6 140 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Vilka skivor som kakelunderlag stället för gips?
Hoppas ni kan dela med er av erfarenheter och tips på godkända (med de nya reglerna) alternativ till gipsskivor.
Gärna 13 mm då jag tänker lägga gipsskivor i den del av badrummen som inte utsätts för vattenstänk.
Har reglat CC 60 med spånskivor
Gärna 13 mm då jag tänker lägga gipsskivor i den del av badrummen som inte utsätts för vattenstänk.
Har reglat CC 60 med spånskivor
Är det inte mycket märkligt att det är OK att montera en cementbaserad skiva på en spånskiva för att komma undan problemen med tätskikt + diffussionsspärr, eller missar jag något? Är det så att diffussionsspärren i detta fallet läggs mellan spånet och cementskivan? Annars blir ju problemet det samma fast inte närmast tätskiktet...
Det är säkert märkligt varför jag tar bort plasten...Detta debatteras utförligt i en annan tråd lite längre ner i forumetphl skrev:Är det inte mycket märkligt att det är OK att montera en cementbaserad skiva på en spånskiva för att komma undan problemen med tätskikt + diffussionsspärr, eller missar jag något? Är det så att diffussionsspärren i detta fallet läggs mellan spånet och cementskivan? Annars blir ju problemet det samma fast inte närmast tätskiktet...
Man måste i så fall ha spånskivan bakom plasten, alldeles rätt.phl skrev:Är det inte mycket märkligt att det är OK att montera en cementbaserad skiva på en spånskiva för att komma undan problemen med tätskikt + diffussionsspärr, eller missar jag något? Är det så att diffussionsspärren i detta fallet läggs mellan spånet och cementskivan? Annars blir ju problemet det samma fast inte närmast tätskiktet...
Votum: Det stämmer. Fast gips i yttervägg är "förbjudet" redan om ett par veckor.
Hej, är verkligen Masterboard godkänd numera (eller from -08)? En skadeförebyggare på Länsförsäkringar sade åt mig att Aquapanel eller Minerit VT är okej men inte Masterboard.
Ingen verkar ha riktig koll just nu och självklart är det då man renoverar badrummet
/Peter
Ingen verkar ha riktig koll just nu och självklart är det då man renoverar badrummet
/Peter
Klicka här för att svara