9 181 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
renovera med masterboard
Jag använder masterboard i mitt badrum och skall använda lips rollade tätsystem, jag mailade och frågade angående att spackla skarvarna och skruvar och om amn skall använda remsor över skarvar/skruvskallarna. Klistrar in mitt svar jag fick från dem:
-Slk/behöver man spackla igen skivfogar/skruvskallar med cementbaserat spackel (typ husfix eller likande)?
Om du har springor mellan skivskivorna, skador osv. spacklas dessa.
-Ska man använda fiberremsa i alla skivskarvar/skruvskallar mellan vs20 & vs30?
I alla skivskarvar, vägg/golv, vägg/vägg skall fiberremsa användas, om du har skivor som sitter på regel skall en vattentät remsa användas typ LIP VT fiberremsa. LIP Tätband. Det finns inget krav utan man lägger på extra med en pensel över skruvskallarna men det är inte fel att framförallt i våtdelarna använda remsa som ett extra skydd
-Slk/behöver man spackla igen skivfogar/skruvskallar med cementbaserat spackel (typ husfix eller likande)?
Om du har springor mellan skivskivorna, skador osv. spacklas dessa.
-Ska man använda fiberremsa i alla skivskarvar/skruvskallar mellan vs20 & vs30?
I alla skivskarvar, vägg/golv, vägg/vägg skall fiberremsa användas, om du har skivor som sitter på regel skall en vattentät remsa användas typ LIP VT fiberremsa. LIP Tätband. Det finns inget krav utan man lägger på extra med en pensel över skruvskallarna men det är inte fel att framförallt i våtdelarna använda remsa som ett extra skydd
Det där gäller inte våtrum, utan när man monterar dem som vanliga väggskivor.jesse2 skrev:
Och precis, med ett rollat tätskikt gör man som du beskriver, med ett duktätskikt kommer duken i sig att armera skarvarna. Det är tätskiktsleverantörens monteringsanvisning som gäller.
Klicka här för att svara