2 924 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Mina badrums frågor
1. Har flyttat en garderobsvägg för att få plats med badrum. Reglade upp en ny vägg på 400cc,har tänkt sätta plyfa och sen våtrumsgips som är 900mm. Går det bra och skruva gipsen i plyfan eller måste den skruvas i reglarna. (kanske bara är fibercement skivor som skall skruvas i regel, hade först tänkt mig 1200mm gips men ändrade mig).
2. På ytterväggen som är snedtag har jag 1200cc mellan takstolarna, blir ju svårt och regla på höjden (kan ju inte gärna skruva fast regeln i yttertaket).kan jag kortla mellan takstolarna där.
3. om det blir ja på fråga ett vilken tjocklek på plyfa är lämplig för gipsens skull.
4. och är det lämpligt att skära i våtrumsgips på längden.tänker på att i hörnet
ligger takstolen i yttervägg, 1200cc måttet krymper där med några centimeter.
(kanske va en rätt dumfråga varför skulle man inte.)
Tack i förhand.
2. På ytterväggen som är snedtag har jag 1200cc mellan takstolarna, blir ju svårt och regla på höjden (kan ju inte gärna skruva fast regeln i yttertaket).kan jag kortla mellan takstolarna där.
3. om det blir ja på fråga ett vilken tjocklek på plyfa är lämplig för gipsens skull.
4. och är det lämpligt att skära i våtrumsgips på längden.tänker på att i hörnet
ligger takstolen i yttervägg, 1200cc måttet krymper där med några centimeter.
(kanske va en rätt dumfråga varför skulle man inte.)
Tack i förhand.
1. Det räcker att skruva i plyfan. Men det skadar naturligtvis inte om man hittar en regel.
2. Jepp, du kan kortla.
3. 12 mm är lämpligt.
4. Självklart går det bra. Annars skulle det inte gå att ha våtrumsgips i särskilt många rum..
2. Jepp, du kan kortla.
3. 12 mm är lämpligt.
4. Självklart går det bra. Annars skulle det inte gå att ha våtrumsgips i särskilt många rum..
Har jag förstått rätt att golvspånen läggs tvärs över golvbjälkarna?.Har lite problem med måtten 60cc vissa ligger tätare några cm,kan man spika på en regel på bjälken så inte skarven hamnar i luften. i sådana fall skall regeln va 220x45 eller kan jag använda mindre.(att kapa spånten hade kanske inte vart och rekomendera?)
Sedan står några bjälkar lite snett ca 3-5 mm bör jag hyvla av dom på topparna.
Tack i förhand.
Sedan står några bjälkar lite snett ca 3-5 mm bör jag hyvla av dom på topparna.
Tack i förhand.
Jepp, man lägger skivorna tvärs bjälklaget. Det finns skivor som får skarvas fritt i luften, då behöver du inte bekymra dig om att träffa en bjälke med skarven. Annars kan du gott slå på en bit virke på sidan av bjälkarna, men det behöver inte vara så grov som 45x220. 45x70 eller till och med 45x45 räcker bra. Tänk på att om det till exempel är två bjälkar som ligger närmare varandra, medan övriga ligger på rätt c/c-avstånd så kommer förskjutningen av skarvarna att fortsätta över resten av golvet, när det väl har börjat.
Att hyvla av kanten på sneda bjälkar lite är en god idé.
Att hyvla av kanten på sneda bjälkar lite är en god idé.
Ok va bra, passar på och frågar om mina planer på håltagning närmast husväggen på 7st bjälkar (220x80) till dusch avloppet (klarar man sig med 50mm rör eller bör det va 75mm?) har tänkt skruv limma 12 mm plyfa på var sin sida.vågar jag göra detta tro, kanske bättre och ta hem en byggmästare eller kvalitetsgubbe som får räkna på detta, vad tror ni?
Eller om jag lägger i 220x45 skruvlimmade reglar där avloppet går och sen fortsätta med 45x45 reglar för förkutningen av spånskivorna. som vi sa i förra inlägget. då bör det väll hålla.
Eller om jag lägger i 220x45 skruvlimmade reglar där avloppet går och sen fortsätta med 45x45 reglar för förkutningen av spånskivorna. som vi sa i förra inlägget. då bör det väll hålla.
Klicka här för att svara