Tak- & snedtaksfrågor i litet badrum

2k läst  2 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Vi inreder ovanvåningen på ett prefabhus och planerar för badrummet, som blir ganska litet.
    Större delen av rummet har snedtak med 38 graders lutning. Vilka problem ställer det till? Räknas det som vägg eller tak? Vi har tänkt kakla det.....
    Finns det sen några regler för horisontella tak i badrum? Kan de vara av vilket material som helst?

Vi bygger badrum på ett träbjälklag och planerar för elgolvvärme - hur mycket bygger ett sånt golv totalt i höjdled, från 22 golvspånskivan och uppåt, nån som vet?

2. M
    Medlem Nivå 2
    Om ni hade tänkt att kakla det så skulle jag nog använt samma tätsystem som för vägg, samma skivor också för den delen. Detta beroende på att fixen under kaklet nästan alltid kommer att innehålla fukt.

För taket har finns det inte några speciella regler vad jag vet.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Har också snedtak, valde att måla det med våtrumssystem. Känns rätt jobbigt att kakla halvt uppochner om du förstår vad jag menar (det var iofs rätt jobbigt att sätta väven också).

Golvvärmen spacklar man in i minst 15 mm flytspackel, vilket blir kring brunnnen, högst kring väggarna svårt att säga hur mycket utan att räkna på fall/avstånd. Tätskiktet är ju försummbart, kanske 1mm. Kakel + fix, kanske 5-6mm.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: