Z
zniff: Ska sätta upp flera såna här glasväggar för flera duschar och toaletter, och försöka hänga upp dem i varandra. Kan någon rekommendera någon tillverkare som har upphängning i tak, golv och vägg i krom eller rostfritt?
0 svar · 1,4k läst
H
Anonymiserad 23608: Vilket svar fiskar du efter? Du ställer frågan och anger ju själv svaret i samma mening..
7 svar · 2,5k läst
H
hanse: Hej Jag har precis smällt upp en ny stödbensvägg i mitt badrum under renoveringen och isolerat baksidan med mineralull. Jag kommer sedan att lägga på ett tätskikt inuti badrummet innan kakling som vanligt. Att jag bör vara försiktig med tätskikten så att jag inte helt stänger in kryputrymmet mellan badrumsvägg och yttervägg/tak och att det då kan bli kondens har jag förstått. Men
0 svar · 2,4k läst
M
Mr_A: Tack för ditt svar. Skall kolla in IFÖ väggarna. Ett problem som dock verkar "vanligt" är att så kallade fast duschväggar i glas ofta sitter ganska dåligt/rangligt.. men IFÖ kanske har kommit på en bra lösning :)..
2 svar · 3,8k läst
Snailman
Snailman: Jag kollade nyligen i trivselhus katalog, och det finns några få hus som har badrumsdörren inåt, vanligen beroende på att man typ slår ihjäl nån med dörren om man öppnar den utåt (typ den öppnas precis utanför en sovrumsdörr) ett exempel http://www.trivselhus.se/SingleHusskiss.aspx?id=2&houseid=1585
13 svar · 9,2k läst
B
bjurel: Har ni sett denna vattenburna golvvärmeprodukt som bara bygger 14 mm? http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/pbs-31.pdf Det finns även en instruktionsfilm på www.sigro.se under rubriken golvvärme Jag vet inte om den är godkänd för badrum och om man då behöver ytterligare spackellager före klinkersättningen /Gunnar
21 svar · 5,8k läst
ByggPutte
ByggPutte: Hörde nån på jobbet prata om att dom kapar till glaset först och sen härdar det. Och säkert inget problem att beställa om man är ute i god tid. Och det kostar nog. Mvh Putte
5 svar · 2,3k läst
J
johanj: Jag har köpt matta vita plattor från K-rauta med storleken 20*33, de är tillverkade i Portugal. Tanken är att de ska sättas på måndag. Efter att ha läst den tråd granska jag några plattorn genom att lysa på dem med strålkastare. Då såg jag inga sprickor. Bör jag torka av ett par stycken med en blöt svamp för att tydligare se möjliga sprickor? Har ni något bättre tips för att
48 svar · 11,6k läst
T
Trampe: Ja, du får väldigt gärna lägga in en bild!
4 svar · 2,4k läst
T
Trampe: Tja, ja g är ingen plattsättare själv, så jag vet inte hur smala man kan göra fogarna... Men tex 3mm på de svarta och 6mm då på de vita plattorna. Det måste ju bli dubbelt upp för att de ska lira i hörnen.
2 svar · 2,1k läst
F
Fran: Vi är också ute efter en snygg våtrumsmatta - har kollat in Armstrongs kollektion och de finns några där som vi kan tänka oss. Är riktig trist att det inte finns mer att välja på - vi har inte hakat på kakel/klinker trenden utan tycker våtrumsmatta o våtrumstapet är helt ok :-).
4 svar · 5,7k läst
P
PBSthlm: Ett sista inlägg innan alla tröttnar på mig. :) Vet någon vad som gäller med reklamationer vid nätköp? Hur kan man reklamera utan att de tittar på varan? Sen vill jag passa på att varna för IDO Trens spegeln. Jag hittade ett begagnat och när jag mailade fick jag till svar att det också hade gått sönder. I det fallet var det ett litet slag som förstört spegeln.
13 svar · 6,7k läst
J
jon_h: En syratvätt kan möjligtvis hjälpa. Annars finns det särskilda fogpennor som man kan färga in missfärgad fog med.
4 svar · 3,7k läst
M
momma: Min sambo och far murade tillsammans upp vår duschvägg med bruk. Just därför att det är betydligt billigare än de tuber, tror jag, man använder annars. Utan erfarenhet av den andra varianten, men av vad andra sagt är det lite trixigare med bruket. Kan kanske vara bra att vara två. Vi murade upp under två dagar, i etapper. De använde speciella plast mojänger för att följa linje, tror
2 svar · 9,1k läst
S
Sisyfos: [citat] Alltså det är ju bara primern( i mitt fall bostik 6030) som det gick åt mycket av dvs mer än vad som var angivet som rekomenderad åtgång. Men den är ju ganska billig så det gör inte så mycket. Sen vad det gäller att undvika att det går åt mycket tätskikt ser jag väll inte som något nyttigt men jag tror att du kommer att upptäcka att det är ganska jobbigt( många
11 svar · 3,3k läst
Syrran
Syrran: [citat] Jag har samma erfarenhet. Vågar dock inte heller påstå att det är så generellt.
3 svar · 2,5k läst
J
jon_h: Precis, primer använder man för vidhäftningens skulle, om det inte är en särskild tätprimer som även har en tätande funkion. Tätskiktet däremot appliceras bara där vattenbegjutning kommer förekomma.
5 svar · 7,1k läst
J
jon_h: Golvvärmen ska sättas igång tidigast fyra veckor efter golvet är fogat, så det har ingen betydelse i det avseendet (om du inte ska ha matta förstås). Annars finns det i princip inga nackdelar med att flytspackla innan. Fast det kan krävas lite mer precision när du skär till skivorna och/eller spackling av springan mot golv (med cement- eller gipsbundet spackel i så fall). Har du ett
1 svar · 5,4k läst
Tripod
Tripod: Självklart...knappast. Vårat badrumskåp är format att följa porslinets kontur. Inte raka kanter som ett köksskåp. Det kanske är vanligare med raka kanter, och du verkar ha det så lycka till.
3 svar · 4,7k läst
J
jon_h: Jag skulle tro att det fungerar att göra så. Beroende på hur tjockt du behöver fylla bakom kan det vara en bra idé att spackla ut det värsta med fix dagen innan. Man kan inte bygga hur tjockt som helst med fix utan att det krymper. Jag skulle tro att du i värsta fall får problem med att fogarna spricker. Använd flexfog och ett flexibelt fix så minskar du riskerna för att få problem.
1 svar · 3,3k läst
J
jon_h: Jo, det är nog ganska vanligt att det fuskas med detta. Men det innebär inte att det är smart att göra det. Du missförstod deras text. Det de skriver är att i dusch eller badkarszon får bara genomföring för blandare finnas, inga andra genomföringar där. I andra delar av badrummet får även andra genomföringar finnas. Naturligtvis inte så att man inte får sätta blandare eller andra
15 svar · 10,6k läst
·
J
jon_h: Jo, priming räcker för att isolera de cement- och gipshaltiga materialen tillräckligt för att förhindra så kallad ettringitbildning. Det håller nog Ktm250 med om.
11 svar · 16,3k läst
J
jon_h: Ibland går det att måla på mattan/tapeten, ibland inte. Beror på var det är för typ av matta. Rossini: Om skivorna inte går sönder vid rivningen så kan du behålla dem. Annars byter du ut dem. Vanlig gipsskiva går alldeles utmärkt.
19 svar · 10,9k läst
phl
phl: ;) Hoppas det löser sig så att alla blir nöjda och glada.
7 svar · 3,4k läst
J
jon_h: Om man binder lecakulorna genom att fukta dem med flytspackel i en tombola (lite flytspackel och mycket leca) så kommer rören mycket riktigt inte att riskera att flyta upp. Den här metoden ger ett material som är fullt av håligheter. Om du däremot bara häller flytspacklet ovanpå lecakulorna kommer så gott som allt spackel rinna ner i botten och lyfta både rör och kulorna.
10 svar · 7,1k läst
B
Boris73: Då verkar väl golvet vara i sin ordning, och skall och behöver inte Fspärras om.
7 svar · 2,6k läst
M
momma: Hej! Har badkar kvar att köpa men kan inte bestämma ossom vi vill ha en hörnbadkar (140x140) med eller utan bubbler. Ett hörnbadkar blir det men det som vi som barnfamilj funderar över är: Ljudnivån - Är den hög och is å fall går det ju inte att koppla av Kvalité i relation till pris, dvs vart bör man ligga i pris för att få bra kvalité och är det värt det Hygien - är det lätt
0 svar · 3,9k läst
A
anis16: Jag handlade via Rinkabyrör och där gick det att köpa 15mm + 25mm skyddsrör för runt 28kr/m. De går att använda för elementdragning oxå. Det finns en hel del information på uponor.se
3 svar · 5,1k läst
Z
zniff: http://www.sicis.com/ hade ju en del. Men inget konkret. Var får man tag på mosaik mönster för hel vägg i sverige?
2 svar · 6,7k läst
·
P
piculell: Tjena. Drog upp lite hål i väggar och golv för att veta vad jag har att göra med inför renoveringen. Ser nu att det sitter 22mm frigolit mot yttervägg och snedtaket under gipsen. Huset är byggt av stående plank, ingen annan isolering (byggt 1930). Trodde ärligt talat att det var gips direkt mot plankväggen och hade tänkt regla yttervägg med 45or pga att badrummet redan är rätt
0 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.