Hej,

Jag undrar om det är vanligt att man som kund måste vara så aktiv?

Vi har lejat bort bygge av vårt badrum till en crtifierad firma (PER certifiering) samt skrivit ett bra, heltäckande kontrakt som vi tagit grunden till från villaägarnas riksförbund.

Nu håller de på och redan har vi (som är lekmän) påpekat en massa felaktigheter. Tex så, måste man inte regla upp bättre på minerit 8mm? Jo då, det visade sig vara fel.
Kan du verkligen använda vanligt trälim till att skruva golvet? Nej, det visade sig vara fel. Är det verkligen bra med osb på golvet? Troligtvis fel, där är vi nu.

De har alltså kommit bara till grunden och redan en mnassa konstigheter som tom vi ser.

Är det så här? Någon som har erfarenhet? Som kund till totalentreprenad bör man alltså läsa in sig på minsta detalj o dubbelkolla ALLT?

Det är väldigt vanligt med mycket fel i branschen, ja. Vill man ha det rätt gjort så gör man klokt i att kolla själv att de gör rätt.

För övrigt finns det inga certifierade firmor, man kan däremot vara behörig enligt PER's branschregler (eller BBV dårå).

Snailman
Började fundera på att bygga för nästan ett år sen, då hade jag tänkt att leja ut en del, men efter att ha läst sådant som tex ni har skrivit, så har jag konstaterat att jag ändå är tvungen att lära mig allt, oavsett om jag lejer eller ej, och då jag ändå måste lära mig allt, så kan jag ju lika gärna göra allt jobbet själv...:rolleyes:

Värst råkade de väl ut, som till sin byggare särskilt poängterade att de inte kunde något sjäva, och inte hade någon tid att avvara för att själva övervaka och leda bygget....

Vi tycker nästan synd om hantverkarna ibland också, att vi är där o kollar o frågar o kollar upp. Måste vara as-jobbigt.

Meeeeen, de har ju lagt upp det så för dem själva. Senast idag var vi o tittade o hittade fler avvikelser från BBVs regler. Ett djupt andetag och ring på måndag. man försöker ju vara trevlig, men blir mer o mer sur.

OK - behörig företag.......inte certifierat. Utbildningen verkar ju dock vara totalt 3 dagar....låter ju gediget!

:-)

Det är en oerhört ytlig utbildning, det krävs att man vill lära sig och att man läser på på egen hand för att man ska få koll på detta. Den är i princip två dagar, den sista dagen är i en tätskiktsleverantörs regi och tar ett par timmar.

Snailman
Räcker det inte med att EN på företaget gått kursen för att det ska vara certifierat oxå...

Nej, alla som jobbar med tätskikt måste gå två av kurserna, arbetsledare en av de två plus en tredje, och enmansföretagare alla tre.

(Och igen, det heter inte certifierat utan behörigt.. :) )

Och sen tjänar de som en underläkare!

Jag tycker det borde ställas högre kunskapskrav - praktiska så klart!

Ett badrum som tar 1 månad kostar ju runt 100.000 och gjörs av 1 person.

Det finns dock en anledning varför jag anser det vara värt att leja bort. om du som jag är teoretiker och inte ens kan montera en dörrkarm. Då är det kanske bättre att faktiskt läsa på och hänga över hantverkarens huvud och titta på materialet.

He,he...

Om man lejer bort så se till att ta referenser och tänk på att ta papper på alla överenskommelser.
Billigaste anbud är inte alltid rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.