16 821 läst ·
22 svar
17k läst
22 svar
Takgips och nya normer...
Aha. Ja, om du inte vill regla i till 300 c/c, vilket jag tycker är enklast, så behöver du en skiva bakom om du bara har 10 mm fibercementskiva. Masterboard har tjockare skivor som fungerar på 600 c/c, men annars kan du ju köra en träskiva eller en gips bakom. Fast de nya branschreglerna har ju lite att säga om detta, så det beror lite på om du kommer bygga efter 1/7.
Det enda dom har på K-Rauta är 10mm MB, är det enda stället som har MB i de Norrländksa delan av landet (vad jag vet). HAr trots det ca 15 mil till närmaste butik. Ja det kanska både är enklar och billigare att regla 30cc, tack för hjälpen!
Ang Kiilto så är limmet man ska använda deras vanliga fix typ superfix eller flytfix med en tillsats som heter fixbinder
jon_h menar du att det är billigare och flytspackla 12mm (eller vad det är som gäller) än att limma golvgips med superfix + fixbinder eller S48?
Ex: Hall på 4m2 golv med flyt ca 80kg * 10:-/kg = 800:-
S48 1.7kg * 4m2 = 7kg*60:-/kg= 420:-
Flytspacklet är kanske lågt räknat och S48 högt kan inte priser exakt sen tillkommer primer på båda och armeringsmatta till flytet
jon_h menar du att det är billigare och flytspackla 12mm (eller vad det är som gäller) än att limma golvgips med superfix + fixbinder eller S48?
Ex: Hall på 4m2 golv med flyt ca 80kg * 10:-/kg = 800:-
S48 1.7kg * 4m2 = 7kg*60:-/kg= 420:-
Flytspacklet är kanske lågt räknat och S48 högt kan inte priser exakt sen tillkommer primer på båda och armeringsmatta till flytet
Jag menar att det är billigare i badrum i och med att man ändå måste flytspackla ovanpå gipset. Och det finns inga fördelar med limmad gips plus flytspackel jämfört med flytspackel direkt på spån. Högre bygghöjd, dyrare och tar längre tid.
I en hall kan det definitivt vara vettigt att limma skivor för att förstärka spånet.
I en hall kan det definitivt vara vettigt att limma skivor för att förstärka spånet.
Tänkte sänka taket i badrummet med vanlig takgips (gipsplank).
Vad jag förstår av tråden så är inte detta riktigt tätt, men att det blir tätt om man målar.
Nu så skall jag även ha försänkta spotts i detta taket, så där blir det ju absolut inte tätt.
Har aldrig sett någon hantverkare som gjort tätt mellan tätskicktet vägg/tak tidigare. Måste det vara så nu?
Är väll bara att smäcka upp gipsen, sedan om det blir fukt bakom dessa så torkar väll det bort ganska omgående.
elelr bör jag behandla dem innan på någont vis?, typ primer.
Vad jag förstår av tråden så är inte detta riktigt tätt, men att det blir tätt om man målar.
Nu så skall jag även ha försänkta spotts i detta taket, så där blir det ju absolut inte tätt.
Har aldrig sett någon hantverkare som gjort tätt mellan tätskicktet vägg/tak tidigare. Måste det vara så nu?
Är väll bara att smäcka upp gipsen, sedan om det blir fukt bakom dessa så torkar väll det bort ganska omgående.
elelr bör jag behandla dem innan på någont vis?, typ primer.
Har inte varit inne här på ett tag så ber att få bli uppdaterad ang. gips på vägg.jon_h skrev:Det fungerar utmärkt med gips om tätskiktet ät tillräckligt tätt. Och det kommer vara tillåtet även efter 1/7, dock inte i yttervägg. Från 1/7 2008 kommer kartonggipsen förbjudas helt under keramik i våtrum.
Menar du limma på golv? I så fall ska du använda ett mineraliskt bundet lim av typen Ardex S48, Kiilto Fixbinder, Schönox FS och så vidare. Fast det är fullständigt onödigt att limma skivor på golvspån i badrum, fullständigt bortkastade pengar och tid. Finns aldrig någonsin någon anledning att göra det.
Om du menar på vägg så behöver inte skivorna limmas, de kan skruvas. Om du av någon anledning vill limma ändå så kan du köra med sättlim eller PL200/400/600 eller liknande.
Ska kakla och klinkra osv i två badrum i vårt hus, det ena badrummet ligger inte mot någon yttervägg funkar det fortfarande med gips på väggarna då? Det andra badrummet är en vägg mot yttervägg, kan jag inte ha gipsskiva på den väggen och i så fall vad ska jag ha istället.
Tacksam för all hjälp.
Men "funkar" och "kan", menar du då vad reglerna säger, eller i praktiken? Jag föreslår fuktokänslig skiva i alla fall där det vattenbegjuts. Är det yttervägg med diffusionsplast så tycker jag att du ska sätta fuktokänslig skiva längs hela denna. Men du får fortfarande använda kartonggips i hela badrummet om du vill det.
Klicka här för att svara