Vi renoverar vårt duschrum inrymt på en kattvind där vi har synliga bjälkar genom rummet på ca 50 cm höjd mellan takfot och snedtak. Vi har reglat upp en ny vägg och satt upp Ivaritskivor, men bjälken går genom väggen på flera ställen och det är omöjligt att få helt perfekt passning med skivan runt bjälken.

Vad bör vi täta med i skarven mellan skiva och träbjälke? En kille vi snackade med föreslog silikon, skulle det funka?

Skarvarna mellan skivorna ska vi klistra väv på och sedan spackla, men det kanske inte blir så bra i skarven skiva/bjälke?

Mattläggare ska lägga våtrumsmatta/väggmatta, och jag förmodar att de ser till att mattan ligger snyggt mot bjälken och sedan tätar med silikon.

Tacksam för tips!

Jag hoppas att bjälkarna sitter i de torra delarna av rummet..? Jag skulle i så fall föreslå att det tätas med en övermålningsbar fogmassa, typ latexfog.

Ja, bjälkarna sitter så långt bort från duschen man kan komma.

Man hör ofta sägas att badrum i gamla hus passar bäst i en nytillbyggnad, däri ligger verkligen en poäng.
Tyvärr har vi inte den möjligheten utan att göra våld på huset exteriört. Ett annat alternativ hade varit att upplåta ett av tre sovrum till nytt badrum men med tre barn som växer hade vi blivit tvungna att flytta.

Det andra lilla badrummet är inrymt under trappen till övervåningen, inte helt idealiskt det heller.

Bjälkarna har vi för övrigt tänkt "dränka" i linolja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.