4 361 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Kakel/klinker i
...hus från 1948.
Hej eminenta byggahus-forum. Jag är en envis gör-det-självare, men har hittills inte gett mig på våtrum. Nu har vi satt oss för att renovera upp vårt gamla badrum på bottenvåningen i ett tegelhus -48 med källare. Vi har slängt ut badkar och skall istället installera dusch. Vi har slitit ut våtrumstapeter och plastmatta, bilat bort den gamla golvbrunnen och fått en ny monterad och gjutit fast den samt jämnat av golvet hyggligt med Maxit 4320. Tanken är att det skall bli kakel/klinker med el-golvvärme. Nu till mina frågor:
1. Väggarna är putsade, men ser ut att ha jämnats till halvvägs upp med någon slags vitt spackel som går (med lite möda) att svabba bort med vatten och borste. Detta bör göras antar jag, men vad skall jag använda för typ av spackel innan jag primar och applicerar fuktspärr?
2. Jag vill att golvet skall bygga minimalt så man inte behöver stege för att klättra upp i badrummet... Jag har förstått att Maxit 4320 verkar vara en bra produkt för att gjuta in golvvärmeslingan, men hur grunt vågar jag lägga över min 4-mm slinga?
3. Cirka halva golvet är nu avjämnat med Maxit 4320 men på andra halvan ligger fortfarande de gamla klinkerplattorna. Kan jag jobba vidare på det direkt eller måste de gamla (de är hela och sitter som berget) plattorna också?
4. Kan man gjuta in slingan och bygga fall på en och samma gång eller är det för avancerat? Kan jag annars gjuta/bygga fall i segment, tex börja med duscharean och sedan ta andra halvan av rummet där det skall stå handfat och WC? Eller gjuter jag först in slingan i ett lager och bygger sedan fall ovanpå i ytterligare ett lager?
5. Funderar på att köpa handukstork, blandare och duschgrejer hos ett danskt företag. Är det dumt pga olika standarder eller är det inte att rekommendera av något annat skäl (det är rätt mycket billigare). Kanske ett fall för en annan tråd, men jag testar här om någon har någon erfarenhet.
Som ni proffs säkert märker på mina frågor är jag klart nybörjare, men som sagt ganska envis och noggrann. Tar ytterst gärna emot allmänna tips och råd om möjliga fallgropar som jag missat. Har läst och sökt ganska mycket i forumet redan men vågar mig ändå på att skicka iväg en egen tråd som ju blir specifik för mitt särskilda fall.
mvh
Niklas
Hej eminenta byggahus-forum. Jag är en envis gör-det-självare, men har hittills inte gett mig på våtrum. Nu har vi satt oss för att renovera upp vårt gamla badrum på bottenvåningen i ett tegelhus -48 med källare. Vi har slängt ut badkar och skall istället installera dusch. Vi har slitit ut våtrumstapeter och plastmatta, bilat bort den gamla golvbrunnen och fått en ny monterad och gjutit fast den samt jämnat av golvet hyggligt med Maxit 4320. Tanken är att det skall bli kakel/klinker med el-golvvärme. Nu till mina frågor:
1. Väggarna är putsade, men ser ut att ha jämnats till halvvägs upp med någon slags vitt spackel som går (med lite möda) att svabba bort med vatten och borste. Detta bör göras antar jag, men vad skall jag använda för typ av spackel innan jag primar och applicerar fuktspärr?
2. Jag vill att golvet skall bygga minimalt så man inte behöver stege för att klättra upp i badrummet... Jag har förstått att Maxit 4320 verkar vara en bra produkt för att gjuta in golvvärmeslingan, men hur grunt vågar jag lägga över min 4-mm slinga?
3. Cirka halva golvet är nu avjämnat med Maxit 4320 men på andra halvan ligger fortfarande de gamla klinkerplattorna. Kan jag jobba vidare på det direkt eller måste de gamla (de är hela och sitter som berget) plattorna också?
4. Kan man gjuta in slingan och bygga fall på en och samma gång eller är det för avancerat? Kan jag annars gjuta/bygga fall i segment, tex börja med duscharean och sedan ta andra halvan av rummet där det skall stå handfat och WC? Eller gjuter jag först in slingan i ett lager och bygger sedan fall ovanpå i ytterligare ett lager?
5. Funderar på att köpa handukstork, blandare och duschgrejer hos ett danskt företag. Är det dumt pga olika standarder eller är det inte att rekommendera av något annat skäl (det är rätt mycket billigare). Kanske ett fall för en annan tråd, men jag testar här om någon har någon erfarenhet.
Som ni proffs säkert märker på mina frågor är jag klart nybörjare, men som sagt ganska envis och noggrann. Tar ytterst gärna emot allmänna tips och råd om möjliga fallgropar som jag missat. Har läst och sökt ganska mycket i forumet redan men vågar mig ändå på att skicka iväg en egen tråd som ju blir specifik för mitt särskilda fall.
mvh
Niklas
Står i tråden längst upp. Cement- eller gipsbundet spackel.drnico skrev:
10 mm normalt.drnico skrev:
Du kan göra det, men om det är tätskikt under brukar man rekommendera att ta bort det. Men jag kan inte se någon större risk med att låta bli.drnico skrev:
Man kan och brukar göra allt på en gång. Vad som är för avancerat för dig kan inte jag svara på. Vill man dela upp det så kan man göra på endera viset som du beskriver, men jag skulle rekommendera att dela rummet i flera delar före att lägga flera skikt.drnico skrev:4. Kan man gjuta in slingan och bygga fall på en och samma gång eller är det för avancerat? Kan jag annars gjuta/bygga fall i segment, tex börja med duscharean och sedan ta andra halvan av rummet där det skall stå handfat och WC? Eller gjuter jag först in slingan i ett lager och bygger sedan fall ovanpå i ytterligare ett lager?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Jag skulle som glad amatör (till skillnad från Jon_H som är proffs) säga såhär:drnico skrev:...hus från 1948.
mvh
Niklas
1. Sitter det dåligt ta bort först. Annars spackla över med godkänt spackel.
3. På ett hus från 48 (sattes klinkers då ?) torde det inte sitta ngt tätskikt - mao borde det gå att ha dom kvar. Jag hade f.ö. gamla klinkers (från 60-talet) i mitt radhus kvar när jag lade nytt - blev ett stabilt och jämt underlag tyckte jag !
4. Jag kommer nog försöka med hela när jag bygger. Möjligen delar jag av badrummet i duschhörna och resten, det får jag se när jag väl börjar klura på det...
5. Kan inte se att Danskarna skulle ha så mkt sämre standard. Kolla att anslutningarna följer svenska standardmått bara (tex 10,12,15 mm rör) och om fästena för tex blandare inte är de vanliga (cc 140,150,160) så kanske du skall köpa fästen där nere med...
Har du ngn länk still nätbutik som du kanske kan rekommendera för oss andra t.o.m. ?
/K
Jag skulle absolut ta bort det först, men inser att jag inte uttryckte mig tydligt. Bort med det vattenlösliga skräpet och sedan spackla upp med mineraliskt bundet spackel. Det ska bort oavsett om det sitter dåligt fast i underlaget eller inte, det materialet har säkert alldeles för dålig hållfasthet i sig själv för att bära keramik i en modern konstruktion. 0,5 MPa i draghållfasthet är det som gäller, och då kan man inte ta bort det med vatten och borste..klaskarlsson skrev:
Tusen tack för alla svar! Jag blir om och om igen lika förundrad och glad över hur vänligt alla ställer upp med sina erfarenheter.
Nog med beröm och åter till det gamla sketna badrummet!
Har nu fått bort i princip allt gammalt spackel från väggarna, lite "slöja" kvar här och där men det kan väl i alla fall inte skada?
Har varit och köpt Maxit väggspackel Snabb/Fin 0-50 och står precis i förd med att börja spackla. Det är väl i alla fall ett godkänt spackel eller?
Det dök upp en igensatt ventil (går rakt ut genom ytterväggen) när jag tvättade bort det gamla spacklet, men det är väl ingen idé att slå upp den väl? Det finns redan en ny ventil som leder upp till ett utlopp på taket. Öppnar jag upp den gamla så skapas väl bara en "kanal" dem emellan?
Ytterligare en fråga: Vad är godkänd höjd för WC-avloppet från golvet räknat. Vårt gamla avlopp kommer sticka upp ca 4 cm efter att jag flytspacklat golvet. Är det ok?
OK, tack igen för era synpunkter och..., in i badummet igen!
niklas
Nog med beröm och åter till det gamla sketna badrummet!
Har nu fått bort i princip allt gammalt spackel från väggarna, lite "slöja" kvar här och där men det kan väl i alla fall inte skada?
Har varit och köpt Maxit väggspackel Snabb/Fin 0-50 och står precis i förd med att börja spackla. Det är väl i alla fall ett godkänt spackel eller?
Det dök upp en igensatt ventil (går rakt ut genom ytterväggen) när jag tvättade bort det gamla spacklet, men det är väl ingen idé att slå upp den väl? Det finns redan en ny ventil som leder upp till ett utlopp på taket. Öppnar jag upp den gamla så skapas väl bara en "kanal" dem emellan?
Ytterligare en fråga: Vad är godkänd höjd för WC-avloppet från golvet räknat. Vårt gamla avlopp kommer sticka upp ca 4 cm efter att jag flytspacklat golvet. Är det ok?
OK, tack igen för era synpunkter och..., in i badummet igen!
niklas
klaskarlsson, ursäkta att jag missade att meddela länkar. De här två tänker vi beställa ifrån. Någon som har erfarenheter (bra/dåliga)?
Alt i VVS - Topudvalg til Bundpriser
Håndklæderadiatorer, opvarmet håndklædestativ, håndklæderadiator, håndklædestativer, kvalietet håndklæderadiatorer, badværlse tilbehør
Håndklæderadiatorer, opvarmet håndklædestativ, håndklæderadiator, håndklædestativer, kvalietet håndklæderadiatorer, badværlse tilbehør
Det spacklet fungerar bra, men även tunna skikt med dålig vidhäftning/kohesion kan bli problem. Är det bara en slöja så funkar det, men prima innan spacklingen.
Har ni ny ventilation så behöver ni inte ta upp den gamla, nej.
Och fyra cm ska vara okej.
Har ni ny ventilation så behöver ni inte ta upp den gamla, nej.
Och fyra cm ska vara okej.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Tack.drnico skrev:klaskarlsson, ursäkta att jag missade att meddela länkar. De här två tänker vi beställa ifrån. Någon som har erfarenheter (bra/dåliga)?
Det såg inte så mycket billigare ut dock tyckte jag ?
Men om man tittar på lite dyrare märken så skiljer det kanske.
Vi kör ju mest på budgetvarianten iom att vi bygger en sommarstuga
/K
Drnico: Kikade i produktbladet, och det står konstigt nog inget där heller. Men jag hade definitivt primat för att binda ner resterna av skräpet som satt där. I princip fungerar vilken primer som helst, MD16 (som nu heter 4716 sedan Maxit köpte Optiroc) är egentligen avsedd för golv, men har du den hemma så tycker jag att du kan dra på en vända. Spä den 1 till 3, eller mer om väggen är sugande. Låt torka ordentligt.
Jon_h: Jag kör på med primer innan jag spacklar. Tänker att det inte kan göra något sämre ialla fall. Men eftersom det brukar vara så att man slaviskt skall följa alla rekommendationer från tillverkaren så ville jag ändå kolla med er. Vilken primer är egentligen mer lämplig än 4716 för ändamålet?
Klas: Vi sparade nog in drygt 30 % på det vi köpte från TOP-VVS, men det var också nedsatta grejjer (och inte precis budget...). Allt är säkert inte billigare. Vi skall vidare sätta upp en ganska stor handdukstork, ca: 1700 x 600, och vi har inte hittat något billigare än från den danska firman, har du något annat tips på bra ställen i sverige att handla ifrån?
mvh
Niklas
Klas: Vi sparade nog in drygt 30 % på det vi köpte från TOP-VVS, men det var också nedsatta grejjer (och inte precis budget...). Allt är säkert inte billigare. Vi skall vidare sätta upp en ganska stor handdukstork, ca: 1700 x 600, och vi har inte hittat något billigare än från den danska firman, har du något annat tips på bra ställen i sverige att handla ifrån?
mvh
Niklas
Men man skall hålla sig till EN tillverkares produkter va? Hittade även Kiilto "Start Primer" i källaren men då är (MD16) 4716 ett bättre val väl? Jon, det står både (MD16) och 4716 på min flaska så du hade nog rätt i att det är samma produkt. Men eftersom fältet är så lättgenomskådligt
så är det ju skönt om tillverkarna byter namn på sina produkter lite då och då...
Tillverkarna är inte alls så hårda på att man ska använda deras egen primer när det gäller annat än tätskikt. Man kan ju se det som att det för många tillverkare är okej att man spacklar på befintligt underlag utan primer om underlaget är bra bundet. Och om befintligt underlag nu råkar vara en vägg med någon annan tillverkares primer så att säga så är det ju definitivt grönt.
Och man kan absolut blanda fabrikat friskt utom när det gäller just primer under tätskikt, tätskikt och fix. Det har tillverkarna inget emot.
Och man kan absolut blanda fabrikat friskt utom när det gäller just primer under tätskikt, tätskikt och fix. Det har tillverkarna inget emot.
Klicka här för att svara