9 112 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Kakel vs klinkers
Kaklingen är på gång i badrummet nu och vi ska hämta klinkers imorgon. Nu är det så att vi, vid dusch- och badkars-blandarna, tänkt gå upp med 1 ½ klinkersplatta på väggen, ända upp till tak. Kaklet och klinkersen är lika tjocka, men hur gör man med fogen? Ska man ta kakelfog mellan kakel och klinkers och klinkersfog mellan klinkers och klinkers, på väggen?
Och hur hopplöst är det att borra i klinkers?
Och hur hopplöst är det att borra i klinkers?
Jag hade kört med väggfogen i fogen mellan klinkers och kakel, och sannolikt även mellan själva klinkerplattorna, även om det säkert skulle se bra ut med klinkerfogen där. Ska du ha klinkersockel runt rummet brukar man foga den med golvfogen, och då kanske det är vettigt att gå upp med golvfogen även på klinkersremsorna på vägg.
Det är inte alls hopplöst att borra i klinkers, med rätt borr. Sök lite så hittar du nog en tråd där detta diskuteras.
Det är inte alls hopplöst att borra i klinkers, med rätt borr. Sök lite så hittar du nog en tråd där detta diskuteras.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlägg
Jag brukar köra med klinkerfog på alla väggar också. Den är mycket starkare än kakelfog och klarar ev. sjuvningar i väggkonstruktionen bättre.
Nackdelen är att den är lite grövre i ytan och något svårare att använda (söligare).
Nackdelen är att den är lite grövre i ytan och något svårare att använda (söligare).
Jag satte en pelare vid duschblandaren med klinkermosaik som matchar klinkersen på golvet. Valde den mörkare fogen där mosaiken och kakelplattorna möts på väggen. Blev mycket bra, nog bra mycket bättre än om jag tagit den ljusare kakelfogen.
Du förstår väl att du måste visa upp bildbevis på det hela.phl skrev:
Påminner mig om att jag måste göra den där bildtråden nu när badrummet börjar bli klart...
Fick in någon bild, tyvärr har jag ingen bra vidvinkel på kameran så det blev småbilder i stället. Skit i duschslangen, den hittade jag i källaren och duger tills vidare

Fick in någon bild, tyvärr har jag ingen bra vidvinkel på kameran så det blev småbilder i stället. Skit i duschslangen, den hittade jag i källaren och duger tills vidare

Jag tror att plattformaten har stor betydelse för hur man ska välja att göra. I phls fall känns det självklart att ha klinkerfogen även i fogen där klinkers möter kakel, men hade det varit mindre kakel på båda sidor om en remsa med större klinkers så kanske tvärtom hade varit att föredra.
Klicka här för att svara