Jag har nu kunnat konstatera att min spricka i badrummsgolvet (läs flytspackel) fortfarande 'lever'. Badrummet är källare under mark och jag kommer ej ha fuktspärr på annat ställe är i duschutrymmet, så det är inget som oroar mig.
Golvet är gjutet med EPScement och belagt med Finja 260 (där emellan värmekabel). Golvet gjordes under påskhelgen ca 4 veckor sedan, och efter ca 14 dagar upptäcker jag en spricka diagonalt mellan två väggar där den ena väggen är murstock. Jag har lagt igen sprickan för att se att det inte rör sig, men efter att det blåst så har det jag 'lagat' öppnat sig, dvs verkar som om vinden får det att röra sig i mitt badrumsgolv. Det är naturligtvis ingen ide att försöka laga, utan bar leva med skiten, men frågan är hurvida klinkern kommer att bete sig ? Kan man lägg klinkern med något mer elastiskt för att slippa sprickor i plattorna eller att dom lossnar ?
Har kunnat konstatera en till spricka rakt över hela golvet, så min grundmur och väggar rör sig så in i h-vete.
Eller ska jag ta upp skiten och göra om ?
Kanske några tröstande ord från Jon_h ?
//Håkan

• DSCN1873.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade jag varit som du hade jag nog inte oroat mig allt för mkt. Det finns en utmärkt tätmassa från alfix (2k pro nånting tro jag den heter) som är mkt förlåtande vad det gäller rörelser. Använder du dessutom ett klass 3 fix och har tillräckligt med fix under plattorna hjälper det oxå.

..så du menar att jag slipper undan ? Om det behövs drar jag upp eländet och gör om. Eftersom jag spruttat ner ca 1/10 av pengarna i badrummet och inte har lust att göra det efter att stoppat in de resterande 9/10 så är det värt att 'älta' det ett varv extra här. Just nu känns det som det vore enklast att lägga klinker på glidmedel :-)

//Håkan

Som Abbedabbe skriver så klarar ett högvärdigt fix (förmodligen) den rörelsen utan problem, tänkt också på att tjockare fix = mer flexibelt, man kan säga att det "flexar" x per y i tjocklek, ex om 10mm fix tar 2mm rörelse tar 20mm fix 4mm rörelse (detta är enbart illustration, häng inte upp dig på sifforna).

MEN även om fixet förmodligen håller har du helt rätt i att hittils är lite pengar lagda, om det var mitt eget badrum (eller en kunds för den delen) hade jag gjort om. När du gjöt med EPSen, är du säker på att den var helt utblandad med rätt mängd vatten ? Jag har upplevt samma problem vid nån gjutning och orsaken i det fallet var dåligt blandat EPS. Den är ganska svår att blanda, hela säcken måste blandas i ett svep och det krävs STOR visp och STOR spann och RÄTT mängd vatten, annars fallerar den med bla sprickbildning som följd. Hur tjockt gjöt du ?

Den STORA oron i ditt fall borde vara hur källargolvet kan röra sig när det blåser, kan tänka mig att mycket annat svajar men knappast ett källargolv.....

Kan du inte beskriva huset lite mer så kan formutet säkert hjälpa dig på traven

Hej Peterand,
Jag fick hjälp med blandningen men den gick helt enligt spec.(hade ett 80-liters kärl och endast hela säckar blandades med visp i ca 15 min.) Huset är från -39 och murad med betonghålsten på 'någon typ av 'stödmur' eller vad det heter.
Badrummet har två ytterväggar varav den ena sprickan befinner sig mot murstocken(innervägg betonghålsten) och en annan innervägg (slaggvägg tror jag det heter). Det gammla golvet var slammad sprängsten med någon typ av avjämning. Jag har plockat bort ca 10cm under 'stödmuren, vilket gav mig en tjocklek att jobba med på ca 25cm som inkluderar fiberduk+5cm makadam, 5cm cellplast (S80) 10cm EPScement samt ca 2 cm flytspackel.
Är lite osäker på om det bara är flytspacklet som spruckit eller om det går hela vägen rakt igenom 'kakan' . den första sprickan löper igenom WC avlopp och jag har lyckats lirka loss slätändan på 110-röret för att försöka se i genomskärning och det spruckit rakt igenom, med strukturen på EPScement avslöjar inte detta.
Anledningen till att jag misstänker att den första sprickan uppkom pga rörelser i hus/murstock är dels pga att gjutningen vilar på 'stödmuren' och dels att det spruckit upp igen efter min lagning och efter att det blåst. Notera att det dröjde minst 14 dagar innan det sprack också det efter att det blåst kraftigt. Den andra sprickan vete tusan hur den kunde komma till. Nu när jag jämför foton på 'före och efter' tycker jag mig kunna se att en av värmekablarna går längs med den andra sprickan, vilket skulle kunna innebära att jag har täckt kablarna med för lite flyt ? Visst, det känns tungt just nu, men det känns å andra sidan inget vidare att fortsätta nu när det ser ut som det gör. Kan man rädda värmekabeln och avloppet när man tar upp golvet igen så rör det sig om 4000kr, en svacka på självförtroendet samt dyrbar fritid :)
//Håkan

Jag kan bara flika in att jag inte tror att du behöver oroa dig. Som tidigare sagts, använd fix i klass 3. Om du har 20 mm fix så är det mer än tillräckligt för att täcka kablarna så att det inte spricker på grund av för tunt skikt. Men det är inte konstigt att det är just över en kabel som det spricker om det nu är rörelser, spacklet är ju som tunnast där, oavsett hur tjockt du lägger.

jon_h skrev:
Jag kan bara flika in att jag inte tror att du behöver oroa dig. Som tidigare sagts, använd fix i klass 3. Om du har 20 mm fix så är det mer än tillräckligt för att täcka kablarna så att det inte spricker på grund av för tunt skikt. Men det är inte konstigt att det är just över en kabel som det spricker om det nu är rörelser, spacklet är ju som tunnast där, oavsett hur tjockt du lägger.
Du menar väl 20mm flyt ?

Men visst är det besvärande ? ....och jag erkänner gärna klumpen i magen.
Jag går vidare så här: kratsar ur sprickan och fyller den med husfix alt. lite flyt. så får jag väl se hur det rör sig inom den närmaste veckan.

Fråga1: skulle jag vinna nått på att befintligt flytspackel; prima, lägga någon typ av tunn armering och sedan en sväng flyt igen ?

Fråga2: om jag låter det vara som det är dvs, fortsätter där jag är - kan jag glömma det där med 'fackmannamässigt utfört' ?
(ända tills för två veckor anser jag att det var det)

//Håkan

Usch, jag lider med dig. Fick själv en spricka i mitt golvbruk och därefter lyckades jag köra en skruv i en golvvärmeslang. Nu är det mesta utrett men det känns som stora personliga nederlag och det gör inte att man sover bättre på natten. Men vad sjutton, det vägs upp när man väl är klar och skitnöjd med arbetet. Lycka till!

Ett par klargöranden kanske hade varit på sin plats...

Har du i dagsläget en förhöjd fuktighet i källaren? Det är inte helt ovanligt att det är så, särskilt inte i äldre kåkar.

Om så är fallet gör du helt rätt i att bara täta där vattenexploateringen kommer att bli och inte över hela ytan. Skulle då fukthalten bli en smula förhöjd spelar det ingen roll utan golvet kan "andas" och kommer säkerligen må finfint. Vad gäller sprickan så hade jag som jag nämnt tidigare använt nämnd tätmassa, använt 10ans fixkam, fogat med flexfog och därefter suttit och rullat tummarna med en kall öl och tittat på väl utfört arbete.

Skulle sprickan vara "levande" samverkar ovanstående produkter för att minimera eventuell sprickbildning i klinkern.

Hej igen,
Nej, det är inte särskillt fuktigt i källaren(nyligen omdränerat+isodrän samt L/L-pump där).
Kommer som du skrev bara köra tätskikt i duschutrymmet (golv+del av vägg).
Abbedabbe - när du säger 'tätmassa (Allfix 2k pro)' menar då fuktspärr eller är det nått man skall köra i sprickorna ?
//Håkan

Det är en fuktspärr som efter primning spacklas ut till ett par tre millimeter tjock geggamojs :)

ok, dum fråga kanske, har inte läst på mig så mycket ännu om kakel, klinker etc, men att jag skall prima innan jag lägger tätskiktet, det förstår jag..(..nästan) men skall man prima hela golvet, för fixet alltså dvs, även där jag inte lägger tätskikt ?

//Håkan

Prima hela golvet ja, även väggarna om de skall kakelbeklädas. Det är alldeles riktigt för fixets skull.

peterand skrev:
Du menar väl 20mm flyt ?
Ja, såklart. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.