Tjenare!
vill bara säga, vilken jungel det har blivit med alla (nya) regler för våtrum, och luddigt.
Jag läste jon´s sammanfattning av de nya reglerna och det var några frågetäcken som inte blev uträtade.

jag ska ha min duschvrå mot en yttervägg samt en innevägg, ytterväggen ska konstrueras som följer utifrån och in.

pannel, luftspalt, gips, 170 reglar/isolering stående, 0,2mm ångspärr, liggande 45reglar/isolering(rockwool), kartonggips, våtrumsgips el. liknande, fuktspärr, kakel...

jag läste om att man inte får ha organinsk material imällan ångspärr och fuktspärr, är då min konstruktion godkännd?
som det ser ut nu så är ångspärren på plats och dom liggand reglarna uppspikade men ingen iso. Så jag har fortfarande möjlighet att plocka lite i väggen om man ska ta bort plasten eller strunta i 45mm isoleringen eller liknande... vad göra!

tacksam för svar

Jag skulle aldrig bygga in organiskt material mellan diffusionsplast och tätskikt om väggen ska vattenbegjutas. Men det är nog jag det, för så gör man ganska ofta. I ditt fall hade jag antingen flyttat ut diffusionsplasten utanpå 45: orna eller så hade jag skippat dem.

Jag tror dock inte att det finns något som säger att det inte är godkänt att köra på med den konstruktion du beskriver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.