A
Vet inte om vi har gjort bort oss när vi köpte vårat badkar. Det blivande badrummet blir 220x220 cm. Badkaret är ett hörnbadkar med det lilla måttet 120x120 cm. Allt ska göras nytt (rördragning osv) så det ända som har given plats e badkaret, rakt fram åt vänster. Va gör jag av resten (toa, handfat) för att vinna så mkt plats som möjligt? Det är en sak att rita men sen...

Vart sitter dörren? Fönster?

Gjorde en liten skiss, 60 cm bred kommod

• 220x220.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Skapa konto
A
Rummet e fyrkantigt (220x220 cm ). Om du står med ryggen mot dörren (som också e flyttbar på den väggen) så har du badkaret i vänster hörn och ett fönster 50x 100 cm på vänster vägg (sitter inte heller på plats än) Tack för ritningen dock! Va du har du använt för ritprogram?

HAFA Room Designer. Rummet satte jag 220x220 så det stämmer även om det inte ser så ut på bilderna (ser mer långsmalt ut), dörren hamnade ganska långt åt vänster för att få in toan på höger sida.

A
Tack! Första ritningen e väl som vi har gjort från början, fast med en längre kommod. med mkt förvaring under. Det slog mig sen att det kanske blir för lite space mellan badkaret å kommoden så då bytte jag plats på toan å kommoden. Så har jag hållt på nu ett par x antal ggr och hamnade härtill sist (igen) Hur mkt yta behöver man framför, mellan badkar o kommod eller framför och runt toan??

Båda bilderna ovan är samma ritning, bara från olika vinklar.

Ang. mått runt toan vet jag dessvärre inte. Tror jag läste nånstans att man bör ha 50 cm från toalettens mitt till vägg. Framför finns ju gott om plats nu - dörren öppnas inte inåt eller?

Om kommoden är ca 40 cm djup, så har du 60 cm, ungefär, från kommod till badkar. Det borde räcka...

Annars kanske nåt sånt här kunde vara nåt? Då kan du få in nån mer förvaring direkt in till vänster, handduksförvaring etc..

• alt2.jpg
    Skapa konto
enligt svenska bostadsbestämmelser bör du har 50 cm fritt framför toalett samt 40 cm fritt åt varje sida från centrum på toalettstolen. framför handfat 55 cm fritt och 60 framför ett badkar.
mvh Anna

A
anna_jimmy skrev:
enligt svenska bostadsbestämmelser bör du har 50 cm fritt framför toalett samt 40 cm fritt åt varje sida från centrum på toalettstolen. framför handfat 55 cm fritt och 60 framför ett badkar.
mvh Anna
Tack! Mkt lättare att planera med rätt mått! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.