jon_h skrev:
10 mm-skivan går bra om reglarna står på max c/c 400. 12 mm-skivan klarar upp till 450 c/c.
Tack för svaret,ska kolla upp det!
/Linda

Ps.Det var snabba svar!

jon_h! På sidan 11 står det:" Täta skivskarvar armeras med glasfiberväv och spacklas." Du menar kanske att man ska täta skarvarna med tätskiktet, alltså tätgegga på skarven, sedan remsa och över det mer gegga

glasfiberväv och spackel gäller väl då man avser att måla eller tapetsera på väggen.
I våtrum gäller tätskikt en enl tillverkarens rek.
Tror jag

Jag använder masterboard i mitt badrum och skall använda lips rollade tätsystem, jag mailade och frågade angående att spackla skarvarna och skruvar och om amn skall använda remsor över skarvar/skruvskallarna. Klistrar in mitt svar jag fick från dem:
-Slk/behöver man spackla igen skivfogar/skruvskallar med cementbaserat spackel (typ husfix eller likande)?
Om du har springor mellan skivskivorna, skador osv. spacklas dessa.

-Ska man använda fiberremsa i alla skivskarvar/skruvskallar mellan vs20 & vs30?
I alla skivskarvar, vägg/golv, vägg/vägg skall fiberremsa användas, om du har skivor som sitter på regel skall en vattentät remsa användas typ LIP VT fiberremsa. LIP Tätband. Det finns inget krav utan man lägger på extra med en pensel över skruvskallarna men det är inte fel att framförallt i våtdelarna använda remsa som ett extra skydd

jesse2 skrev:
jon_h! På sidan 11 står det:" Täta skivskarvar armeras med glasfiberväv och spacklas." Du menar kanske att man ska täta skarvarna med tätskiktet, alltså tätgegga på skarven, sedan remsa och över det mer gegga
Det där gäller inte våtrum, utan när man monterar dem som vanliga väggskivor.

Och precis, med ett rollat tätskikt gör man som du beskriver, med ett duktätskikt kommer duken i sig att armera skarvarna. Det är tätskiktsleverantörens monteringsanvisning som gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.