jgranbo skrev:
Oki, tackar.
Jag är dock bara rädd för skräck scenariot att det spricker i spackel kakan om man spacklar direkt på spånet (även med nät under). Försäkringsbolaget, återigen, lät lite tveksam till enbart spackel på spån. Han såg gärna att man limmade typ masterboard el minerit 8mm först.
Det har aldrig hänt att det spricker om man följer anvisningarna, och kommer aldrig göra det heller. Det är en precis lika bra konstruktion som att limma skivor på spånet, om inte bättre. Fast det här är nog sista gången jag säger det, det verkar inte gå fram riktigt. Det är naturligtvis helt upp till dig om du vill slänga bort tid och pengar fullständigt i onödan. Vad försäkringsbolaget gärna ser är kanske inte så relevant, särskilt inte när de inte verkar kunna grundläggande saker i ämnet.

Att Tepro säger att man inte får använda flytspackel låter förresten helt absurt. Det måste vara en praktikant som skrivit.. Man får använda flytspackel på Mineritskivor.

Jodå Jon det går fram, tro mig, uppskattar verkligen all info man får från dig.
Det är bara det att man får så många olika svar från olika (utanför detta forum) att man blir lite rådvill. Vill verkligen inte göra fel.
Och om ett försäkringsbolag ger synpunkter på hur de vill att det skall vara så borde deras synpunkt väga tungt, deras skadeutredare torde ha en viss kunskap, och ha sett en heldel ärenden på varför det blivit skador, kan man hoppas, men jag kan ha fel.
Jag gör gärna lite "overkill" om det visar sig vara lite säkrare och inte alltför stor merkostnad.

Jo, jag förstår. Jag kan bara inte säga annat än att det är okunskap om någon hävdar att det skulle vara bättre med limmade skivor än spackling. De skador som försäkringsbolagen i så fall ser i det här fallet beror inte på att man spacklat, de beror på fel i utförandet. Och visst, om man inte primar ordentligt, om man använder fel sorts spackel, om spånet är felaktigt monterat och man spacklar för tunt, då kommer man sannolikt få problem. Då kan skivlimningen kanske ge en större marginal mot utförandefel, men det är inte svårt att spackla rätt. Om man läser hur man ska göra och är noggrann så kan man inte misslyckas.

Spackelkonstruktionen är långt starkare än vad som behövs för att klara de krav tätskikt och keramik ställer, och man följer PER's branschregler om man gör så. Försäkringsbolaget kan aldrig neka ersättning. Dessutom har man leverantören av spacklet som är ansvarig för att spacklet klarar detta.

Men har ditt försäkringsbolag hävdat att detta är en riskkonstruktion alltså? Vad menar de är problemet? Jag skulle faktiskt gärna diskutera detta med dem, om du har namnet på den du pratat med så får du gärna PM:a mig.

Så, nu har jag snackat med killen på länsförsäkringar (fick namn och nummer av jgranbo i PM). Han säger att han aldrig avrått någon från att förstärka golvspånet med flytspackel i stället för limmade skivor. Han förstår inte varför det skulle vara några problem, och såg inga risker alls med det om det utförs rätt. Det enda han kunde tänka sig var att han sagt att det kanske är lite lättare för nybörjaren att limma gips istället för att spackla, men när jag påpekade att man ändå måste bygga fall med spackel ovanpå gipset så höll han ju med om att man lika gärna kunde spackla från början. Så du måste nog helt ha missförstått honom.

För övrigt en väldigt kunnig och trevlig kille, vi snackade badrumsbygge i säkert en kvart.. :)

Är inte bara glada amatörer som har dålig koll på vilket underlag som är tillräckligt.

När jag ringde runt för att hitta någon som kan flytspackla mitt badrum framöver så ville 2 av firmorna inte ens utföra jobbet pga. att jag inte skulle lägga gips ovanpå spånet.
Ena firman med motiveringen att det med största sannolikhet kommer att spricka om jag inte har ett dött material mellan spån och spackel och den andra med samma motivering som första plus att han hävdade att spacklet skulle fuktskada golvspånet :eek:

Blir ju fan mörkrädd...

Ja, det är faktiskt helt bedrövligt. Man skulle ju önska att alla i branschen kunde läsa branschreglerna åtminstone en gång.

jon_h skrev:
Så, nu har jag snackat med killen på länsförsäkringar (fick namn och nummer av jgranbo i PM). Han säger att han aldrig avrått någon från att förstärka golvspånet med flytspackel i stället för limmade skivor. Han förstår inte varför det skulle vara några problem, och såg inga risker alls med det om det utförs rätt. Det enda han kunde tänka sig var att han sagt att det kanske är lite lättare för nybörjaren att limma gips istället för att spackla, men när jag påpekade att man ändå måste bygga fall med spackel ovanpå gipset så höll han ju med om att man lika gärna kunde spackla från början. Så du måste nog helt ha missförstått honom.

För övrigt en väldigt kunnig och trevlig kille, vi snackade badrumsbygge i säkert en kvart.. :)
Hmmm, ok Tack Jon.
Han sa faktiskt så som jag skrev i PM till dig.. inget missförstånd.
Hursom haver så är mina tvivel om att det räcker med spackel direkt på spån nu besannade med råge.
Jo riktigt trevlig är han, suttit i telefon med han i 2 omgångar i ca 30min och diskuterat våtrum.

Tack återigen.

Är du verkligen helt säker på att han sade så? Han verkade uppriktigt förvånad när jag sade att han hade avrått en bekant (vilket jag kallade dig..) från att använda den metoden. Han lät som att han ryckte på axlarna och sa att "det är ju helt enligt branschreglerna och det finns inga problem med den konstruktionen". Han sade också att han aldrig sett några skador vid spackel på spån, och han hade sett många skador. Väldigt konstigt om han säger så olika saker beroende på vem som ringer.. Men i vilket fall, nu vet du ju hur du ska göra. :)

Jorå, jag är säker "...spackel på spån, kan röra sig i spånet, så kan man få en flytande kaka....".
No worries längre, jag är nöjd nu. Ialla fall på denna punkt. Nu återstår att välja ett tätskikt, Rubbox ligger bra till just nu... men men det blir en annan tråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.