4 237 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Ventilation
Hej,
Jag håller på att renovera badrummet och nu finns det två alternativ till ventilation och jag kan inte bestämma mig.
Alternativ 1: Sätta en fläkt i ytterväggen och blåsa ut frukten.
Alternativ 2: Sätta en fläkt i frånluftskanal i murstocken.
Jag vill gärna nyttja den kanal som jag har i murstocken men jag är orolig för att fukten ska kondesera i skorstenen på vintern. Alla i familjen gillar varma, långa duschar
Vi har pelletspanna så det finns en viss grundvärme i sorstenen under vintern och vi bor i Stockholm så det blir inte minus 35 grader direkt.
Någon som har en åsikt?
Jag håller på att renovera badrummet och nu finns det två alternativ till ventilation och jag kan inte bestämma mig.
Alternativ 1: Sätta en fläkt i ytterväggen och blåsa ut frukten.
Alternativ 2: Sätta en fläkt i frånluftskanal i murstocken.
Jag vill gärna nyttja den kanal som jag har i murstocken men jag är orolig för att fukten ska kondesera i skorstenen på vintern. Alla i familjen gillar varma, långa duschar
Vi har pelletspanna så det finns en viss grundvärme i sorstenen under vintern och vi bor i Stockholm så det blir inte minus 35 grader direkt.
Någon som har en åsikt?
Om du sätter en frånluftsfläkt i skorstenskanalen (alltså inte en i badrummet som trycker in fuktig luft i skorstenen, utan en på toppen som suger ut) och har den kopplad så att den inte slutar suga så fort fukthalten sjunkit under gränsvärdet, alternativt har den igång på låg fart hela tiden, så kommer skorstenen att hinna torka ut så att det inte blir några frostskador.
Om du har utblås genom väggen riskerar du att få rimfrost på fasade som kan leda till påväxt av alger/mossa samt risk för att badrummet agerar tilluft när du sätter på köksfläkten.
Om du har utblås genom väggen riskerar du att få rimfrost på fasade som kan leda till påväxt av alger/mossa samt risk för att badrummet agerar tilluft när du sätter på köksfläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om du väljer skorstensalternativet är det viktigt, precis som Ylven säger, att fläkten har en lång eftergångtid så att skorstenen hinner torka ut.
Jag skulle nog gå på väggalternativet bara för att vara på den säkra sidan. Det käns aldrig bra att dra in fuktig luft i en skorsten. Risken för kondens och fryssprickor kanske inte är överhängande om muren är varm och du ventilerar på rätt sätt men måste jag välja mellan risken att skrapa bort alger från fasaden eller laga en sprucken skorsten så är valet lätt för mig.
Det finns badrumsfläktar med kallrasskydd som borde stoppa tilluftsproblematiken med köksfläkt.
Antar att detta inte gjorde valet lättare för dig...
Observera att jag inte är någon expert på ventilation utan ovanstående är bara mina funderingar kring frågan.
Jag skulle nog gå på väggalternativet bara för att vara på den säkra sidan. Det käns aldrig bra att dra in fuktig luft i en skorsten. Risken för kondens och fryssprickor kanske inte är överhängande om muren är varm och du ventilerar på rätt sätt men måste jag välja mellan risken att skrapa bort alger från fasaden eller laga en sprucken skorsten så är valet lätt för mig.
Det finns badrumsfläktar med kallrasskydd som borde stoppa tilluftsproblematiken med köksfläkt.
Antar att detta inte gjorde valet lättare för dig...
Observera att jag inte är någon expert på ventilation utan ovanstående är bara mina funderingar kring frågan.
Jag har stått inför samma frågeställning som Leffe, men jag har bestämt mig för ett väggalternativ precis som Quist föreslår.
Jag har nu i det gamla badrummet en självdragsventil, och jag undrar om det bara är att mura igen den när jag sätter den nya fläkten i ytterväggen istället?
Jag har nu i det gamla badrummet en självdragsventil, och jag undrar om det bara är att mura igen den när jag sätter den nya fläkten i ytterväggen istället?
Själv valde jag bort alternativet med utblås genom vägg. Främst för att jag inte vill blåsa ut varm fuktig luft som sedan stiger och kondenserar mot takfoten, med risk för fuktskador. Dessutom så anser jag att Paxfläktar är rena skämtet. De väsnas en himla massa och är förhållandevis ineffektiva. Valde takfläkt. Fläkten går på ett lågt varvtal kontinuerligt med forcering när man duschar, tyst och effektiv ventilation. Att du skulle få fukt problem i skorstensstocken tror jag inte så länge du har kontinuerlig ventilation och sugande fläkt. Har du idag självdragsventilationen genom skorstensstocken och eldar med pellets så ser jag inga problem. Med varm skorsten så är det inte ens säkert att fläkten behöver gå kontinuerligt så länge inte fläkten bromsar det naturliga självdraget för mycket.
Tompa
Tompa
Produkter som diskuteras: "Paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Nu har jag pratat med sotaren. De rekommenderade att man sätter in en slang i kanalen. Det var det "säkraste" sättet. Om man sedan sätter en fläkt på skorstenen så måste den klara de temperaturer som kan förekomma. Vilka temperaturer som gäller borde de som säljer fläktar veta, jag glömde fråga.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden