Hallå där!

Håller på att renovera mitt badrum själv. Jag har tagit ner allt kakel samt lagt på ny puts och våtrumsspacklat.

Tanken är nu att jag ska fuktspärra. Har köpt primer och tätmembran från Kiilto.
Hur är tanken att jag går till väga nu ?

Ska jag lägga fiberremsor innan jag fuktspärrar ? eller fuktspärrar jag först, lägger på fiberremsor och fuktspärrar igen ?

Ska jag ha primer först och sen tätmembranet ?

Golvet är ca 2.5 kvm och väggarna är ca 14 kvm. Ska jag fuktspärra hela rummet eller bara runt dusch och toa ?

Jag bor i lägenhet (bostadsrätt), inte behöver jag väll föreningens tillåtelse för att renovera själv ? Bor på 2:a våningen, lite rädd att det ska bli läckage..

Många frågor blev det, men jag hoppas att ni kan hjälpa till :)

mvh Olle

Svarar på det jag kan.

Primer lägger du alltid först och hela rummet ska fuktspärras.

Tack för snabbt svar :)

så primer innan fiberremsorna å "hörnstopparna" ?

Ja primer är ju för att öka vidhäftningen.

så primer har inget med fuktspärr att göra ? det ökar alltså bara själva häftningen då jag lägger fiberremsor å fuktspärren?

Hej,
Kiilto har bra monteringsanvisning på
http://www.kiilto.se/attachments/vattentata_vatutrymmen.pdf

Normalt brukar det vara ok med den typen av renovering i bostadsrätt så
länge det är fackmannamässigt utfört. Men det skadar inte att kolla med styrelsen.
Stammar etc är föreningens ansvar. Kan också vara bra att kolla med styrelsen så att
inga stamrenoveringar etc är inplanerade den närmsta tiden...
/M

Stammarna är redan bytta så det är inget problem.

Kom på en till fråga. Ska jag ha primer på väggarna eller räcker det med golvet (betong) som kiilto visar?

Tack för monteringssanvisningen Mats!

Grundregeln är att du skall följa den anvisning som tillverkaren tillhandahåller slaviskt. Är det något som inte framgår av deras anvisningar så välj ett annat fabrikat.

Tänkte bara kolla: Du vet väl att om golvbrunnen är för gammal (tror det är tidigare än -91) så måste den bytas?

Har du kontrollerat att våtrumspacklet är lämpligt för plattsättning?

hempularen skrev:
Grundregeln är att du skall följa den anvisning som tillverkaren tillhandahåller slaviskt. Är det något som inte framgår av deras anvisningar så välj ett annat fabrikat.

Tänkte bara kolla: Du vet väl att om golvbrunnen är för gammal (tror det är tidigare än -91) så måste den bytas?

Har du kontrollerat att våtrumspacklet är lämpligt för plattsättning?
Jo jag vet det där om golvbrunnen, men jag tror knappast att den är från tidigare än -91. Hur tar man reda på det ?

Men om det inte står nått om primer på väggarna, så kan det väll inte skada att sätta primer på väggen först ?

Angående våtrumsspacklingen, så vet jag faktiskt inte, men spelar det någon roll ? Vad kan hända ? Våtrumsspackel är väll just till för det..

Spackel är inte bra att sätta plattor mot.

ThomasLindgren skrev:
Spackel är inte bra att sätta plattor mot.
Ligger puts bakom spacklingen. Sen ska ju primer/fuktspärr på samt fix, tror du inte det håller ?

Men du, läs den klistrade tråden längst upp, och gör som hempularen säger, följ monteringsavisningen slaviskt. Står det att du inte ska prima så ska du inte göra det. Våtrumsspackel ska du under inga omständigheter ha under keramik, inte heller under tätskiktet.

Vad gäller brunnen räcker det inte att tro, du måste veta. Ta en bild och lägg upp så kanske vi kan hjälpa dig om du inte är säker.

Tack för era synpunkter,

låt oss snacka worst-case-scenario

låt oss säga att golvbrunnen är från före -91. Jag har haft vårtumsspackel samt puts på väggarna. Mot putsen och spacklet la jag fuktspärren direkt. Har kört 1 gång, men ska göra minst 1 eller 2 ggr till.

Vad pratar vi för risker ?
1.) Total vattenskada - ej ersättning från försäkringsbolag pga ej fackmannamässigt utfört
2.) Det fungerar, men är inte att rekommendera
3.) Spelar ingen roll
4.) Börja om från början

mvh Olle

Jag säger 1 och 4.

Vet inte om jag har psyket kvar för att börja om på nytt med allt.. :(

Bor i en 2a å har ingen toa eller dusch under tiden jag håller på. Men vad ere egentligen för risk jag tar när det t.ex e våtrumsspacklat ?
Är det risk att det ska lossna eller varför ere så dåligt ?

Bifogar 2 bilder så ni kanske kan se hur det ser ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.