Hej!

Jag funderar på huruvida man ska använda gips i taket i badrum egentligen :confused:

De nya branchreglerna stöder sig på teorin att pappret på gipsskivan ska kunna mögla p.g.a. bristfällig ångtäthet i dagens tätskikt.

Men gäller det bara väggarna ?

Taket utsätts ju för en väldig massa ånga när man duschar!
Kanske är minerit eller Masterboard ett bättre val ?

// Kim

Det är riskfritt med gips i taket i våtrum om man använder ett riktigt våtrumssystem med grundfärg och allt, och ser till täta takspringan så färgen kan gå ner och överlappa med tätskiktet. Problemet med gips i väggarna har uppstått enbart där man duschar och badar och där det följaktligen alltid ligger vatten mot täskiktet, alltså 24/7. Det torkar aldrig bakom plattorna i duschen i praktiken, vilket naturligtvis belastar tätskiktet något enormt och leder till en viss diffusion av fukt ut i bakomliggande skivmaterial. Har man dessutom en diffusionsplast i väggen så kommer fukten inte kunna ta sig vidare utan ackumuleras i skivorna.

Fuktbelastningen mot taket är högst momentan och består i huvudsak av vatten i ångform som snart ventileras bort. Det är absolut inga problem för färgen att stoppa det.

Vad bra! Tack för svar jon_h :) // Kim

Betyder det att man bör sätta masterboard eller mineritskiva i duschen/bad oavsett om det är mot yttervägg eller innervägg!?

Har en innervägg som skall utrustas med duschhörna, kakel på vägg och klinker på golv. Ytterväggen på andra sidan rummet är en enkel sådan som med allra största sannolikhet inte är utrustad med diff-spärr då huset är byggt -59 som fritidshus.

Fungerar det med gips i detta rum även i duschhörna eller MB eller minerit i duschhörna och gips i övrigt.....

Rådvill...

Det fungerar med gips om tätskiktet är tillräckligt ångtätt.

Även om det funkar med gips så är det ju inte godkännt efter den 1/7.
Läste i villaägarnas tidning ett repotage där en byggnadsarbetare påstod att i princip alla badrumsväggar han rivit hade svartmögel på gipset bakom.

Om man ska limma MB eller minerit mot spånskiva, vad ska man då använda för lim?

Det fungerar utmärkt med gips om tätskiktet ät tillräckligt tätt. Och det kommer vara tillåtet även efter 1/7, dock inte i yttervägg. Från 1/7 2008 kommer kartonggipsen förbjudas helt under keramik i våtrum.

Menar du limma på golv? I så fall ska du använda ett mineraliskt bundet lim av typen Ardex S48, Kiilto Fixbinder, Schönox FS och så vidare. Fast det är fullständigt onödigt att limma skivor på golvspån i badrum, fullständigt bortkastade pengar och tid. Finns aldrig någonsin någon anledning att göra det.

Om du menar på vägg så behöver inte skivorna limmas, de kan skruvas. Om du av någon anledning vill limma ändå så kan du köra med sättlim eller PL200/400/600 eller liknande.

Tack, man ska alltså använda samma lim som vid limning av gips.

Finns det någon anledning att behålla spånskivan i väggen om man ska montera upp masterboard på väggen? Har våtrumstapet på den nu och i stället för att riva ner den funderar jag på att riva ner spånskivan med tapet i stället.

Ja, det blir ju en stadigare vägg med spån bakom. Men har du en diffusionsplast i väggen så bör du ta bort skivan (och/eller plasten).

Är det nån skillnad på takgips och vanlig gips till kvalitet och tillverkning? Har nämligen vanlig gips över och undrar om det går att sätta den i taket i ett badrum.....

Mer och spackla men utöver det?

Klart du kan sätta den i taket. Vi har vanlig gips överallt i badrummet bortsett från golvet där vi har golvgips. Är väl ingen skillnad förutom storleken.

Jag sätter alltid vanlig gips, den tycker jag är bäst i badrum just för att den har riktig spackelkant där det ryms remsa. Den riktiga takgipsen är samma produkt, men med fasade kanter som är tänkta att synas. Den blir inte lika tät såklart.

jon_h skrev:
Ja, det blir ju en stadigare vägg med spån bakom. Men har du en diffusionsplast i väggen så bör du ta bort skivan (och/eller plasten).
Är spånskiva bättre än gips i väggen? Tycker att gips borde vara bättre eftersom det är ett dött meterial (förutom papperet). Tänkte riva bort den befintliga spånskivan (med våtrumstapet) och då känns det fel att sätta upp en ny spånskiva igen, men jag antar att det är det enda som är godkännt bakom fibercementskivorna.

Nu hänger jag inte med på hur du menar. Man behöver inte ha någonting bakom fibercementen, men vissa väljer ju att ha spån, OSB eller plyfa. Det är godkänt, precis som gips.

När det kommer till fuktproblematiken så är inga skivor med organiskt material lämpliga om de hamnar bakom vägg duschzon om det är en diffusionsspärr i väggen.

jon_h skrev:
Nu hänger jag inte med på hur du menar. Man behöver inte ha någonting bakom fibercementen, men vissa väljer ju att ha spån, OSB eller plyfa. Det är godkänt, precis som gips.

När det kommer till fuktproblematiken så är inga skivor med organiskt material lämpliga om de hamnar bakom vägg duschzon om det är en diffusionsspärr i väggen.

Jag hade tänkt sätta 10mm Masterboard skivor på väggen, som har 60cc.

För att komma upp till godkännd böjstyvhet måste jag väl ha något bakom dessa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.