Okej.. fogningen har börjat. Det jag undrar över är:

Det ramlar ner små bitar på golvet, är det jobbigt att ta bort dom då det stelnat, eller e det lika bra att plocka bort skräpet nu på en gång ?

När vet man när man ska sluta "tvätta" väggarna ? Håller ju på febrilt med svampen då jag ser att väggen "byter" färg.. Vill ju inte gärna ha fog över kaklet :)
Har säkert tvättat väggarna ett 20-tal gånger nu..

Ta bort spilld fog innan den brinner.

Tvätta när fogen bär för tryck med fingret. Gör först en grovtvättning, för att få bort det mesta och forma fogarna. Sedan sköljer du ur svampen ordentligt och drar av en sträcka, kanske en-en och en halv meter, sedan sköljer du svampen igen. Denna fintvättning lämnar en nästan helt ren yta, behövs kanske lite efterpolering med en torr trasa dagen efter.

`rzr skrev:
Okej.. fogningen har börjat. Det jag undrar över är:

Det ramlar ner små bitar på golvet, är det jobbigt att ta bort dom då det stelnat, eller e det lika bra att plocka bort skräpet nu på en gång ?

När vet man när man ska sluta "tvätta" väggarna ? Håller ju på febrilt med svampen då jag ser att väggen "byter" färg.. Vill ju inte gärna ha fog över kaklet :)
Har säkert tvättat väggarna ett 20-tal gånger nu..
20 gånger?? Normalt så tvättar man 2-3 ggr... Jag fixar alltid till fogdjupet och jämnheten i fogen vid första tvättningen, sen vid den andra tvättningen så är det bara att se till att plattan blir ren och att det inte blir fogrester kvar runt fogen. Om det är en besvärlig platta, så tvättar jag en 3 gång....

Tjena Jon_h! Nu va du före...igen! :)

Hehe, ja.. :)

Fogen är hård och jag polerar.. men det blir lixom lite flammigt. Men det kanske ska bara så tills man polerat sista gången.

Vad är flammigt, plattorna? Om så, är de blanka eller matta?

plattorna, blanka mosaikplattor.. kanske måste brinna över natten innan jag tvättar igen

Men du säger att du polerar nu, menar du med våt svamp? För den sista slöjningen som blir brukar släppa fint dagen efter med torr trasa, om det är blanka plattor. I nödfall få man köra en försiktig syratvätt, men det ska inte behövas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.