Har bestämt mig för att silikona fast toastolen i mitt badrummet jag renoverar. Dock är jag och frugan inte riktigt överrens om vilken färg det bör vara på silikonet. Har mörka klinkers med en mörkgrå fog. Har en tub silikon som är färgmatchad till klinkersfogen. Toastolen är en standard Ifö Cera.

Alternativen som vi ser det är vit eller mörkgrå silikon. Tar man vit får man en fog som inte syns mot toastolen men mot golvet. Gissar dessutom att den vita fogen är mycket känsligare för smuts. Dessutom kanske det finns en viss risk att den vita silikonen brer ut sig lite i de små ojämnheterna i klinkersen så att övergången mellan klinkersen och den vita fogen ser ojämn ut. Tar man det mörkgråa får man ju ett litet uppvik med mörk silikon på toastolen vilket kanske kan se knasigt ut?

Har inte sett någon silikonad toastol sedan jag började fundera över detta. Ni som har silikonat holken, vilken färg har ni använt?

Jag ska ha transparent sillycon runt min cera stol !
(Absolut inte vit pga smutsen, ev mörkgrå tycker jag är ok)

DD

Är det någon färg(?) på silkon som jag alltid tycker blir dassig snabbt så är det transparent. Blir oftast mjölkig och rälig, framför allt nära golvet.

Jag hade valt samma färg som golvfogen.

Tänk på att använda våtrumssilikon, som är mögelbeständig. Vanlig silikon sunkar till sig ganska fort

Har resonerat mer här hemma och oxo kommit fram till att det blir silikonen som matchar golvfogen. Det är lättare att göra en snygg kant på porslinet än mot klinkersen och då är det bättre att fogen är matchad mot klinkersen än mot porslinet

Kanske självklar men:

Glöm inte att fylla hålen där skruvarna ska sitta med silicon så att det inte rinner in vatten där som kommer att samlas under tolettstolen och börja lukta med tiden.

/V

vojma skrev:
Kanske självklar men:

Glöm inte att fylla hålen där skruvarna ska sitta med silicon så att det inte rinner in vatten där som kommer att samlas under tolettstolen och börja lukta med tiden.

/V
Min stola (Ifö Cera med dolt vattenlås) har en öppning bak på som täcks med en plastbit. Dessutom följer det med så täcklock i plast till hålen så det är nog inget problem. Har svårt att se att vatten skulle stanna kvar under stolen en längre tid även om hålen inte är silikonade. Vattnet borde vandra neråt i keramiken/fogarna och med tiden försvinna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.