Badrum
Pasta: [citat] Självklart gäller branschreglerna och de är inte motstridiga mot BBR det är bara att läsa dom ordentligt: "A.4 Fogar på rör Fogar på rör ska vara placerade så att de är utbytbara och så att ett eventuellt läckage från fogen kan upptäckas omedelbart. Detta gäller oavsett om fogen är typgodkänd för icke utbytbar förläggning. Fogar i lägenheter eller motsvarande ska
Snigla: Kolla in den här sidan: Badkar bubbelbadkar massagebadkar massagebad bubbelpool badkar (.."Atlantyda"..) MVH Sandra
ByggPutte: Har Du ingen ventilation i badrummet som tar hand om fukten? Mvh Putte
ByggPutte: Behöver inte vara nått fel på den men det är klämma och känna som gäller. Särskillt på detaljer. Nånstanns snålas det. Mvh Putte
jon_h: Det är bara roligt att kunna hjälpa till. Kul att det uppskattas. :) För övrigt hade jag slarvat lite, trodde jag mindes tråden bättre än jag gjorde, så jag fick för mig att du skulle ha matta på hela väggen, även bakom pärlsponten. Fast det påverkar egentligen inte att du inte har det, du kan ju bygga precis som vi kom fram till nu ändå.
Glebster: Så länge du bara har stående krökar är det godkänt enligt min rörmokare. Ska göra motsvarande i mitt badrum men jag blir tvungen att "klä in" avloppsröret en bit då det tyvärr rör sig om ca. en meter i sidled i mitt fall.
jon_h: I praktiken är det nog inte det, men jag är inte säker på vad respektive leverantör skulle tycka om det, och om vem som tar ansvar för själva anslutningen mellan de båda tätskikten. I regel är det bäst att hålla sig till samma tätskikt i hela utrymmet, om man inte har matta på golv och plattor på vägg, det är ju en beprövad blandning som tätskiktsleverantören tar ansvar för.
Lindgrenski: [citat] Kabeln ska ligga under badkaret och allt annat som inte står helt mot golvet. Hos oss är det bara golvbrunnarna och toaletten som undantas så 60m (6m2) kabel bör passa utmärkt till 6.5m2 badrum.
byggaremax: [citat] Jag tycker att dessa synpunkter är mycket sakliga och bra. Sådana saker får vi lekmän ta till oss och faktiskt tacka för annars kommer vi ju alldrig kunna bli bättre. TACK ACME!
jon_h: Ja, i princip. Det är inte nödvändigt för försäkringens skulle att det är ett behörigt företag (det heter inte certifierat i det här fallet, pojkar :)), utan det är i så fall för att man kanske tror att man får ett bättre utfört arbete och slipper problem. Jag skulle tro att det är så rent generellt, men det finns gott och klåpare och noggranna företag i båda lägren.
Cedrix: Ska lägga golvvärme i badrummet. Vad är bäst? Lägga platonmatta, isolera 50mm och sedan gjuta in värmeslangarna eller regla 30cc och lägga slangarna i en spånskiva och lägga gips på? Som det ser ut nu är det reglat med 60 cc på platta och spånskiva med våtrumsmatta, väggarna är träreglar med spånksiva och tapet.
knutknop: Har nu funderat igenom detta och kontrollerat kostnader för dom olika alternativen. Utan att nämna några priser har jag kommit fram till att modellen med att limma gips blir dyrare. Just på grund av att limmet är så fantastiskt dyrt. Det ända som nu oroar mig är att jag ska misslyckas med flytspacklingen. Finns det några bra knep för att lyckas? Eller är det enklare än man kan tro?
Lindgrenski: Hittade några som ev kan funka - Dryson Classic (el) 1558:--1655:- :: RinkabyRör : Webbutik :: 1550:-
pinebar: Och vi hånar britterna för deras rördragningar utanpå husen.... :o
Lagge: tack till alla som svarat. lite mer kött på benen nu. Ska kolla upp det där Deitermann och fundera över Abbedabbes metod. tack igen allihopa :)
ByggPutte: Vilken firma Du än väljer kan det vara läge att dokumentera med kamera så gott det går. Just elslingor och tätskikt. Mvh Putte
pappskallen: hinner inte riktigt göra research just nu men kolla hansgrohe, dom har den funktionen på någon av sina inbyggnadsblandare har jag för mig, kan ju även ha på vanliga........
handersson: Är ingen expert, men jag kan inte se att du vinner något på att isolera dessa hålrum såvida de inte är mot yttervägg. OCH, om det är mot yttervägg, så skall man inte isolera på insidan om det redan är det på utsidan. Håller med föregående talare - strunta i att isolera, se till att du har möjlighet att inspektera där du har rörkopplingar, rensa för stopp i avlopp etc. //Håkan
it-snubben: El-slingor kan du köpa löst på diverse olika ställen. Jag la in slingor i köket idag (!) av märket DEVI. 18 kvm (2 st 8+10, kostnad ca 8000kr från Beijer bygg). Effekt 100W/kvm Tidigare i år la jag in slingor i dusch/bastu/lilltoa av märket Thorin (T2). 3 kvm, kostnad ca 2500 har jag för mig. Effekt 95W/kvm. Köpt på Eurokakel. Termostat ingår i bägge fallen. Bägge slingorna är på
joflopp: Tack, då känns det som att jag inte är helt ute och far utan har hyfsad koll. Alltid trevligt. :)
Cedrix: Är det ingen som kan svara på om det är dumt att riva bort befintlig bjälklag och isolering och därefter lägga markisolering och gjuta uppepå detta med värmeslangen inbakad?
jon_h: Förresten, vad det gäller kamstorlek, kolla här under "åtgång" på första sidan.
Nightfly: INR är lite dyra men jäkligt snygga och mycket bra kvalitet vad jag vet. Om duschar av modellen INR Mingo.
jon_h: Jo, de är klara, men de är inte offentliga ännu. Böjstyvheten är nog inte en issue, däremot är formstabiliteten hos flera av fibercementskivorna sämre än hos kartonggipsen, så det kanske är ett problem. Sedan kan knappas några EU-regler sätta PERs branschregler ur spel, PER's regler är ju inga myndighetskrav, utan privata företag (materialleverantörer och föräkringsbolag) som
Karl_Malmqvist: Vrida toan är nog bästa lösningen förutsatt att det finns plats bakom den. Att flytta avloppet är inte lätt. Kommer man åt utrymmet under någorlunda går det att göra. Annars blir det såga upp golvet och lägga igen efteråt, vilket kan vara riskabelt med tanke på att fuktspärren måste ha ett stumt underlag utan rörelser.