Skall renovera badrummet och tänker lägga klinker och kakel , är källare under med golvåsar 2”X9” spånplatta
Det är cc60 och man skall väl helst ner till cc30. sedan skall också gips på och då blir det för högt och nu funderar jag på att sänka golvåsarna och göra ett valv för jag kommer åt källarväggarna när jag rivit bort allt och lägga järn imellan och armeringsmatta och gjuta vad tror ni om detta och hur tjockt bör valvet vara.
Gör jag så här så behöver väl jag ingen gips bara på väggarna
Tänker använda spånplattan under valvet

Det är inte helt lätt att läsa när du skriver nästan allt i en lång mening, men menar du att du tänker gjuta en betongplatta på spånskiva på bjälkarna? Och vad menar du med att sänka golvbjälkarna?

För övrigt behöver du inte ha gips på golvet någonsin. Om du vill veta de mest grundläggande sakerna om vilka krav som ställs på böjstyvhet och andra saker så kan du läsa tråden högst upp.

Jag skrev nog lite otydligt men skall bättra mig.
Jag måste såga ner golvåsarna ca 25-30 mm annars blir golvet för högt.
Tänkte sedan lägga tillbaks spånplattan och gjuta på den

Jag kan inte se någon anledning att gjuta. Du kommer bara belasta bjälklaget i onödan och skaffa dig en massa onödigt jobb. Låt bli att såga ner bjälkarna och flytspackla minst 12 eller 15 mm (beroende på om du ska ha golvvärmeslingor) direkt på spånet, då får du antagligen lägre bygghöjd ändå, och kan behålla c/c 600.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.