Renoverar badrummet och nu har tätskikt lagts och kakel är också satt.
Men tyvärr visar det sig att eldosa sitter fel och måste flyttas.
Hantverkaren säger att det bara är att ta bort några kakelplattor, bila upp i betongväggen , spackla över och lägga på tätskikt.
Är det ett korrekt förfarande?
Kan det bli tätt i skarven mellan nytt och gammalt tätskikt?
 
Tveksamt att det blir helt tätt...men det kan möjligtvis bli funktionellt beroende på var eldosan sitter och hur mycket vatten som kommer att komma där.

Alternativen är väl papper från hantverkaren och sen kan man ju kontakta försäkringsbolaget men det är nog som att sparka in en öppen dörr...
 
Utanpåliggande eldragning är ju ett alternativ om du nu inte vill skarva tätskiktet men om det är snyggt i ett nytt badrum kan man ju alltid diskutera...
 
Dosan var framdragen för nära en dusch. Nu måste den tillbaka men det är om tätskiktet jag funderar över.
Att ta bort kakelplattan runt dosan samt ta fram betongväggen bakom för att sedan lägga på tätskikt. Blir det ett verkligt tätt skikt då? Blir det en tät skarv mellan tätskiktet som finns sedan tidigare och den nya mindre tätskiktet?
Kan man lappa sådär med tätskikt?
 
Helt bra blir det nog aldrig men å andra sidan handlar det om en en vägg som kanske inte direktbesprutas av vatten och betongvägg så kanske inte en ev fuktskada (om den inträffar) gör någon större åverkan. Ev en tapet på andra sidan väggen som fuktar och inte en bärande träkonstruktion.
 
Vad ska du ha i dosan? Eljo har IP44-klassade brytare och liknande i sin Trend-serie men jag vet inte om jag hade velat ha dem nära en dusch ändå med tanke på tätskiktets anslutning till dosan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.