6 219 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Har fått badrumsoffert
Medlem
· Västra Götalandsregionen
· 49 inlägg
Hej
Jag skulle vilja ha lite åsikter om läget på offerten som jag har fått för klinker och kakel.
Förutsättningarna är 6,5 kvm golvyta och 22 kvm vägg, två fönster. standardklinker och kakel.
golvuppbyggnad med 4,5 cm frigolit 3 cm betongskikt före golvvärmeläggning därefter betonggjutning till golvnivå (exkl material): 9500
falluppbyggnad flytspackling (exkl material): 3500
primer tätskitning väggar och golv inkl remsning och rörmanschetter: 4000
kakelsättning väggar 22000
klinkersläggning 8000
fogmassa och våtrumssilikon ingår inte.
totalt pris 47000 inkl moms
Verkar det vettigt? eller finns det anledning att köra löpande räkning?
Jag skulle vilja ha lite åsikter om läget på offerten som jag har fått för klinker och kakel.
Förutsättningarna är 6,5 kvm golvyta och 22 kvm vägg, två fönster. standardklinker och kakel.
golvuppbyggnad med 4,5 cm frigolit 3 cm betongskikt före golvvärmeläggning därefter betonggjutning till golvnivå (exkl material): 9500
falluppbyggnad flytspackling (exkl material): 3500
primer tätskitning väggar och golv inkl remsning och rörmanschetter: 4000
kakelsättning väggar 22000
klinkersläggning 8000
fogmassa och våtrumssilikon ingår inte.
totalt pris 47000 inkl moms
Verkar det vettigt? eller finns det anledning att köra löpande räkning?
Löpande räkning låter lite farligt. Kostnaden kan lätt skena iväg; allting kan plötsligt ta väääldigt lång tid att göra. Vår rörmokare "råkade" glömma ta med rördelar två gånger under samma dag. Butiken/kontoret ligger 5 min bort, men han stannade borta drygt 1 h första gången och ca 2,5 h andra gången. Ett arbete som borde tagit högst 2 h att göra debiterades för 8h. Mitt råd är att ta fast pris.
Jag har ingen aning vad priserna ligger på, men 1000 kr / kvm för väggkakling låter i dyrastse laget i mina öron. Hur lång tid tar det att sätta 1 kvm? Hög timpenning lär det i alla fall bli. Lönar sig att vara hantverkare idag med andra ord
Jag har ingen aning vad priserna ligger på, men 1000 kr / kvm för väggkakling låter i dyrastse laget i mina öron. Hur lång tid tar det att sätta 1 kvm? Hög timpenning lär det i alla fall bli. Lönar sig att vara hantverkare idag med andra ord
Medlem
· 49 inlägg
Detta pris är ju exklusive rörarbete och el, alltså bara mureri och kakelsättning. Så jag vet inte om det kostar mer att köra det på löpande då kan det ju vara så att timpenningen kommer ner lite och priset inte kommer upp i sådana summor, Men jag vet inte, det är svårt...
Och det är mycket dyrt för kakelsättningen om jag läser vad andra har betalat, 1000 plus moms per kvm.
Och det är mycket dyrt för kakelsättningen om jag läser vad andra har betalat, 1000 plus moms per kvm.
mango skrev:Löpande räkning låter lite farligt. Kostnaden kan lätt skena iväg; allting kan plötsligt ta väääldigt lång tid att göra. Vår rörmokare "råkade" glömma ta med rördelar två gånger under samma dag. Butiken/kontoret ligger 5 min bort, men han stannade borta drygt 1 h första gången och ca 2,5 h andra gången. Ett arbete som borde tagit högst 2 h att göra debiterades för 8h. Mitt råd är att ta fast pris.
Jag har ingen aning vad priserna ligger på, men 1000 kr / kvm för väggkakling låter i dyrastse laget i mina öron. Hur lång tid tar det att sätta 1 kvm? Hög timpenning lär det i alla fall bli. Lönar sig att vara hantverkare idag med andra ord![]()
Med det resonemanget borde det ju innebära att om man kör på fastpris så blir det slarvigt gjort för då vill dom göra jobbet så snabbt som möjligt.
Är det duktiga killar med goda referenser som du har förtroende för så tycker jag du ska köra på löpande, om inte tycker jag du ska skippa det helt och hållet.
Priserna ser inte konstiga ut i varje fall, men visst det är inte billigt att anlita hantverkare idag, men vad kostar det inte att lämna in bilen på rep. eller att äta på restaurang osv.
ang. väggarna på 22kvm och 1000 pix/kvm, så betänk att det motsvarar ungefär 2 man i 2 dagar. om man drar av kakel för ca 300 kr/kvm. det hade jag nog oxå lagt mig på om jag räknat på jobbet med fastpris, för då vill man ju ha utrymme för lite krångel, ofta ganska väl tilltaget utrymme, men ingen vill ju jobba gratis, därför föredrar jag löpande.
Medlem
· 49 inlägg
Javisst då hade jag inte blinkat men kakel ingår ju inte, Men killen verkar bra och är just. Så det lutar lite åt löpande eftersom det "enbart" är fyra väggar och ett golv som ska göras. alltså inga krångligheter.pappskallen skrev:ang. väggarna på 22kvm och 1000 pix/kvm, så betänk att det motsvarar ungefär 2 man i 2 dagar. om man drar av kakel för ca 300 kr/kvm. det hade jag nog oxå lagt mig på om jag räknat på jobbet med fastpris, för då vill man ju ha utrymme för lite krångel, ofta ganska väl tilltaget utrymme, men ingen vill ju jobba gratis, därför föredrar jag löpande.
Tycho Brahe skrev:
Okay, sorry fattade det inte så, men då hade jag än mer försökt köra löpande, se till att upprätta ett skriftligt kontrakt vad gäller timpeng, resekostnader osv.
Lycka till.
Medlem
· 49 inlägg
Tack för rådet, pappskallen.
Det lutar åt att jag kör på löpande. Räknar jag så att han tar 500 i timmen plus moms och drar av 5000 för fix. Så kan han jobba i 50 timmar med att kakla och lägga klinker, knappt en och en halv vecka det borde han klara, väl? Jag har satt kakel på en toalett som inte var våtutrymme, och det tog mig 3 timmar men det var bara 7 kvm, och jag hade aldrig gjort det innan.
Det lutar åt att jag kör på löpande. Räknar jag så att han tar 500 i timmen plus moms och drar av 5000 för fix. Så kan han jobba i 50 timmar med att kakla och lägga klinker, knappt en och en halv vecka det borde han klara, väl? Jag har satt kakel på en toalett som inte var våtutrymme, och det tog mig 3 timmar men det var bara 7 kvm, och jag hade aldrig gjort det innan.
Medlem
· 49 inlägg
Efter att ha pratat med kakelsättaren i fråga så kom det fram att han aldrig körde på löpande utan att han alltid tog ett fast pris. Det för att kunna täcka sina försäkringar och ansvarsåtaganden.
Det var tydligen så att det fanns listor att gå efter med kvm priset som BKR ger ut.
Det var tydligen så att det fanns listor att gå efter med kvm priset som BKR ger ut.
Hejsan!
Jag kan bara utgå från våran offert.. vi gjorde om badrummet förra året och fick en offert på ca 49000 kronor.. då var det matta, golvläggning, kakling av väggar, kakel, duschvägg, inkl uppsättning av duschvägg, flyttning av golvbrunn (de höll med snickaren), bortforsling och hitforsling av material/sopor och gips osv.... ja allt inom det området ingick...
Dvs el och rörmokeri tillkom! Men vi fick en del för priset ändå..
Lycka till !
MVH Sandra
Jag kan bara utgå från våran offert.. vi gjorde om badrummet förra året och fick en offert på ca 49000 kronor.. då var det matta, golvläggning, kakling av väggar, kakel, duschvägg, inkl uppsättning av duschvägg, flyttning av golvbrunn (de höll med snickaren), bortforsling och hitforsling av material/sopor och gips osv.... ja allt inom det området ingick...
Dvs el och rörmokeri tillkom! Men vi fick en del för priset ändå..
Lycka till !
MVH Sandra
Efter sol kommer regn (kan man vända så på ett ordspråk? hehe)..
Byggbranschen är väldigt överhettad just nu.. men å andra sidan har den varit det ett tag också.. förra året när räntan var som lågast tog många höga lån för att köpa dyra hus och renovera dyrt... det märktes då med på både bygg/el/rörmokeri..
Man får helt enkelt sålla lite bland expertisen..
För oss var det viktigt att veta att företaget inte skulle kånka inom några år.. och att de var officiellt erkända även bland försäkringsbolag osv.. badrum är ändå badrum! Alla problem blir dyra...
Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta angående vårt val .. men ja vi hade en hel del missöden under vår renovering.. som vi kommer få leva med (inget negativt om firman vi anlitade från början.. alla kan göra misstag så även dom.. men när alla inblandade firmor gör misstag så börjar man undra var världen är på väg!)...
MVH Sandra
Byggbranschen är väldigt överhettad just nu.. men å andra sidan har den varit det ett tag också.. förra året när räntan var som lågast tog många höga lån för att köpa dyra hus och renovera dyrt... det märktes då med på både bygg/el/rörmokeri..
Man får helt enkelt sålla lite bland expertisen..
För oss var det viktigt att veta att företaget inte skulle kånka inom några år.. och att de var officiellt erkända även bland försäkringsbolag osv.. badrum är ändå badrum! Alla problem blir dyra...
Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta angående vårt val .. men ja vi hade en hel del missöden under vår renovering.. som vi kommer få leva med (inget negativt om firman vi anlitade från början.. alla kan göra misstag så även dom.. men när alla inblandade firmor gör misstag så börjar man undra var världen är på väg!)...
MVH Sandra
Tycker ni verkar ha fått ett ganska bra pris. Har här på forumet läst om folk som fått betala 130-150000kr för samma storlek på badrummet. Detta EXKLUSIVE badrumsmöblerna....
Klicka här för att svara