jon_h skrev:
Fibercementskivor eller golvgips. Men om man är lite vettig så lägger man ingen skiva alls ovanpå golvspånet, man spacklar bara. Det finns inte ett skäl i världen att lägga några skivor där.

De limmer som är godkända klarar skjuvkrafterna som blir mellan de båda lagen skivor vid belastning. Det klarar inte skruvar eller vanliga bygglimmer av under särskilt lång tid.
En kort fråga till.

Vår golvbtunn har killen monterat dikt intill osb:n. Då måste han sätta dit enn upphöjningsring, eller hur?

Ja, det måste han. Och jag tror fortfarande inte på att det kommer fungera att spackla på OSB.

jon_h skrev:
Ja, det måste han. Och jag tror fortfarande inte på att det kommer fungera att spackla på OSB.
Fungera? Menar du att det inte kommer att fästa? Eller menar du ur krav-synpunkt.

Dvs skall vi påpeka detta, eller kommer hantverkare inse det själv. Han skall använda Lip produkter.

Jag tror att kan finnas viss risk för vidhäftningsbrott mellan skivan och spacklet med tanke på hur mycket OSB rör sig, men jag är inte säker, har aldrig stött på att någon fått för sig att lägga OSB under spackel, men jag kan inte begripa varför skivan ligger där överhuvudtaget. Om det är spån under är det fullständigt onödigt med fler skivor på det, och är det inte spån under så är det katastrofalt fel.

Sedan är det väl klart att ni ska påpeka det, varför skulle ni chansa på att hantverkaren själv inser att han gjort fel, det känns ju inte särskilt sannolikt..?

jon_h skrev:
Jag tror att kan finnas viss risk för vidhäftningsbrott mellan skivan och spacklet med tanke på hur mycket OSB rör sig, men jag är inte säker, har aldrig stött på att någon fått för sig att lägga OSB under spackel, men jag kan inte begripa varför skivan ligger där överhuvudtaget. Om det är spån under är det fullständigt onödigt med fler skivor på det, och är det inte spån under så är det katastrofalt fel.

Sedan är det väl klart att ni ska påpeka det, varför skulle ni chansa på att hantverkaren själv inser att han gjort fel, det känns ju inte särskilt sannolikt..?
OK, han får nog riva bort golvet igen då. Vi tror att han har lagt 22mm spånskiva och sen osb, tyvärr limmat och lim skruvat ihop allt.......

Är det här verkligen att förvänta sig av certifierad hantverkare. Vi har (observera som lekmän) påpekat massor med saker som regelavstånd mm mm då han gjort fel.....

Skulle det funka med

Spånskiva - osb- minerit - golvspakel?

Om det nu är jälkigt jobbit att bryta bort osbn?

Ja, det skulle nog fungera bättre. Men jag har funderat lite om jag kanske förhastade mig. Med tanke på att det fungerar att spackla på trä om man gör det rätt, så borde det gå även på OSB. Men kolla för fasen med spackel- och skivleverantörerna. Du har ju, om man läser dina trådar, förstått vikten av att följa regler, så även om det fungerar så gäller det att man gör en konstruktion som godkänns av leverantörer och försäkringsbolag.

Men jag ifrågasätter din byggares kompetens, det är för mig helt obegripligt att han lagt OSB.

Jo, jag håller med. Men vad skall man göra åt det mitt uppe i bygget?

Han har ju aöla papper som krävs. Dessutom är han underleverantör - inte de vi skrivit kontrakt med.

jon_h skrev:
Men jag har funderat lite om jag kanske förhastade mig. Med tanke på att det fungerar att spackla på trä om man gör det rätt, så borde det gå även på OSB. Men kolla för fasen med spackel- och skivleverantörerna. Du har ju, om man läser dina trådar, förstått vikten av att följa regler, så även om det fungerar så gäller det att man gör en konstruktion som godkänns av leverantörer och försäkringsbolag.

Men jag ifrågasätter din byggares kompetens, det är för mig helt obegripligt att han lagt OSB.
OK, sakll låta hantverkaren kolla upp om det är ok och leverera papper till oss på detta.

Menar du att försäkringsbolaget jkan svara på om OSB är ok? Kommer de inte bara säga att det sakll byggas fackmannamässigt - vi som lekmän kan ju omöjligt veta om konstiga konstruktioner är ok?

Det finns i regel folk på försäkringsbolagen som kan uttala sig om de konstruktioner man ska använda. Jag har rådgjort med försäkringsbolag vid flera tillfällen när det har varit lite speciella omständigheter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.