet vid toaletten blev lidande om handfatet var brett. Men även djupet spelade roll då rummet bara var 98 cm brett. Jag tyckte den här var bra då
adv: Med risk för att vara tjatig: Är det verkligen ingen som kan rekommendera en bra, vägghängd toa i denna toadjungel som finns därute... Dessutom kanske svara på om dessa behandlingar av toa, handfat och kakel verkligen gör att smuts och fläckar inte fastnar???
adv: Hej, och tack för hjälpen. Ska testa med rubbing och båtvax och se vad som händer!
Rickard Hansson: Hej Jag har tänkt att bygga upp en dusch-hörna med glasblock. Jag undrar om dom "dyrare" glasblocken t ex Vetro håller en högra kvalité än billigare som kan köpas på något byggvaruhus? Priset skiljer ju en hel del, är det tack vare kunskapen eller kvalitén på blocken?
jon_h: Det klarar du själv. Du bilar upp betongen runt brunnen med en (hyrd) bilhammare, och bilar fram tillräckligt mycket av röret för att du ska kunna ansluta den nya brunnen. Sen gjuter du fast den nya brunnen med snabbetong, typ snabb slipsats, och till sist flytspacklar du hela golvet till lämpligt fall. Är det bra fall nu (minst 1:100 i hela rummet, och 1:50 närmast brunnen, typ i
Sanoj_lidatorp: Vi bygger med PEAB och vi har 5 års garanti på allt i huset (inkl. vitvaror, panna etc). Vet inte om det är standard eller ej. // Jonas .
jon_h: Och golvgipsen är hellimmad med riktigt gipslim som kammats ut? Du kommer ju behöva bygga ett fall ovanpå gipsen som sagt, så det kommer ju bli ganska tjockt med flytspackel ändå.
peterand: Det verkar vara en seriös firma som tog sitt misslyckande på allvar, kul att det löste sig