2 683 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Tätskikt på gästtoan?
Jag har tänkt helkakla min gästtoalett och lägga klinker på golvet. Det finns endast en toalett och ett handfat. Jag har försökt läsa PER angående tätskikt och förstår det som att kaklet och klinkersen i sig är tätskikt nog. Har jag förstått detta rätt?
Jag bor i en bostadsrättslägenhet så golvmaterialet är betongplatta och väggarna är av lättbetong på tre väggar och gipsskiva på den fjärde. den fjärde väggen har dessutom en dörr in till badrummet. Badrummet har även en annan dörr.
Jag bor i en bostadsrättslägenhet så golvmaterialet är betongplatta och väggarna är av lättbetong på tre väggar och gipsskiva på den fjärde. den fjärde väggen har dessutom en dörr in till badrummet. Badrummet har även en annan dörr.
Det är en övergångsperiod just nu, och jag misstänker att det kommer stå i de nya branschreglerna att man ska ha tätskikt under keramik även i toalettutrymmen. Men i praktiken behövs det normalt inte, särskilt inte på ett underlag av betong, och reglerna kräver det inte i dagsläget.
Jag lyfter denna tråd då jag står inför samma problem.
Jag bygger en liten extra toalett med handfat. Ingen dusch, klinker på golvet och målade väggar.
Vad är det som gäller för liten toalett utan golvbrunn? Måste man ha tätskikt med de nya reglerna?
Jag bygger en liten extra toalett med handfat. Ingen dusch, klinker på golvet och målade väggar.
Vad är det som gäller för liten toalett utan golvbrunn? Måste man ha tätskikt med de nya reglerna?
Efter 1/7 gäller "Krav på tätskikt på golv i tvättstugor, utrymmen med varmvattenberedare samt toalettrum (BBR 6.5331)"
Dessutom "Tätskikt skall inte läggas direkt på golvunderlag av skivmaterial".
Har man skivmaterial i golvet kan man lägga flytspackel (minst 12 mm) förstärkt med punktsvetsat stålnät.
Och vad jag kan förstå behöver du även dra upp tätskiktet min. 50 mm på väggen.
Dessutom "Tätskikt skall inte läggas direkt på golvunderlag av skivmaterial".
Har man skivmaterial i golvet kan man lägga flytspackel (minst 12 mm) förstärkt med punktsvetsat stålnät.
Och vad jag kan förstå behöver du även dra upp tätskiktet min. 50 mm på väggen.
aner80: ok, tyvärr ett måste nu då med andra ord. med tanke på de 50cm uppåt väggarna, hur gör man vid trösklar?
Om jag fattat de nya reglerna rätt så får man inte ha "massan" man målar på utan man måste ha en matta som man sen kan lägga klinker på? Eller får man fortfarande ha massan?
Om jag fattat de nya reglerna rätt så får man inte ha "massan" man målar på utan man måste ha en matta som man sen kan lägga klinker på? Eller får man fortfarande ha massan?
Håller för tillfället på med min gästtoalett i sutterängdelen, byggmaterial i väggar lättbetong, golvet gjuten cementplatta. Så som jag läser nya reglerna ska man inte använda tätskick i detta fall.
"Då golv- och väggytor, utan underliggande/utvändig värmeisolering, står i direkt markkontakt och där inträngning av vatten/fukt kan förekomma, medger reglerna undantag från ovanstående krav, se fig 1. Tätskiktets utbredning kan här begränsas till golv- och väggytor med kraftig vattenbelastning, till exempel duschplats. På övriga ytor med direkt markkontakt appliceras normalt inte tätskikt. (sid 7)
Har jag tolkat det rätt?
/UoC
"Då golv- och väggytor, utan underliggande/utvändig värmeisolering, står i direkt markkontakt och där inträngning av vatten/fukt kan förekomma, medger reglerna undantag från ovanstående krav, se fig 1. Tätskiktets utbredning kan här begränsas till golv- och väggytor med kraftig vattenbelastning, till exempel duschplats. På övriga ytor med direkt markkontakt appliceras normalt inte tätskikt. (sid 7)
Har jag tolkat det rätt?
/UoC
Kravet är att ånggenomgångsmotståndet är minst 1 miljon s/m.
Jag vet att LIP har ett system med tätskiktsmassa utan duk som ska vara godkänt, och det kommer säkert fler framöver. Tätskiktstillverkarna verkar vara lite tagna på sängen av dom nya reglerna.
Så duk/matta eller ej spelar mindre roll, huvudsaken att det är minst 1 milj s/m.
Och som Osten_3 sa: det ska vara 50 mm, bara 5 cm upp på väggen alltså.
Ja det verkar vara så det inte finns krav på tätskikt i vissa fall. Men kolla upp om du har, eller inte har, värmeisolering i golvet. Jag är ingen byggnadsexpert, men visst brukar man väl isolera under plattan?UoC skrev:
Huset är från -68 så jag tror det är tveksamt om det finns isolering (det känns inte så om fötterna). Det låg tidigare en plastmatta på golvet och när jag tog bort den fanns det lite kondens mellan mattan och golvet. Detta borde väl också tala för att det inte är isolerat och att det sker en fuktvandring.
"FIGUR 2. När golv och väggar har underliggande/utvändig värmeisolering skall tätskikt utföras på golv och väggar i våtrum. Eventuell fuktinträngning kan då stoppas upp i isolerskiktet. Detta förutsätter att värmeisoleringen har tillräcklig tjocklek samt att ett kapillärbrytande skikt för dränering finns utanför ytterväggar och under
golv."
Hmm, är nog beredd att ta risken för ev. felaktig konstruktion, om inte fukten tar sig upp genom toalettgolvet lär den försöka på något annat ställe, alternativt lägga sig under tätskicktet. Känns inte som det kan hända så mycket då jag inte har något organiskt material i varken väggar eller golv.
/UoC
"FIGUR 2. När golv och väggar har underliggande/utvändig värmeisolering skall tätskikt utföras på golv och väggar i våtrum. Eventuell fuktinträngning kan då stoppas upp i isolerskiktet. Detta förutsätter att värmeisoleringen har tillräcklig tjocklek samt att ett kapillärbrytande skikt för dränering finns utanför ytterväggar och under
golv."
Hmm, är nog beredd att ta risken för ev. felaktig konstruktion, om inte fukten tar sig upp genom toalettgolvet lär den försöka på något annat ställe, alternativt lägga sig under tätskicktet. Känns inte som det kan hända så mycket då jag inte har något organiskt material i varken väggar eller golv.
/UoC
Av två anledningar egentligen:aner80 skrev:
1. Regelförslagen presenterades mycket sent även för tillverkarna och att ta fram nya system är inget som görs ens på en vecka. Dessutom ska varje "förslag" testas för godkännande. Där kommer punkt 2 in i bilden.
2. SP bytte testmetod i sista sekund vilket gjorde att många tillverkare blev tvugna att skicka in på nytt till SP och ett test där tar ett ganska bra tag.
Lip och Kiilto kommer att komplettera sina tätskikt med en ångspärr som man ska rolla på innan tätskiktet. Skulle komma in på krauta nästa vecka.
Klicka här för att svara