Hej

Jag har låtit en golvfirma flytspackla mitt badrumsgolv för att jag ville vara säker på att det blev rätt fall och jämn yta. Nu ser jag att det är sprickor över hela golvet, inte stora, men de täcker hela golvet (se bilder nedan). Är detta något jag borde vara orolig för? Jag kan inte känna sprickorna när jag drar handen över dem, men de är synliga (och störande). Golvläggaren sa att han hade lagt ner armering i massan.

outputimage.php

outputimage.php

Mvh

Martin

Hur längesedan spacklades det? Vilket spackel? På vilket underlag? Hur tjockt?

Hur längesedan spacklades det? Vilket spackel? På vilket underlag? Hur tjockt?
- Det gjordes för 20 dagar sedan
- Massan som användes är Finja 260 Repair
- Det ligger på 22 mm golvspån som i sin tur ligger på gles (22*120 för vattenburen golvvärme) som i sin tur ligger på reglar cc 500.
- Avjämningsmassan är 30 mm som tjockast och 15 mm vid golvbrunnarna.

Det som känns lite olustigt är att sprickorna till stor del följer skarvarna mellan golvspånskivorna...

\Martin

Ett tillägg bara. Sprickorna började komma ett par tre dagar efter att massan lagts ut, och har blivit fler sedan dess.

Konstruktionen låter helt korrekt, förutsatt att bjälklaget är böjstyvt nog i sig. Jag skulle gissa att det är krymsprickor i spacklet, men jag har aldrig stött på en så kraftig förekomst. En spekulation skulle kunna vara att man blandat för mycket vatten i spacklet. Vad ska du ha för tätskikt på detta sedan?

Vad ska du ha för tätskikt på detta sedan?
Jag har köpt Maxit Serpo Z-line, limmar fast folien på väggar och golv med Maxit Floor 4815, tätar skarvar med remsor och Serpo 554 (enligt Maxits instruktioner)

\Martin

Då bedömer jag att det inte blir några problem. Det tätskiktet har inga bekymmer att hantera de små sprickorna (som sannolikt inte kommer röra sig mer ändå). Men jag kan förstås ha fel i min tro att det är krympsprickor, de kan också bero på svikt i bjälklaget. Vad har du för dimension och spännvidd på bjälkarna?

Bjälkarna är 75*200, cc 650. På dessa har jag limmat och skruvat fast 45*45-reglar på vardera sida för att få golvet i våg. Sedan har jag lagt kortlingar (också 45*45) mellan dessa reglar som sedan glesen ligger på. Avståndet mellan kortlingarna är cc 500 (vilket är taggen i mitt eget resonerande. Jag borde ha lagt dem tätare, men okunskap fick råda vid det tillfället).

Glesen ligger parallellt med bjälklaget och golvspånet ligger vinkelrätt mot bjälklaget.

\Martin

45x45 känns ganska klent för det du använt dem till, men i och med att det i praktiken ändå är bjälkarna som bär golvspånet så gör det ju inte så mycket. Golvspånet är skarvat över stöd, eller golvspån som får skarvas utan stöd? Och spännvidden då?

Skivorna ska klara att ligga utan stöd i skarvarna, om man får tro det produktblad som jag har hittat. Jag hade en kort fundering angående det vid monteringen, men trodde inte att det skulle vara något större problem då glesen "täcker upp" mellanrummen dels mellan kortlingarna och dels mellan bjälklaget.

Spännvidden på bjälklaget är knappt 4 meter

\Martin

Då tror jag att det är krympsprickor, som tätskiktet bör hantera utan bekymmer.

Förresten, vet du om det primades ordentligt före spacklingen?

Ja, jag primade golvet själv innan de kom.

Jag testade att lägga på tätskiktet i bastudelen i helgen och det känns väldigt stadigt (och det var sjukt kladdigt, särskilt när min 3-åring klev ner i hinken med golvlimmet:)).

\Martin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.