Fixtur till WC

5k läst  21 svar

1. Tjipp
    Medlem Nivå 2
    Hur gör man bakom en fixtur till en vägghängd WC stol? Måste man bygga en färdig vägg och sedan bygga en "låda" med fixturen? Eller hur gör man för att få det "tätt" bakom denna? Tanken till WC:en kan ju trots allt börja läcka. Kom gärna med tips och bilder. Hade tänkt att använda IDO:s stol och fixtur. + eller -

2. Kave
    Medlem Nivå 6
    Du gör allt klart i badrummet med tätskikt och eventuellt kakel o klinker. Sedan monterar du fixturen på väggen och gör en "låda" på fixturen som du kaklar. Lämna en öppning i underkant så eventuellt vatten kan rinna ut på golvet.

3. Tjipp
    Medlem Nivå 2
    I vilket matriel bygger jag den? Stålreglar och "våtrums platta"? Hur fäster jag "lådan" i fixturen?

4. B
    Medlem Nivå 1
    Är i samma sits.
    Har köpt en IFÖ Premount 1100 LC4.

På min modul får jag sätta reglar på väggen först, för att stödja plattorna som skall på modulen.
    Men val av plattor är jag lite frågande på.
    En-lagers gips, käns för dåligt, så kanske först spånskiva, sedan en gipsskiva ?

5. Tjipp
    Medlem Nivå 2
    Har du dusch i detta utrymme är de inte bra att ha spånsiva och gips. Skall ju vara matriel som inte kan dra till sig vatten.
    Är det ingen som har bilder och /eller en ritning på hur man gör. Skulle vilja se lite olika alternativ.

6. J
    Medlem Nivå 1
    Hej på Er,
    Jag är i samma sits men jag tänker använda lux skivor för att bygga in fixturen. Smidiga och lätta att hålla på med.
    Finns liknande skivor på Bauhaus tror jag.

/Jonas

7. Tjipp
    Medlem Nivå 2
    Vad är det för en typ av skiva? Finns det någon intrnet sida som visar dom? Vad hade du tänk att klä dom med?

8. J
    Medlem Nivå 15
    Jag brukar montera fixturen och bygga in den före tätskiktet. Bakom fixturen gjuter jag botten, tätskiktar och sätter ett skvallerrör. På så sätt hamnar eventuella träreglar och annat fuktkänsligt material på den torra sidan om tätskiktet.

9. J
    Medlem Nivå 1
  10. Kave
    Medlem Nivå 6
    Så du gör golvet klart förutom tätskikt och klinker? Sedan monterar du fixturen i väggen och skivor utan mellanrum vid golvet?
    Vad händer om själva cisternen skulle börja läcka? Ska allt eventuellt läckage komma ut via skvallerröret?

11. Tjipp
    Medlem Nivå 2
    Helt möjlig lösning men vid reovering av ett befintlig badrum hur gör jag då?
    Jag hade tänkt att göra utbyggnad på väggen med fixturen i och en hylla ovanpå fixturlådan. Är det inte bättre då att bygga en låda som jag sätter utan på?

12. J
    Medlem Nivå 15
    Precis så gör jag, ja.

Och ja, skvallerröret visar om det läcker, så att man kan ågärda det.

13. J
    Medlem Nivå 15
    Det fungerar absolut också, men då bör man som sagt använda fuktokänsliga material i och med att det hela ligger på den våta sidan om tätskiktet. Men jag ser inga problem med min metod vid renovering, det blir väl ingen skillnad om det är renovering eller nybygge, eller missförstår jag dig?

14. Tjipp
    Medlem Nivå 2
    Jag trodde att du byggde in den i väggen så att du fick en plan yta. Nu börjar jag bli tveksam om jag skall bygga med "lös" låda eller bygga in den på den torra sidan. Har du fall på skvallerröret? Är det ingen som har en enkel skiss på konstuktionen?

15. J
    Medlem Nivå 15

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: