9 181 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
renovera med masterboard
Sida 1 av 2
Hej
Jag skall renovera badrummet, gamla plasttapeteroch plastgolv är borttaget.
Väggarna består av bygglement som är av ca 15 mm krysslimmat trä:
På väggarna har jag tänkt skruva 10 mm masterboard
Fråga:
-avstånd mellan skruvar, skall plattorna limmas kant-kant,skall skarven armeras med glasfiberväv samt spacklas (i så fall spackeltyp)?
Golvet: halva golvet består av byggelement och rest. Golvspånskiva på reglar cc 25 cm
Allt är stumt
På golvet har jag tänkt skruva fast 10 mm masterboard för stablisering,
Därefter: primer, armeringsnät, el-värmekabel, flytspackel 15-35 mm, primer, tätskikt.
Är dessa lösningar ok?
Vilken primer, tätskikt bör väljas:
Jag skall renovera badrummet, gamla plasttapeteroch plastgolv är borttaget.
Väggarna består av bygglement som är av ca 15 mm krysslimmat trä:
På väggarna har jag tänkt skruva 10 mm masterboard
Fråga:
-avstånd mellan skruvar, skall plattorna limmas kant-kant,skall skarven armeras med glasfiberväv samt spacklas (i så fall spackeltyp)?
Golvet: halva golvet består av byggelement och rest. Golvspånskiva på reglar cc 25 cm
Allt är stumt
På golvet har jag tänkt skruva fast 10 mm masterboard för stablisering,
Därefter: primer, armeringsnät, el-värmekabel, flytspackel 15-35 mm, primer, tätskikt.
Är dessa lösningar ok?
Vilken primer, tätskikt bör väljas:
Skivorna ska monteras kant i kant, men hur tänker du att de skulle limmas? Ingen armering eller spackling över skarvarna, det löser man med tätskiktet sedan. Skruvas med 300 mm avstånd.
Nej, det är inte okej att göra som du tänkt. Ska du lägga skiva på golvet måste den hellimmas med särskilt lim, inga skruvar. Men det är helt meningslöst att lägga någon skiva på det befintliga undergolvet. Spackla direkt istället.
Primern under spacklet ska vara den som spackelleverantören anger. Primer under tätskikt ska vara den som tätskiktsleverantören anger.
Nej, det är inte okej att göra som du tänkt. Ska du lägga skiva på golvet måste den hellimmas med särskilt lim, inga skruvar. Men det är helt meningslöst att lägga någon skiva på det befintliga undergolvet. Spackla direkt istället.
Primern under spacklet ska vara den som spackelleverantören anger. Primer under tätskikt ska vara den som tätskiktsleverantören anger.
Hej Jon
För mig som amatör verkar det råda djungelns lagar inom denna branch och många svar .
Vid min fråga till masterboards agent karl ljungberg &co fick jag svaret:
limma med Ardex skivlim (samma som för gips) och det är ok att skruva och låta skruvarna sitta kvar
" tätskiktet skyddar mot ev skruv-rörelse" hmmmmmm.
Om nu det rek. limmet är ok för denna skiva (vad tycker du?) så tänkte jag limma och skruva masterboard samt flytspackla 15-35 mm , då kan väl inte skruvningen påverka tätskiktet?
För mig som amatör verkar det råda djungelns lagar inom denna branch och många svar .
Vid min fråga till masterboards agent karl ljungberg &co fick jag svaret:
limma med Ardex skivlim (samma som för gips) och det är ok att skruva och låta skruvarna sitta kvar
" tätskiktet skyddar mot ev skruv-rörelse" hmmmmmm.
Om nu det rek. limmet är ok för denna skiva (vad tycker du?) så tänkte jag limma och skruva masterboard samt flytspackla 15-35 mm , då kan väl inte skruvningen påverka tätskiktet?
Jag skulle inte heller tro att skruvarna i praktiken kan påverka, men de fyller ingen som helst funktion. Och Ardex skriver själva i sin monteringsanvisning för S48 att en av fördelarna med att limma är att om man skruvar kan skruvskallarna med tiden skada tätskiktet.
Men det är fortfarande helt bortkastat att limma skiva överhuvudtaget. Flytspackla direkt. Du måste ju ändå flytspackla ovanpå den limmade skivan.
Men det är fortfarande helt bortkastat att limma skiva överhuvudtaget. Flytspackla direkt. Du måste ju ändå flytspackla ovanpå den limmade skivan.
Tack för dina snabba svar
Orsaken till min envishet med skiva på golvet är att badrummet är byggt i två block.
Våtdelen kom i ett färdigt block med limmad matta och resterande 1/3 del med toa bestod av Byggelement, Våtdelens "reglar" hade dim. 200x20 mm, mao var det för mycket svikt för keramik-golv.
Jag sågade upp golvet och förstärkte varje regel med 2 st (en på varje sida) 175x45 mm och sedan lade jag 22mm golvspån på reglarna.
Det är för att ta upp ev rörelser mellan dessa två underlag som jag planerade masterbord på golvet innan flytspackel.
Förändrar denna förklaring dina åsikter
Orsaken till min envishet med skiva på golvet är att badrummet är byggt i två block.
Våtdelen kom i ett färdigt block med limmad matta och resterande 1/3 del med toa bestod av Byggelement, Våtdelens "reglar" hade dim. 200x20 mm, mao var det för mycket svikt för keramik-golv.
Jag sågade upp golvet och förstärkte varje regel med 2 st (en på varje sida) 175x45 mm och sedan lade jag 22mm golvspån på reglarna.
Det är för att ta upp ev rörelser mellan dessa två underlag som jag planerade masterbord på golvet innan flytspackel.
Förändrar denna förklaring dina åsikter
Tack för dina snabba svar
Förändrar denna förklaring dina åsikter ?
Förändrar denna förklaring dina åsikter ?
Kanske lite. Egentligen ska underlaget vara så böjstyvt att spacklet räcker som förstärkning, men om det är knepiga förhållanden har man större marginaler med skiva. Det är möjligt att det är befogat med skiva i det här fallet, men så fall är egentligen underlaget inte helt hundra. Fast har du förstärkt så mycket som går med rimliga medel så kan du kanske inte göra så mycket mer. Men fortfarande, skruva inte, eller ta bort skruvarna när limmet härdat. De fyller ingen funktion alls, och utgör enligt flera leverantörer (och enligt Byggkeramikrådet) en risk.
Var hittar jag masterboardskivor till bra pris?
Har varit på K-Rauta idag och dom tog 599kr/skiva.
Någon som köpt billigare nånstans?
Bor i Skåne
Linda
Har varit på K-Rauta idag och dom tog 599kr/skiva.
Någon som köpt billigare nånstans?
Bor i Skåne
Linda