K
KJ: Hallå igen Fick tag på en trevlig kille från mapei i morse. Han tyckte det snarare var en fördel med limmet kvar, så skivan delvis redan var mättad. Även om det var ett vattenbaserat lim. Ett lager outspädd primer sedan var det bara att flyta på enligt honom.( +armnät förstås) Så så får det bli. Tack för kloka synpunkter.
7 svar · 3,0k läst
L
_Leffe: Nej, men de hade en kontakt som jag ska prata med och se vad de har att rebjuda. Finspis heter företaget och ligger när för min del. Får se vad de har att erbjuda.
9 svar · 4,2k läst
J
jon_h: Jag kan inte se någon anledning att gjuta. Du kommer bara belasta bjälklaget i onödan och skaffa dig en massa onödigt jobb. Låt bli att såga ner bjälkarna och flytspackla minst 12 eller 15 mm (beroende på om du ska ha golvvärmeslingor) direkt på spånet, då får du antagligen lägre bygghöjd ändå, och kan behålla c/c 600.
3 svar · 2,9k läst
S
Solstice: jag hittade den tillslut: http://www.byggahus.se/forum/badrum/1221-carman-foersoeker-bygga-badrum.html
2 svar · 1,8k läst
A
Abbedabbe: Jag har aldrig provat den fuktspärren i och för sig men jag kan rekommendera att använda Allfix 2k pro, (nåt i den stilen iaf) den har jag användt mkt och tycker den fungerar finfint. Den är diffussionsöppen och godkänd att använda utomhus t.om. Vet med mig att jag rekommenderat den tidigare och jag är ingen sponsrare av allfix prylar men det tätskiktet är fenomenalt bra.
1 svar · 4,5k läst
C
capelito: Har ingen erfarenhet av Svedbergs, och tänker nog inte skaffa mig det heller, men här är en tråd där det diskuterats tidigare: http://www.byggahus.se/forum/badrum/59930-svedbergs-lika-bra-som-ryktet-tillverkat-i-kina.html
5 svar · 5,7k läst
ByggPutte
ByggPutte: Den listan kan bli hur lång som helst ;) Mvh Putte
1 svar · 2,3k läst
G
Goxx: Det blir så, jag pratade med en erfaren besiktningsman idag och han menade att det nog är bättre att ha den kvar för att minska den fukt/ånga som annars skulle belasta bjälklaget i och med dusch mm i badrummet under.
2 svar · 2,2k läst
J
jon_h: Det räcker väl för fasen med en tråd om den här frågan? Dessutom svarade jag i din andra tråd 20 minuter innan du postade denna.
1 svar · 3,6k läst
J
jon_h: Visst kan man pruta på fallet i praktiken. Förut var det inget krav på fall ute i rummet, bara det inte var bakfall. Men man ska vara medveten om att man inte följer branschreglerna om man inte har fall 1:100 i hela rummet ( med 1:50 i duschhörnan).
5 svar · 3,1k läst
J
jon_h: Att plasten skulle vara diffusionsöppen har jag svårt att tro, någon sådan plast har jag inte sett. Sedan vad det gäller problematiken med plast i yttervägg i badrum så är det ett ganska komplicerat ämne som diskuterats ganska mycket här på forumet. Sök lite om du vill läsa om det.
1 svar · 2,1k läst
J
jon_h: Roligt att höra att det gick bra. :)
14 svar · 4,9k läst
S
Szture: Har letat på forumet men inte hittat något om impulsduschar. Är det någon som har någon erfarenhet av sådana? Fabrikat?
0 svar · 3,8k läst
Sillastryparen
Sillastryparen: Vi köpte en och kopplade till det vattenburna värmesystemet för snart 2 år sedan. Den är i vitt, och fästena också vita. Dock, för mer än 4 veckor sedan exploderade fästena utan någon som helst förvarning! Jag kan inte hitta något annat ord för det, - hustrun vrålade "KOM OCH HJÄLP MIG!" och stod med det relativt tunga elementet i famnen! Hon hade precis fångat det på väg
12 svar · 6,2k läst
M
Mandala1: Hej, Stor i valet och kvalaet mellan en regelrätt fyrkantig ordentligt inkaklad dusch med glasdörr, eller en rund glasvariant med infällbara dörrar à la duscholux. För- och nackdelar? goda erfarenheter? Hur är det med svårigheten att få rätt fall med duscholux oxh läckage utanför duschen, blir det ett störande moment? Hur svårt är det att hålla rent? Tack
0 svar · 3,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Och glöm inte att kontrollmäta slingan innan den kaklas över, men det ska elektrikern iofs ha koll på, om han är värd namnet!
4 svar · 2,4k läst
H
handersson: OK, tack för alla tips! Gör nog som ni säger dvs kör en tätmassa som klarar rörelser samt klass 3 fix med 10:ans kam. //Håkan
15 svar · 8,2k läst
·
G
Glebster: Sant, du har en poäng.
6 svar · 1,6k läst
M
msFalke: Bra idé! Tack :)
5 svar · 4,4k läst
·
M
5 svar · 4,4k läst
·
J
jon_h: Det kan man göra, och i så fall ska man montera plattan på lämplig höjd med medföljande distanser. Man kommer upp max 6+13 mm över spånet med dem. Det går ju inte heller att höja den för mycket, då tar ju avloppet i på undersidan av golvspånet. Men jag föredrar att spackla med förhöjningsring, då får man ett tjockare spackelskikt som täcker springan mellan plattan och spånet.
3 svar · 1,7k läst
J
jon_h: Brunnen ska fästas i bjälklaget, absolut inte i skivmaterialet. Lämpligt är väl om brunnsflänsen hamnar i nivå med eller strax under andra lagret gips, så spacklet blir tillräckligt tjockt. Men prata med spackelleverantören om hur tjockt de vill att du ska lägga som minimum. Böjstyvheten är ju redan löst. Sedan ska du ju ha fall i hela rummet, inte bara mot brunnen, så det blir
1 svar · 3,7k läst
O
oderooy: Det beror på var ni bor. I göteborg finns det flera butiker som säljer Svedbergs. Annars är det Badrumsinredning badrumsinredningar badrumsmöbler badrumsporslin Svedbergs olivier
1 svar · 1,4k läst
hahel
hahel: Tack Lassie! Ingen fler som har synpunkter/åsikter?
2 svar · 2,6k läst
K
Kjell_G: Nja, då skulle dörren hamna i köket, smal köksgång o blockera k/f o diskmaskin. Men luftningen kanske inte blir nåt problem eftersom det finns frånluft i grovköket och en tilluftsventil går ju alltid att klämma in/ska väl in? Har hittat tröskeln som var lite tjockare, den blir det o en spånskiva under. Tillsammans räcker det för matta alt. klinkers. Kjell G
6 svar · 1,7k läst
V
viicky: Har själv kikat in här i forumet flera gånger i jakt på inspirations bilder, så jag antar att det finns många andra som också gör det. Tänkte nu dela med mig av våra bilder jag tagit under renoveringens gång, det är inte riktigt klart men nästan:) Klicka på länken nedan: tvillingmamma - Badrumsrenovering
0 svar · 2,3k läst
M
moddha: Det verkar ju i alla fall inte vara några protester här så då fortsätter jag som jag tänkt... :)
1 svar · 2,7k läst
A
Abbedabbe: Bra med lite uppslag, tack! Rillorna i keramiken ligger troligtvis åt alla möjliga håll och jag brukar vara noga med att få så stor täckning under plattorna som möjligt. Vad som slog mig igår innan jag somnade var att det kanske är så att jag inte lyckats fylla golv/väggvinkeln med fog och att det kanske därmed "springer" vatten i vinkeln.
2 svar · 3,0k läst
M
miapia83: para Var det en lösning som var godkänd av tillverkaren? Tänker på den stora vikten som ska bäras upp.
6 svar · 2,9k läst
Daydreamer
Daydreamer: Att rita av klämringen invändigt blev perfekt, det blev en diameter på 12cm !! Tack för tips ! [citat]
5 svar · 11,6k läst
JohanOLinda
JohanOLinda: Smal fog är endast snyggt på skurna plattor. Tycker jag då.
11 svar · 24,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.