5 908 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Nya regler 1/7
Enligt nya regler får man ju inte ha pappersbeklädd gips som underlag i badrum.
Vi har köpt ett hus med oinredd ovanvåning, där allt på ovanvåningen är gjort så långt att alla innerväggar, all el och vvs är klar. Det finns två badrum på ovanvåningen och båda har gipsväggar. Fråga: eftersom dessa väggar restes innan de nya reglerna infördes, är det då ok att gå vidare med ytterligt arbete?
Har även läst att en dispens på ett år gäller, utom för ytterväggar, dessa får inte ha gips. Fråga: är det ok att sätta godkända skivor utanpå den befintliga gipsen, eller måste gipsen först rivas ner så att endast de godkända skivorna är sitter på reglarna?
Vi har köpt ett hus med oinredd ovanvåning, där allt på ovanvåningen är gjort så långt att alla innerväggar, all el och vvs är klar. Det finns två badrum på ovanvåningen och båda har gipsväggar. Fråga: eftersom dessa väggar restes innan de nya reglerna infördes, är det då ok att gå vidare med ytterligt arbete?
Har även läst att en dispens på ett år gäller, utom för ytterväggar, dessa får inte ha gips. Fråga: är det ok att sätta godkända skivor utanpå den befintliga gipsen, eller måste gipsen först rivas ner så att endast de godkända skivorna är sitter på reglarna?
Jag skulle gissa att om badrummet inte är påbörjat (jag antar du ha har en icke påbörjat bad) så är det inte enligt branchreglerna. OBS! Branchregler är inte lagkrav, men de fleskta försäkringsbolag vill att du skall jobba enligt dem. Om du inte bryr dig om att badrummet skall gå poå försäkringen så kan du väl skita i det?
Eller bygg på och "anse" att badet är byggt innan 1/7 2007. OM du säljer huset inom snar farmtid med "oförsäkringsbart" badrum måste det framgå till köpare, anars blir det mycket troligt ett dolt fel som du kommer få betala.
Jag skulle bygga rätt ditrekt? Vad är problemet med det? Byta ut gips mot fibercement går ju på nolltid......
Kan inte svara på din fråg om att sätta fibercement uppepå.
Eller bygg på och "anse" att badet är byggt innan 1/7 2007. OM du säljer huset inom snar farmtid med "oförsäkringsbart" badrum måste det framgå till köpare, anars blir det mycket troligt ett dolt fel som du kommer få betala.
Jag skulle bygga rätt ditrekt? Vad är problemet med det? Byta ut gips mot fibercement går ju på nolltid......
Kan inte svara på din fråg om att sätta fibercement uppepå.
Eftersom att plastmatta som tätskikt är fullgott som tätskikt med tillräckligt ångmotstånd kan du helt enkelt låta gipsen sitta kvar och se till att använda dig av en entreprenör som kan sätta plastmatta som tätskikt bakom kaklet. Se GVK: http://www.gvk.se/upload/GIPSSKIVOR PÅ VÄGGAR I VÅTRUM 2007-06-13.pdf . Att använda sig av plastmatta som tätskikt är inte så mycket dyrare och är betydligt billigare än att använda sig av fibercementbundna skivor.
Kolla med ditt försäkringsbolag vad de har för krav / rekomendationer.
BBV är de branschregler som gäller vid keramikbeklädnad, oavsett om tätskiktet under är matta eller rollat. Enligt BBV ska man använda fuktokänsliga skivor under tätskiktet oavsett typ. Dock gör GVK bedömningen att man kan använda gips under matta och även under rollade tätskikt om ångmotståndet är tillräckligt högt. Jag delar den åsikten, utom i yttervägg med diffusionsplast bakom.callel skrev:Eftersom att plastmatta som tätskikt är fullgott som tätskikt med tillräckligt ångmotstånd kan du helt enkelt låta gipsen sitta kvar och se till att använda dig av en entreprenör som kan sätta plastmatta som tätskikt bakom kaklet. Se GVK: [länk] . Att använda sig av plastmatta som tätskikt är inte så mycket dyrare och är betydligt billigare än att använda sig av fibercementbundna skivor.
Hur menar du då lösningen för yttervägg ser ut om man använder sig av plastmatta som tätskikt?jon_h skrev:BBV är de branschregler som gäller vid keramikbeklädnad, oavsett om tätskiktet under är matta eller rollat. Enligt BBV ska man använda fuktokänsliga skivor under tätskiktet oavsett typ. Dock gör GVK bedömningen att man kan använda gips under matta och även under rollade tätskikt om ångmotståndet är tillräckligt högt. Jag delar den åsikten, utom i yttervägg med diffusionsplast bakom.
I mitt badrum som jag påbörjade - ahemmm - i december 2006 så har jag byggt såhär:
Masterboard mot yttervägg och vanligt gips på resten. Sedan har jag läst diverse trådar här innan de nya branschreglerna och bestämde mig då för Mataki Rubbox. Det är väl fortfarande okej med denna konstruktion hoppas jag? Jag drar snart iväg på semester och efter semestern kommer killen som ska spackla, gucka/tätskikta och kakla/klinkra....
Ska jag kanske byta gipsskivan mot masterboard i duschen som har 2 genomföringar för PEX rör? Det hinner jag innan semestern... Övriga (gips)väggar tänkte jag försöka undvika skruva hål i. Finns det inte vrålstarkt kakellim att köpa som håller för glasduschdörr (60cm) och små schampoohyllor?
Förexten, nu verkar tätskiktsleverantörerna fått eld i baken för nu finns det alla möjliga Rubboxliknande produkter att hitta hos Ardex, Maxit, ...etc...
Casco också men den verkade verkligen vara en snabbt ihopslafsad produkt...
Masterboard mot yttervägg och vanligt gips på resten. Sedan har jag läst diverse trådar här innan de nya branschreglerna och bestämde mig då för Mataki Rubbox. Det är väl fortfarande okej med denna konstruktion hoppas jag? Jag drar snart iväg på semester och efter semestern kommer killen som ska spackla, gucka/tätskikta och kakla/klinkra....
Ska jag kanske byta gipsskivan mot masterboard i duschen som har 2 genomföringar för PEX rör? Det hinner jag innan semestern... Övriga (gips)väggar tänkte jag försöka undvika skruva hål i. Finns det inte vrålstarkt kakellim att köpa som håller för glasduschdörr (60cm) och små schampoohyllor?
Förexten, nu verkar tätskiktsleverantörerna fått eld i baken för nu finns det alla möjliga Rubboxliknande produkter att hitta hos Ardex, Maxit, ...etc...
Hittade limmet som besvarar min fråga i tidigare inlägg. Limmet jag har till min LUXskiva ska enligt kakelsättaren i butiken vara så grymt starkt att det håller för att limma fast glasdörren.
Bra! Jag slipper göra onödiga hål i tätskiktet!
Bra! Jag slipper göra onödiga hål i tätskiktet!
Klicka här för att svara