Badrum
RobertC: Tänkte sätta golvvärme inne på en liten toalett som enda värmekälla och det är el värme vi snackar om. Golvet är på ca max 3,5 kvm. vad kan det tänkas kosta? hur mycket flytspackel måste man lägga på? det är inte ett våtrum utan bara handfat och toalett.
perstr: Hej! vänder mig till "forumet" när jag nu provat alla andra vägar. Vi är intressead av att montera Tepros Incolor Grafit, som är en genomfärgad fibercementskiva, som väggbeklädnat i bastu och våtrum/dusch som ersättning för träpanel samt kakel. Självklart kommer det bakom skivan i duschen att monteras fuktspärr så att väggen är tät. Tänkte sedan montera skivan på samma sätt
jon_h: Du kan spackla precis till där plattorna börjar, men det gör inget om man går ner några centimeter. Det är nog enklare att få det bra då.
ByggPutte: Det sitter säkert en tjärpapp bakom och under badkaret med tvivelaktig funktion. Ut med allt. Mvh Putte
ByggPutte: Kan ju tänka mig att antingen så river Du allt och sen återställer firman. Alternativt gör Du klart fram till tätskikten. Skulle det bli nått problem i framtiden kan det ju inte vara så svårt att se vems eventuellt fel det skulle vara vid en skada. Kan tänka mig att en röris vill montera fixtur och hela rördragningen. Så man inte går ner för mycket i bestånds delar. När vi gör
jon_h: Ska du ha golvgips plus spackel så får du köra med förhöjningsringen på 25 mm. Du behöver ju ändå spackla en viss tjocklek för slingans skull, så de ca 10 mm som blir kvar mellan gipset och brunnen är ganska lagom.
jon_h: Nej, det är inte en fungerande konstruktion. Om du vill ha målad vägg så ska du bygga enligt Måleribranschens Våtrumskontrolls anvisningar, med ett godkänt målerisystem som tätskikt.
hahel: Tack för all input, det blir att hyra en bilmaskin till helgen. /Håkan P.S [citat] Jon_h: kanske denna bild skulle passa i den klistrade tråden "Lite allmän info..", med din kommentar "bytas, tveklöst" i bland säger en bild mer än tusen ord och jag tror att så kan nog vara fallet när det gäller frågor kring byte av golvbrunnar. D.S
Hejduk..tig: Hej! Jag hittade alla butikerna som nämndes. Dessvärre hann jag inte med alla innan de stängde (de stängde redan vid 14 i Bromma). Beställde allt mitt kakel idag hos Kakelslottet. Upplevde säljaren som mycket trevlig och hjälpsam. De har ett något mindre sortiment, men det de hade var fintfint. Tack för tipsen!
ByggPutte: Varför inte ta bort uppreglingen och tex gjuta upp med eps betong och sen flytspackel. Vet ej säkert men pappen borde kunna sitta kvar.Det funkar som en vindspapp? Skulle ta bort spånet på väggarna och köra med 13 mm gips skivor. Spackel till gipsen är det spackel som används i våtutrymmen. Fallet löser Du lättast om Du flyter hela golvet. Så slätt som en babyrumpa. Annars syns det
MBZV: [citat] Jajamän. Kollade senast i förrgår, har kompenserat fallet med att höja ena sidan med justerskruvarna i botten.
kinshasa: Tack Putte, det blir en besök hos färghandlarna ( med plånboken i fast grepp :-))) MvH Jörgen
Thalassa: [citat] Tack för tipsen och hjälpen. Det är dock ingen fara med dränering i vårt fall, jag kanske fick det att låta värre än vad det är. Huset är som sagt över 70 år gammalt, det var orginalgolvlister och de var inte behandlade på insidan (den mot väggen) utan där var det rent trä. Det syntes ingenting på socklarna förrän jag bröt bort dem och ja då syntes det ju att de
Rikard.A: Tack för dina svar jon_h dom är mycket uppskattade. Jag ska kolla runt efter en firma som kan göra jobbet till mig, har för dålig kompetens för det här jobbet känner jag. MVH Rikard.
jon_h: Missförstår jag dig, menar du att det går att vrida och reglera på annat sätt än att flytta skruvhålen ett steg åt ena eller andra hållet? För ska det bli riktigt bra så snackar vi ju om att justera en millimeter hit eller dit.
jon_h: Det är så gott som alltid vettigt att ha fuktspärr där man duschar och badar, enda undantaget är om det är väldigt mycket tillskjutande fukt utifrån. Men det låter det ju inte som det skulle vara i ditt fall.
fordmicke: [citat] Finns det delar till dom gamla gustavsbergstoastolar om nåt går sönder?
kamy: [citat] Jajamensan. Gå in på www.jula.se och sökpå handdukstork.
ttboy: Sorry, skulle ha läst det ordentligt innan jag postade min tråd. Det står ju helt klart och tydligt hur jag ska göra där.
jgranbo: Jorå, jag är säker "...spackel på spån, kan röra sig i spånet, så kan man få en flytande kaka....". No worries längre, jag är nöjd nu. Ialla fall på denna punkt. Nu återstår att välja ett tätskikt, Rubbox ligger bra till just nu... men men det blir en annan tråd.
jon_h: Vissa väljer att gå ifrån branschreglerna och köra utan eller bara med lite fall ute i rummet och sedan spackla ordentligt fall där man ska duscha. Då kan man köra stora plattor ute i rummet, och sedan gå över till mindre i duschen.
jon_h: Bänd upp spolknappen med en mejsel eller liknande, skruva loss den vita plastgrejen i mitten under knappen, och lyft bort locket.
jon_h: Du ska inte använda O-ringen. Och spacklet får inte gå in på brunnsflänsen, som de andra redan påpekat..
jon_h: Om de är så tjocka så är nog väggen riktigt stabil, även om bakomliggande reglar ligger långt ifrån varandra. Då fungerar enkelgips utmärkt.
Linnex: Hej, Tänkte bara tipsa hur jag gjorde för att få synlig indikering när UHV (underhålls värmaren) är aktiv till mitt bad. Innan så hade jag bara en knapp till på och av som inte gick att se i vilket läge den var i. Jag använde mig av 2 mm fiberkabel 55-953-43 från Elfa. Ljusledare Jag borrade ett litet hål i indikatorlinsen till UHV'n. Stack in kabeln och limmade fast den med