Vid vilka genomföringar ska man täta med manschetter?

Vi har tre varmvatten (tvättställ, dusch och bad) fyra kallvatten (tvättställ, dusch, bad och toalett).
Sen har vi el till ett uttag, till dimmer och till en brytare. Där sitter det dosor.
Och så har vi el till bubbelbadet och till handdukstork. Anslutningen till torken är dold så där blir det ingen dosa eller nåt sånt. Även badkaret kommer anslutas fast förstås.

Beställde sju rörmanschetter till pex-rören, men ska man täta även de andra genomföringarna på nåt sätt?

Jag hade förutom vattnet som fick manchetter även ett VP-rör samt lite dosor. VP-röret fick manchett medan jag vid dosorna valde att gå upp med tätskiktet lite på dosans ytterkant. Det förutsätter ju att dosan sticker ut lite så att den hamnar i liv med det färdiga kaklet. Det gjorde de jag satte. Petade in lite latexfog på något ställe vid dosan så att man fick bra underlag att låta gummigucket gå upp på dosan.

Jag har också undrat över det här. Är det någon som vet vad som gäller? Kan inte hitta några uppgifter om tätning mot dosor i BBV. I praktiken kan man ju ha ett vattenrör, tätat med manschett och hela kitet, och så sidan om en dosa utan någon tätning alls! VP-rör däremot ska tätas med försegling enligt BBV.

• Gilla
Biggaren
  • Laddar…
Man tätar mot alla rör, men inte mot dosorna. De ska inte placeras där det förekommer direkt vattenbegjutning, så det är inte något problem. Och de skulle ju ändå inte vara täta även om man ansluter tätskiktet till dem, vattnet kan ju fortfarande rinna rakt in i dem.

Jag hänger mest upp mej på att det känns som om bestämmelserna inte harmoniserar riktigt. Rörgenomföringen till toastolen sitter hos mej 3 m från badkaret. Varken den eller VP-röret till belysningen i badrumsmiljön vattenbegjuts men måste tätas. Om jag däremot sätter en dosa för inkoppling av handdukstork, vilken i praktiken kan sitta mer utsatt ur vattenbegjutningssynpunkt (indikeras också genom kravet på IP-klass), den behöver inte tätas. Jaja, det är väl inte meningen att man ska gå runt och fundera på såna petitesser.

Jag håller med, det finns en viss inkonsekvens. Men det handlar ju om att det helt enkelt inte går att täta en en eldosa ordentligt. Och sedan har man ju valt att ha samma regler för hela rummet, oavsett om ytan vattenbegjuts eller ej.

Men hur dras då elen till ett bubbelkar?
Den borde väl rimligen komma ut genom väggen bakom badkaret så man slipper synliga elkablar.
Utan dosa, ska det då bara sticka ut ett VP-rör snett nedåt genom väggen?

Jag vill, när jag ändå bygger om mitt badrum, förbereda för att kunna installera ett bubbelbad, men till en början köra med ett vanligt badkar.
Borde gå att sätta en dosa på utsidan badrummet uppe vid taket och sedan dra kablarna när badkaret ska installeras, men kan man plugga VP-röret med silikon, eller någon gummiplugg? Det blir ju konstant vattenbegjutning på röret när man duschar.

aner80 skrev:
Men hur dras då elen till ett bubbelkar?
Den borde väl rimligen komma ut genom väggen bakom badkaret så man slipper synliga elkablar.
Utan dosa, ska det då bara sticka ut ett VP-rör snett nedåt genom väggen?

Jag vill, när jag ändå bygger om mitt badrum, förbereda för att kunna installera ett bubbelbad, men till en början köra med ett vanligt badkar.
Borde gå att sätta en dosa på utsidan badrummet uppe vid taket och sedan dra kablarna när badkaret ska installeras, men kan man plugga VP-röret med silikon, eller någon gummiplugg? Det blir ju konstant vattenbegjutning på röret när man duschar.
Vi har bara dragit in en vp-slang bakom badkaret, dragen från en dosa nere i källaren. Tätade runt slangen med fiberremsa och kletade på massa tätskikt.
Ska du duscha i badkaret?

ThomasLindgren skrev:
Vi har bara dragit in en vp-slang bakom badkaret, dragen från en dosa nere i källaren. Tätade runt slangen med fiberremsa och kletade på massa tätskikt.
Ska du duscha i badkaret?
Vi ska också dra fram el för bubbelbadkar, om man drar vp-slang/rör uppifrån taket och tätar runt den så borde det ju inte vara nåt problem, eventuellt vatten som kommer in i röret rinner ju då ut.

Jag hade även tänkt att dra fram el till ett löst skåp som ska stå i badrummet (kan ju vara bra om man ska ladda eltandborsten och liknande) kan man då också bara dra ut en slang genom vägg/tätskikt sedan borra hål i baksidan på skåpet när man ställer dit det och sätta ett uttag i skåpet?

meriks skrev:
Jag hade även tänkt att dra fram el till ett löst skåp som ska stå i badrummet (kan ju vara bra om man ska ladda eltandborsten och liknande) kan man då också bara dra ut en slang genom vägg/tätskikt sedan borra hål i baksidan på skåpet när man ställer dit det och sätta ett uttag i skåpet?
Ser inget problem med det, så länge skåpet står i rätt zon men det tar jag för givet att det gör. Jag har satt ett vanligt vägguttag bredvid tvättstället, en flexslang igenom väggen, sen tätskikt och så kakel runt det hela.

Det där med att ha tätning runt ett rör ex. till toan som kommer ut lång från dusch etc. kan nog motriveras med att om det blir en läcka på någon koppling på röret så kommer vatten att följa röret, och skulle då kunna läcka in i väggen via röret. Läckor på rörkopplingar är ju absolut inget ovanligt. Troligen kan man få samma problem med kondens på röret.

Ett eluttag eller liknande som sitter på behörigt avstånd från vatten kommer ju inte att kunna leda in vatten på samma sätt, ävne kondens är ett miondre problem på elprylar, än på ett kallvattenrör som kontinuerligt kyls av av vatten som strömmar i det.

När det gäller el till bubbelbad som ju onekligen måste finnas i ett känsligt område så verkar det finnas lite olika uppfattning om hur det skall utföras där elsäkerhetskraven inte alltid verkar gå ihop med fuktspärrskraven.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.