4 977 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Golvspån fukttålig kvalitet (V 313)
Medlem
· Älvsborg
· 124 inlägg
Jag tycker den fukttröga skivan var så svår att få tag på ,kollade hos flertal handlare=Inte lagervara,den verkar ju inte användas speciellt mycket.o vad spelar det för roll egentligen?Man har ju tätskikt ovanpå juh
Aldrig ens hört talas om någon speciell golvspånskiva för badrum, fanns inget sånt där jag kollade. Såg inte ens några våtrumsgipsskivor så har använt vanliga gipsskivor också.
Det här är rätt intressant. Själv förstår jag inte riktigt meningen med att använda den fukttröga skivan med tanke på att den inte ska utsättad för högre fuktighet än i andra delar av bjälklaget i huset.
Men eftersom kravet finns både enligt GVK och BKR så kan man ju undra om det funnits skadefall som uppkommit pga att själva skivan utsatts för hög fuktighet. Annars är det ju lite tokigt att de "kräver" att spånskivan ska vara av fukttrög kvalitet. Kan tilläggas att de bygghandlar jag varit i kontakt med endast tar hem skivan på beställning plus att den nästan aldrig verkar beställas.
Men eftersom kravet finns både enligt GVK och BKR så kan man ju undra om det funnits skadefall som uppkommit pga att själva skivan utsatts för hög fuktighet. Annars är det ju lite tokigt att de "kräver" att spånskivan ska vara av fukttrög kvalitet. Kan tilläggas att de bygghandlar jag varit i kontakt med endast tar hem skivan på beställning plus att den nästan aldrig verkar beställas.
BKR kräver inte en fukttrög skiva, de skriver att en sådan bör användas. Den största risken uppstår vid flytspacklingen, om inte skivan är primad ordentligt. Då kan en vanlig skiva suga i sig en del vatten, men gör man rätt är det inga problem att använda en vanlig skiva.
Beror ju på om man följer GVK alt BKR. Enligt GVK "säkra våtrum" sid 7:
"Vid beläggning av keramiska fogplattor på träbjälklag (max. c 600) skall spånskiva
ha en tjocklek om minst 22 mm och vara av fukttålig kvalitet (V 313). Spånskivan
skall beläggas med en formstabil skivkonstruktion som limmas, alternativt beläggas
med en formstabil avjämningsmassa om minst 12 mm."
Som jag förstått det bör man enligt BKR ej använda sig av golvgips som förstärkning av träbjälklag. Men enligt GVK är golvgips tillåtet, och då kan man fråga sig om man nu har golvgips, varför måste då golvspånet vara av fukttålig kvalitet?
Har själv anlitat GVK-auktoriserat företag, därav frågan.
"Vid beläggning av keramiska fogplattor på träbjälklag (max. c 600) skall spånskiva
ha en tjocklek om minst 22 mm och vara av fukttålig kvalitet (V 313). Spånskivan
skall beläggas med en formstabil skivkonstruktion som limmas, alternativt beläggas
med en formstabil avjämningsmassa om minst 12 mm."
Som jag förstått det bör man enligt BKR ej använda sig av golvgips som förstärkning av träbjälklag. Men enligt GVK är golvgips tillåtet, och då kan man fråga sig om man nu har golvgips, varför måste då golvspånet vara av fukttålig kvalitet?
Har själv anlitat GVK-auktoriserat företag, därav frågan.
Klicka här för att svara