7 334 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Hur gör man med golv av osb, elvärme och regling under minerit 8mm?
Sida 1 av 2
Hej,
Nu är golvet helt plant i vårt badrum. Brunn monterad och nu skall det dit elvärme, spackel fuktspärr o kakel....
Golvet består nu av osb plattor, när jag nu skall skapa lutning, skall det då vara minst 15 mm vid golvbrunnen? jag skall ju inte ha elvärme vid brunnen? eller räcker det med 12 där? Lutningen kommer ju bygga upp 15 där elslinga börjar.
Skall armeringsnätet täcka hela golvet, även där elslinagan inte ras, dvs under badkar? Eller kan man lägga armeringsnät enbart där golvvärmen är?
Hur mycket bygger det noramat upp? 3-4 cm?
Ytterligare en fundering, vår hantverkare har reglat cc60 på väggar vinkelrätt men satt upp reglar horizontellt och skall ha minerit VT plattor som är 8mm på detta.
Är detta troligtvis ok, eller säger branchreglerna att man måste regla upp minst 45 vinkelrätt?
Och så slutligen:
Hur är det med platsen mot yttervägg, är det ok att ha kvar den enligt nya branchregler?
Nu är golvet helt plant i vårt badrum. Brunn monterad och nu skall det dit elvärme, spackel fuktspärr o kakel....
Golvet består nu av osb plattor, när jag nu skall skapa lutning, skall det då vara minst 15 mm vid golvbrunnen? jag skall ju inte ha elvärme vid brunnen? eller räcker det med 12 där? Lutningen kommer ju bygga upp 15 där elslinga börjar.
Skall armeringsnätet täcka hela golvet, även där elslinagan inte ras, dvs under badkar? Eller kan man lägga armeringsnät enbart där golvvärmen är?
Hur mycket bygger det noramat upp? 3-4 cm?
Ytterligare en fundering, vår hantverkare har reglat cc60 på väggar vinkelrätt men satt upp reglar horizontellt och skall ha minerit VT plattor som är 8mm på detta.
Är detta troligtvis ok, eller säger branchreglerna att man måste regla upp minst 45 vinkelrätt?
Och så slutligen:
Hur är det med platsen mot yttervägg, är det ok att ha kvar den enligt nya branchregler?
Hej!
Svarar lite så gott jag kan...
Spackel och golv:
Spackelhöjd beror lite på regelavstånd. Har du cc60 på golvreglar och sedan 22mm golvspån och har ett badrum mindre än 10m2, då får du spackla minst 15 mm. Fallet närmast brunn blir då mindre, 13 mm närmast brunn, vilket är okej eftersom fallet är ganska "kraftigt" närmast brunn och du når snabbt 15 mm. Har du cc30 och 22mm golvspån så tror jag det var 13 mm minimum på spacklet. Står att läsa till exempel på: maxit se - Hem
Men OSB på golv? Det har jag inte läst något om på forumet!? Är det godkänt av din OSB fabrikör?
Armeringsnät:
Vad har du för gediget armeringsnät? Mitt är ganska tunt, 2-3 mm i bygghöjd.... Armeringsnätet tror jag bara är till för att "lyfta upp" värmeslingorna lite från golvspånet och minska brandrisken.
Regelverk väggar:
Vanligtvis om man kör enkelgips är det cc 30 eller cc 45 (kommer inte ihåg). Dubbelgips kan du köra cc 60. Det finns nu andra trevliga (med mindre trevliga priser) skivor som Minerit och Masteroboard. Här är det är skivtillverkaren som ska uppge vilka cc avstånd som gäller vid olika materialtjocklekar.
Plasten:
Omdiskuterad utan dess like här på forumet. Sök på plast och yttervägg så får du nog tusen svar. Men lite kort: de nya branschreglerna föreskriver oorganiska skivor i yttervägg. Gipsskivor är ajabaja.
Svarar lite så gott jag kan...
Spackel och golv:
Spackelhöjd beror lite på regelavstånd. Har du cc60 på golvreglar och sedan 22mm golvspån och har ett badrum mindre än 10m2, då får du spackla minst 15 mm. Fallet närmast brunn blir då mindre, 13 mm närmast brunn, vilket är okej eftersom fallet är ganska "kraftigt" närmast brunn och du når snabbt 15 mm. Har du cc30 och 22mm golvspån så tror jag det var 13 mm minimum på spacklet. Står att läsa till exempel på: maxit se - Hem
Men OSB på golv? Det har jag inte läst något om på forumet!? Är det godkänt av din OSB fabrikör?
Armeringsnät:
Vad har du för gediget armeringsnät? Mitt är ganska tunt, 2-3 mm i bygghöjd.... Armeringsnätet tror jag bara är till för att "lyfta upp" värmeslingorna lite från golvspånet och minska brandrisken.
Regelverk väggar:
Vanligtvis om man kör enkelgips är det cc 30 eller cc 45 (kommer inte ihåg). Dubbelgips kan du köra cc 60. Det finns nu andra trevliga (med mindre trevliga priser) skivor som Minerit och Masteroboard. Här är det är skivtillverkaren som ska uppge vilka cc avstånd som gäller vid olika materialtjocklekar.
Plasten:
Omdiskuterad utan dess like här på forumet. Sök på plast och yttervägg så får du nog tusen svar. Men lite kort: de nya branschreglerna föreskriver oorganiska skivor i yttervägg. Gipsskivor är ajabaja.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Varför drar ni inte slinga i duschen och under badkar? Slingan ska/bör dras överallt där det inte finns monterad utrustning direkt mot golvet. Om det inte är en självreglerande slinga.
Hej,
Jag undrar om dety är ok att istället för att regla upp vertikalt, att förstärka väggen genom att sätta dit horizontella små reglar mellan 60cc reglarna.
Vi skall ha minerit 8 mm på dess, det är vägg.
Dessuton indrar jag om osb är ok att ha på golvet?
Jag undrar om dety är ok att istället för att regla upp vertikalt, att förstärka väggen genom att sätta dit horizontella små reglar mellan 60cc reglarna.
Vi skall ha minerit 8 mm på dess, det är vägg.
Dessuton indrar jag om osb är ok att ha på golvet?
OSB är ingen bra idé under spackel på golv. Det rör sig för mycket. I ert fall bör ni ha golvspån, flytspackel som armeras över hela ytan (och nej moddha, det har ingenting med brandrisken eller ens golvvärmen att göra, det är en krymparmering mellan spackel och spån). En 13 mm förhöjningsring i brunnen räcker, om den är monterad i liv med golvspånet.
Kortlingarna, alltså de horisontella reglarna, är en helt okej lösning, bara c/c avståndet på dessa är högst det som anges av skivleverantören.
Kortlingarna, alltså de horisontella reglarna, är en helt okej lösning, bara c/c avståndet på dessa är högst det som anges av skivleverantören.
Ok, fasiken vad man måste påpeka saker - vi har anlitat en certifierad kille men ändå.....jon_h skrev:OSB är ingen bra idé under spackel på golv. Det rör sig för mycket. I ert fall bör ni ha golvspån, flytspackel som armeras över hela ytan (och nej moddha, det har ingenting med brandrisken eller ens golvvärmen att göra, det är en krymparmering mellan spackel och spån). En 13 mm förhöjningsring i brunnen räcker, om den är monterad i liv med golvspånet.
Nåja, är osb inte ens godkänt skulle du säga? Det är ju svårt för oss att påpeka saker som iofs är godkända.......bör vår entreprenör ha koollat med osb leverantören?
OK, då var osb utrett. Tur att detta forum finns. Vi har skrivit avtal att de skall bygga i enlighet med branchregler och fackmannamässigt och enligt GVK osv osv....med certifiernad firma med efter dubbelkolla av oss har vi avvärjt 3-4 fel hittils och då är de bara vid underlagsarbete. Dåligt!
MEN, vad tror du om el golvvärme då? Ermeringsnät skall ju då ligga i hela badrummet men vår byggkille vill inte ha elslingan under vårt badkar av någon andledning. Det är ett hörnbadkar 140x140 och tar upp rätts stor yta i badrummet.....kan det vara så att han vill spara pengar och köpa en mindre el-kabel?
MEN, vad tror du om el golvvärme då? Ermeringsnät skall ju då ligga i hela badrummet men vår byggkille vill inte ha elslingan under vårt badkar av någon andledning. Det är ett hörnbadkar 140x140 och tar upp rätts stor yta i badrummet.....kan det vara så att han vill spara pengar och köpa en mindre el-kabel?
I din så här gör du instruktion har du skrivit: Ovanpå golvspånskivorna lägger man en skiva som av leverantören rekommenderas för detta ändamål.jon_h skrev:
Kan du ge exempel på siktyper som är ok?
Dessutom: Observera att vanliga lim på tub, till exempel montagelim, PL400, trälim och liknande absolut inte får användas till detta (oavsett vad liraren på Byggmax säger)
Varför?
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Fibercementskivor eller golvgips. Men om man är lite vettig så lägger man ingen skiva alls ovanpå golvspånet, man spacklar bara. Det finns inte ett skäl i världen att lägga några skivor där.
De limmer som är godkända klarar skjuvkrafterna som blir mellan de båda lagen skivor vid belastning. Det klarar inte skruvar eller vanliga bygglimmer av under särskilt lång tid.
De limmer som är godkända klarar skjuvkrafterna som blir mellan de båda lagen skivor vid belastning. Det klarar inte skruvar eller vanliga bygglimmer av under särskilt lång tid.