Pga ojämnt golv, rördragningar till höger & vänster (både toalettrören & rören till handfat & blandare) så blev skarvarna mellan gipsskivorna på väggen inte helt raka. Det glappar således ca 5 mm i nderkant, smalnar av uppåt & glappar inte alls upptill.

Vår tanke först var att spackla igen glappet med våtrumsspackel, och sedan sätter vi ju fiberremsor i samband med tätskiktet. Men nu tyckte jag mig läsa i någon annan tråd att man inte ska använda våtrumsspackel på vägg!?

Kan man använda annat spackel, eller kan man helt enkelt bara strunta i spackel över huvudtaget och köra fiberremsor + tätskikt som planerat ändå?

Tacksam för snabba svar!

Inget våtrumsspackel, men ni kan lägga igen springorna med ett cement- eller gipsbundet spackel. Latexfog fungerar också när det är så smala springor det rör sig om.

Tusen tack. Latexfog är inköpt (hade bara vattenbaserade spackel + våtrumsspackel här nere i affär´n) så nu ska jag fortsätta jobba här :-)

fialottan skrev:
Tusen tack. Latexfog är inköpt (hade bara vattenbaserade spackel + våtrumsspackel här nere i affär´n) så nu ska jag fortsätta jobba här :-)
Som påpekats många gånga tider är "våtrumsspackel" varken lämpligt eller godkänt. Använd cement- eller gipsbundet spackel som jon_h säger.

jon_h: Är "vanlig" latex godkänd att lägga i beskrivna skarvar eller måste det vara någon speciell sort. Själv hade jag nog använt lämplig silikon.

Silikon är inte bra om det skall fästas något på det, i princip inget fäster på silikon.

hempularen skrev:
Silikon är inte bra om det skall fästas något på det, i princip inget fäster på silikon.
Det är sant. Men springan är beskriven som "liten". Valet av silikon istället för latex är för mig p.g.a. mögel/beständghet. Därför jag undrar om det är någon speciell sorts latex.

Silikon ska du absolut inte använda, tätskiktet fäster inte på det. Det behöver knappast vara mögelbeständigt, gipsen är ju absolut inte det. Vanlig latexfog duger utmärkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.