Quist
Quist: Ah. Nu hittade jag dokumentet. Där står precis det jag frågade om :o Ska läsa igenom saker lite bättre nästa gång...
5 svar · 3,9k läst
·
pinebar
pinebar: Hr du tur så kanske det finns en likadan toalett med hel tank på blocket eller någon återvinningsbyggmarknad som du kan köpa?
1 svar · 12,1k läst
G
Grandma: Hej! Har nyligen byggt en friggebod med bastu. Nu börjar vi fundera på om vi ska någon sorts duschhörna i friggeboden. I bastun får vi inte plats med dusch så enda alternativet är utanför. Sommartid går det ju bra att duscha av sig ute, men det blir lite väl kallt vintertid. ;) Det finns inte så mycket plats (
0 svar · 3,2k läst
SWE_Monstro
SWE_Monstro: Hejsan.. Håller på att renovera vår lilla gästtoalett, endast vask & toalett, ingen golvbrunn, dvs inge våtutrymme... min fråga är hur ska jag göra med väggarna, som nu består av plywood + gips, ska jag först spackla!? eller är det bara att dra dit fixet och sen upp med plattorna!? Sen undrar jag även hur jag ska göra med den övre delen på väggen som kommer att vara vitmålad,
0 svar · 3,1k läst
E
Erik Ljung: Jag blandade 1 del primer, 2 delar vatten som det stod på flaskan. Blev bra. Har primat 3 ggr nu. ser kanon ut. Snart ligger jag i badkaret o dricket bubblor
7 svar · 7,2k läst
ByggPutte
ByggPutte: Kan ju beställa en glasvägg och ställa på kanten till badkaret. Alternativt bygga upp en vägg med lux/byggskivor som kaklas. Finns i olika tjocklekar. Vatten tålig och smidig att jobba med. Mvh Putte
1 svar · 3,2k läst
ByggPutte
ByggPutte: Såg nivell golv reglar på jobbet gjorda i plast. Hade varit perfekta för ditt ändamål. Finns ju annars lite grövre förstärknings reglar. Men det blir nog till att förborra för att kunna få fast nått i dom. Istället för en tjockare regel kan Du ju ta en formplyfa bit så blir det mer luftspalt bakom. Mvh Putte
1 svar · 5,2k läst
J
jon_h: Kan du få bort brickan så du kommer åt väggen bakom ordentligt? I så fall kanske skruven sticker ut så pass mycket att du kan ta den med en tång. Vad är det bakom, är det skivvägg/stenvägg med plugg eller massivt trä?
1 svar · 2,5k läst
L
Luvied: Då planerar vi vidare som vi hade tänkt :)
2 svar · 3,6k läst
T
Tobias R: Huset är från 1938 och jag har inte hittat någon plast i övriga huset. Men när det gäller badrum känns det som att man genererar mer fukt och därför känns det som att man bör vara extra noga.
10 svar · 8,2k läst
O
olah46: Oki - tack !
2 svar · 4,1k läst
O
2 svar · 4,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Usch så tråkigt!! Täcks det av ngn firmagaranti åtminstånde? Sen ang Jons svar: [citat] Om det är målade ytor runt omkring kan väl dom också ta skada, även om det är stenhus. Iofs ska man kanske använda diffusionsöppna färger, men det är väl kanske inte alltid så det är. edit: Jon hann före med ett par minuter ...
32 svar · 41,9k läst
M
miapia83: Jo, jag har ögnat igenom den i all hast, men ska kika lite närmare tänkte jag. Men nu ska jag ringa försäkringsbolaget och BR-föreningen och se vad de har för krav/önskemål.....
10 svar · 5,5k läst
H
handersson: (lustigt att jag fick till två trådar i ett)
3 svar · 2,5k läst
phl
phl: Du kan med fördel sätta in en PAX-fläkt eller liknande!
9 svar · 7,0k läst
H
handersson: tjo! Att det finns mjukstängande engreppsblandare vet vi alla, likväl att magnetventilerna ibland kan orsaka tryckslag....men hur är det med WC ? När man läser spec för WC så nämns detta inte (kan tillägga att jag har en gammal WC som orsakar tryckslag). //Håkan
0 svar · 2,4k läst
snuttjulle
snuttjulle: Har nyss gjort färdigt just en liten toa med bara handfat och toalett och där har vi en lite blankare färg för avtorkningsmöjligheten på väv. Och golvet blev det massivt skeppsgolv av ek som vaxades. Grymt snyggt och vattnet verkar det tåla än iaf. Vad försäkringen säger skiter jag i då detta är 2 kvm och allt vatten och avlop går synligt till stor del så ev läkage syns direkt.
3 svar · 17,6k läst
P
Pesco: Vi har pellets...
8 svar · 8,8k läst
P
Pesco: Nä, det har alltid varit badkar där. Har bara kaklat av en vägg och en bit av golvet än, men det ser rätt ok ut. Det fanns ett par fuktfläckar som torkade upp snabbt. Får pilla bort mer innan jag kan uttala mig.
11 svar · 6,7k läst
P
Pesco: Kolla Gysinge och Byggfabriken. De kanske har något.
1 svar · 5,9k läst
S
Swede2: Det finns en lös duschsarg 90x90 cm att köpa på bl a K-Rauta. Funkar jättebra.
2 svar · 13,8k läst
phl
phl: OK, shoot! Har tänkt lite till men input uppskattas mycket! Skissen är vad den är, den fina på millimeterpapper var lite för stor till det fysiska formatet. Plattorna är matta vita 250x330 som ska monteras stående. Ingen hänsyn ska tas till klinkersen, som för övrigt blir 300x300 i badrummet och 150x150 i duschen. [bild] Som det ser ut nu är snedtaksväggen i princip fix. Finns ingen
22 svar · 7,9k läst
J
jon_h: Torktiden beror på olika saker, men några timmar tar det ju i alla fall. Ska man smältlimma fast värmeslingor på spånet så är det viktgare att det är helt torrt än om man ska flytspackla direkt. En strykning bör räcka, men kolla med leverantören hur de vill ha det. Detta gäller även spädningen, och eventuellt att man ska borsta in spackelpulver i den våta primern. Det kan vara en
1 svar · 3,3k läst
J
jon_h: Den fyller ingen funktion alls i ditt fall. Jag skulle ta bort den om jag vore som du.
1 svar · 1,7k läst
brorzan
brorzan: Enda hoppet är väl om du haft en besiktningsman där innan du köpte som missat den delen. Då borde man väl eventuellt kunna rikta krav mot honom? # bror
2 svar · 2,9k läst
phl
phl: Det går inte att plana ut fallet innan den plana biten lite? En ordentlig spackel eller ett sunkigt stämjärn brukar bita på allt utom betong.
4 svar · 2,8k läst
Faidros
Faidros: Då förstår jag. Tack för svaret.
7 svar · 1,7k läst
J
jon_h: Om man samtidigt följer den enskilda leverantörens monteringsanvisning, ja. :)
12 svar · 4,0k läst
K
kotten03: Generellt säger man ljusgrått på vägg o grått på golv..men det skiljer ju i kulör mellan oliak tillverkare .Själv jobbar jag med schönox produkter o deras gråa fog är ju betydligt mörkare än ex Höganäs gråa
4 svar · 5,1k läst
J
jon_h: Aha. Då förstår jag. Men du kan ju köra stående och sedan börja längst ner med biten som blev över efter föregånde skiva. Då får du nästan noll i spill. Nej, du behöver inte limma gipsen på spånet, skruv är långt mer än tillräckligt. De som förespråkar limning har i regel blandat ihop det med föreskrifterna om gips på golv.
9 svar · 13,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.