2 786 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Spackla på vägg?
Pga ojämnt golv, rördragningar till höger & vänster (både toalettrören & rören till handfat & blandare) så blev skarvarna mellan gipsskivorna på väggen inte helt raka. Det glappar således ca 5 mm i nderkant, smalnar av uppåt & glappar inte alls upptill.
Vår tanke först var att spackla igen glappet med våtrumsspackel, och sedan sätter vi ju fiberremsor i samband med tätskiktet. Men nu tyckte jag mig läsa i någon annan tråd att man inte ska använda våtrumsspackel på vägg!?
Kan man använda annat spackel, eller kan man helt enkelt bara strunta i spackel över huvudtaget och köra fiberremsor + tätskikt som planerat ändå?
Tacksam för snabba svar!
Vår tanke först var att spackla igen glappet med våtrumsspackel, och sedan sätter vi ju fiberremsor i samband med tätskiktet. Men nu tyckte jag mig läsa i någon annan tråd att man inte ska använda våtrumsspackel på vägg!?
Kan man använda annat spackel, eller kan man helt enkelt bara strunta i spackel över huvudtaget och köra fiberremsor + tätskikt som planerat ändå?
Tacksam för snabba svar!
Som påpekats många gånga tider är "våtrumsspackel" varken lämpligt eller godkänt. Använd cement- eller gipsbundet spackel som jon_h säger.fialottan skrev:
jon_h: Är "vanlig" latex godkänd att lägga i beskrivna skarvar eller måste det vara någon speciell sort. Själv hade jag nog använt lämplig silikon.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Silikon är inte bra om det skall fästas något på det, i princip inget fäster på silikon.
Klicka här för att svara