Nu har vi beställt kakel och klinker hos en leverantör i stan.När vi började snack konstruktion uppstod det lite förvirring. Han vill inte godta min ide att lägga 15mm flytspackel utan vill att jag lägger 2 lager golvgips varav fallen spacklas i det sista lagret.Jag har cc 30 mellan reglarna och 22 mm golvspån ovan på det.Möjligen tycker nhan att jag kan använda minerit i stället för gips.
Dessutom tycker han att elvärme slingan ska ligga ovan tätskigt i sätt bruket.Kan det funka?
Allt enligt anvisningar av ARIDEX påstår han .
Vad göra?????

Han verkar galen och/eller fullständigt okunnig. Din konstruktion är utmärkt, hans är konstig. Till att börja med får du inte lägga tätskikt direkt på skivor, så du måste ändå spackla. Och spackla gör du med fördel direkt på spånet, som i ditt fall dessutom ligger upplagt mycket tätare än vad minimikravet är. Att lägga elslingorna i fästmassan är möjligt, men oerhört mycket svårare än att lägga dem i spacklet. Det är inte alla slingor som får ligga på den våta sidan, och man får dessutom sämre spriding av värmen.

Tack Det var vad jag trodde.;)
Finns det inga risker med sprickor och vidhäftning mot golvspånet?
Något att säga om ardex

Korrekt utfört, nej, inga alls. Helst fuktokänslig golvspån under. Primningen, inte för långt före flytspacklingen, är jätteviktig (kör du med bland annat Finjas grejer så ska spackelpulver borstas in i den våta primern), samt att spacklet blandas med rätt mängd vatten. Lägg armeringsnät av korrekt typ. Låt sedan inte spacklet stå utan att täckas med något under allför lång tid, om det inte ska beläggas inom ett par veckor så är det bra att slänga på en vända primer. Detta för att förhindra för kraftig uttorkning i ytskiktet med sprickor och kantresning som eventuella konsekvenser.

Ardex har fantastiskt bra produkter i mitt tycke. Jag kör dock med LIP när det gäller tätskikt samt fästmassa, avskyr att jobba med de dukbaserade tätskikten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.