Hoppas ni kan dela med er av erfarenheter och tips på godkända (med de nya reglerna) alternativ till gipsskivor.

Gärna 13 mm då jag tänker lägga gipsskivor i den del av badrummen som inte utsätts för vattenstänk.

Har reglat CC 60 med spånskivor

Då är nog 12 mm Masterboard eller 12,5 mm Aquapanel lämpligt för dig. Kolla med leverantören om de tycker att det är okej att montera på spån.

Som jag förstått det är det fortfarande ok att använda gipsskivorna och att reglerna först gäller fullt ut fr o m juli 08 eller är jag ute och cyklar? (vilket inte är ovanligt för mig... ;-)

Är det inte mycket märkligt att det är OK att montera en cementbaserad skiva på en spånskiva för att komma undan problemen med tätskikt + diffussionsspärr, eller missar jag något? Är det så att diffussionsspärren i detta fallet läggs mellan spånet och cementskivan? Annars blir ju problemet det samma fast inte närmast tätskiktet...

Tackar jon_h, skall leta återförsäljare.

Votum, du har rätt. Jag tänkte iaf lägga säkrare skivor kring duschen men tänker köra med gips i resten av badrummet.

phl skrev:
Är det inte mycket märkligt att det är OK att montera en cementbaserad skiva på en spånskiva för att komma undan problemen med tätskikt + diffussionsspärr, eller missar jag något? Är det så att diffussionsspärren i detta fallet läggs mellan spånet och cementskivan? Annars blir ju problemet det samma fast inte närmast tätskiktet...
Det är säkert märkligt varför jag tar bort plasten...Detta debatteras utförligt i en annan tråd lite längre ner i forumet

phl skrev:
Man måste i så fall ha spånskivan bakom plasten, alldeles rätt.

Votum: Det stämmer. Fast gips i yttervägg är "förbjudet" redan om ett par veckor.

Hej, är verkligen Masterboard godkänd numera (eller from -08)? En skadeförebyggare på Länsförsäkringar sade åt mig att Aquapanel eller Minerit VT är okej men inte Masterboard.

Ingen verkar ha riktig koll just nu och självklart är det då man renoverar badrummet :rolleyes:

/Peter

Så säger dom troligtvis för att dom inte har någon koll på vad Maserboard är för något, den verkar vara lite mera okänd än minerit VT.

Ja, kanske okänd för försäkringsbolagen, för mig hade den varit lätt att få tag i och mkt billigare. Synd bara att jag redan köpt annat, läropengar än en gång :(

Det är skivtillverkaren själv som får ange om deras skiva är lämplig som underlag för tätskikt och keramik. Utom när det gäller kartonggips dårå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.