Badrum
Bambi: äganderättshus med gar-bo som utsett BM Skriftligt>finns det mallar för sånt, eller skriver man bara datum, vilket husnr och var det gäller, alla punkter man vill ha åtgärdade och underskrifter? Man köper juh nyckelfärdgt hus för att slippa allt detta. Tack för allt stöd!
jon_h: Generellt, ja. Men jag kan inte riktigt avgöra såhär på distans om du bör ha plast eller inte. Jag hade nog skippat den i ett gammalt hus.
jon_h: Ja, ungefär så. Det finns ett minsta täckskikt som man ska ha med spackel över slingorna, brukar ligga runt 10 mm eller så, beroende på fabrikat. Lägger du då inte slingorna för nära brunnen hinner spacklet komma upp i tjocklek innan det kommer en slinga.
OlofChrister: Tack för svar. Följer man T2-rekomendationer verkar det räcka bra med 100-120W/m2 för min del.
gaia: [citat] den löser upp kalksten och fogar också men om du blöter fogarna/ väggen ordentligt med vatten innan behandlingen så blir slitage minimalt. gaia
jon_h: Jag föreslår att du läser monteringsanvisning och produktblad, så du inte råkat missat något viktigt. Där står säkert torktiden på tätskiktet. Antar att du använt LIPs tätskikt, och det är ju en viss mängd som ska på för att uppnå erfordeligt ångmotstånd. Det är bra att ha koll på de sakerna.
lely: Duschutrymmet är i markplanet på ett sutteränghus. Vattenlås i brunnen........det får jag kolla. Tack alla för era tips och idéer!
GoForIt: Boracol är ju inte särskilt miljövänligt, och bör bara användas i undantagsfall. Hur ser det ut med ventilationen i rummet? Ett badrum i en källare kräver bra ventilation. Steg 1 tycker jag låter som att ni försöker få ner rummet till en normal fuktnivå.
aner80: Nej just det, man får åka till affären och titta på den. En bild skulle nog inte säga så mycket. det blir som att köpa kakel ur en katalog.
jon_h: Nja, de nya reglerna lämnar utrymme för att man inte har fall i delar av rummet. En bedömningsfråga, de skriver att man behöver fall där det kan förekomma vattenspill, vattenspolning och utläckande vatten. Ingen gräns kan riktigt anges. Dock skriver de också att bakfall inte får förekomma någonstans, och jag skulle definitivt kalla en sådan nivåskillnad för ett bakfall. Fast lite
ridd_sten: Så att du får ut vattenlåset i brunn. Standard varierar mellan 30*30, 20*30, 20*20 beror på. Du kan köpa ett standardgaller som du monterar, sedan skruvar du bara loss själva gallret ifrån ramen och gör ett nytt i den stil som du vill ha. Lycka till
jon_h: Jag tror inte de är testade tillsammans. Det är en intressant fråga, som ju egentligen bara gäller de helt vätskebaserade tätskikten. I det fallet är nog det kritiska momentet att de tunna dispersioner som utgör ångspärr måste kunna bilda en sammanhängande film över ytan. I och för sig är ju glasfibrerna ångtäta i sig själva, och i teorin borde det räcka om ångspärren fyller
Jesca_j: Till dusch och toalett så borde det ha varit fem rör? (Så har vi i toan). Men kanske till dusch och badkar? (Så har vi i badrummet).
aner80: Nu har jag kollat med Ljungbergs som marknadsför Masterboard. Där hänvisade man till en kille på Promat som i sin tur importerar och säljer till Ljungbergs. Efter lite telefonsamtal och mailväxling med honom kom vi fram till att det bästa för mig som har en "Sandwich-konstruktion" i vägg och golv är att riva plyfan (eller blockskikt-skiva som han misstänker att det är), regla upp
jon_h: Ni kan lugnt gå upp till 15x15. Det räcker med en springa under själva luckan, och se till att fallet går dit. Jag rekommenderar i och för sig att man sätter ett galler istället för en lucka, på så vis får man en bra ventilation under badkaret. Men visst, lucka funkar också, och det går att ordna så den kaklas in. Lämpligast en bit av samma skiva som man bygger in badkaret med, och
Fabian-Bom: Hej, Observera att det är priset på rummets totala kaklade yta de menar. Ett rum på 9m2, blir således ca 9+4*3*2,5 = 39m2. Men det förstod ni säkert redan :-)
phl: Det kan ju vara en lösning, vanligare är nog att blandaren sitter på någon form av blandarfäste (antinget ett fäste med två rörvinklar eller två lösa med vardera en rörvinkel). Då kan man montera bort blandaren och koppla PEX-slangen direkt på blandarfästet. Fördelen med den lösningen är att du inte behöver täta gamla skruvhål från blandarfästet, nackdelen är att det kan se
Fasting65: Om inte jag minns fel så ska det vara ett brantare fall i duschen och ett något flackare fall i resten av badrummet, men det är en annan fråga....
jon_h: Det är inga problem att såga till plattorna så de följer golvfallet.
Bobo99: Hej igen Jag har nu pratat med Konsumenternas försäkringsbyrå (Mats Sjögren tror jag) för att få en konsumenträttslig bedömning av vad som händer för försäkringstagaren om man avviker från BBV vid renovering. Jag fick visst medhåll för mina synpunkter men.... Enligt Konsumenternas försäkringsbyrå så har man i kända fall hitills gått på linjen att den här typen av
Bobo99: [citat] Tack för förtroendet Saittam :) Att tänka på är att det dock är mina personliga åsikter förståss men jag ska försöka kolla upp hur det ser ut i praktiken också och återrapporterar :).
jon_h: Nja, det är inte helt lättolkat. Egentligen gör det nog det, men i praktiken är det riskfritt som jag bedömer det. I vilket fall, genomföringarna ska göras enligt leverantörens monteringsanvisningar. Normalt tätar man mot ytterrören, och så ska det säkert vara även i ditt fall.
TomasH: Tack för svar! Ja, då kör jag på det "vanliga" viset, (då kan man ju ångra sig också och sätta dit ett vanligt badkar...)
jon_h: Nej, det finns ingen sådan åtskillnad. Så var det i ett första utkast till branschreglerna, men det blev inte så i slutändan. Gipset är tillåtet i hela badrummet fram tills dess, men det är som sagt vettigt att skippa den om det är diffusionsspärr eller där det vattenbegjuts.
jon_h: 1. Jag föreslår golvspånskivor och sedan flytspackel på golvbjälkarna. 2. Som du tänkt, fast med gips istället för plywood. 3. Låter bra.